Σε χρόνο - εξπρές για να προλάβει τις προθεσμίες του μνημονίου, διεξάγεται η διαβούλευση για την κατάρτιση του νέου μηχανισμού επάρκειας στην αγορά χονδρικής ηλεκτρισμού, του συστήματος δηλαδή που θα αντικαταστήσει τα παλαιά ΑΔΙ.
Ο προσωρινός μηχανισμός έληξε τον περασμένο Απρίλιο και το νέο καθεστώς ενισχύσεων πρέπει να είναι έτοιμο εντός του Ιουνίου για να αποσταλεί προς έγκριση στις Βρυξέλλες.
Η κατάρτισή του, μάλιστα, αποτελεί υποχρέωση της ελληνικής πλευράς και έχει συμπεριληφθεί στην πρόσφατη συμφωνία με τους δανειστές.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους να συμμετάσχουν σε δημόσια διαβούλευση για τον νέο μηχανισμό, που θα διαρκέσει έως τις 16 Ιουνίου. Η διαβούλευση σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της ΡΑΕ θα αφορά τη σκοπιμότητα αναμόρφωσης του πλαισίου που διέπει την παροχή των επικουρικών υπηρεσιών, ιδίως σε ό,τι αφορά την αναθεώρηση της υφιστάμενης Διοικητικά Οριζόμενης Μέγιστης Τιμής Προσφοράς για την παροχή υπηρεσίας εφεδρείας, καθώς και την πρόβλεψη αποζημίωσης για την Εφεδρεία Τριτεύουσας Ρύθμισης.
Οι παράμετροι αυτοί όπως και ορισμένα άλλα στοιχεία θα καθορίσουν τον νέο τρόπο αποζημίωσης των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων για την επάρκεια ηλεκτρισμού που διασφαλίζουν στο σύστημα.
Το μνημόνιο άλλωστε δεσμεύει την ελληνική πλευρά να διαβιβάσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως προαπαιτούμενη δράση, τη νέα μελέτη επάρκειας του ΑΔΜΗΕ και διευκρινίζει ότι ο νέος μηχανισμός επάρκειας θα πρέπει να βασίζεται σε μια ανταγωνιστική διαδικασία κατανομής.
Ο ΑΔΜΗΕ μόλις πριν δύο ημέρες έδωσε στη δημοσιότητα τη νέα μελέτη επάρκειας.
Σύμφωνα με το κείμενο της ΡΑΕ που τέθηκε στη διαβούλευση, η επανεξέταση των όρων αποζημίωσης των μονάδων παραγωγής για την παροχή επικουρικών υπηρεσιών αποσκοπεί στην αύξηση της ρευστότητας και του ανταγωνισμού στην ελληνική χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Χαρακτηρίζεται δε ως μία από τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο του Μεταβατικού Μηχανισμού Αποζημίωσης Ευελιξίας, καθώς και της μετάβασης στο Μοντέλο Στόχο (Target Model).
Εξάλλου, η ΡΑΕ υπογραμμίζει ότι με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η διατήρηση σε ισχύ ανώτατων ορίων αποζημίωσης, εφόσον αυτά δεν εγγυώνται την κατάλληλη αμοιβή των συναφών υπηρεσιών και την παροχή των κατάλληλων επενδυτικών σημάτων και κινήτρων, ενδέχεται να θεωρείται ως «ρυθμιστική ατέλεια» ή και «αγοραία ανεπάρκεια».
Στο πλαίσιο αυτό, οι όροι αποζημίωσης των υπηρεσιών εφεδρείας (Πρωτεύουσας Ρύθμισης και Εύρους Δευτερεύουσας Ρύθμισης καθώς και της Τριτεύουσας Ρύθμισης (στρεφόμενης ή μη στρεφόμενης) θα πρέπει να βασίζονται στους κανόνες της αγοράς και στις βέλτιστες πρακτικές σε επίπεδο ΕΕ.