Όταν τελείωσε η περυσινή χρονιά οι δύο εισηγμένες εταιρίες διύλισης είχαν καταγράψει πολλαπλά ρεκόρ επίδοσης, αποτελεσματικότητας, εξαγωγών, ταμειακών ροών εκμεταλλευόμενες το εξαιρετικό διεθνές περιβάλλον περιθωρίων διύλισης που εκφράζει άνω του 90% των λειτουργικών κερδών.
Οι εκτιμήσεις των περισσότερων αναλυτών έδειχναν ότι το 2017 θα ήταν μια «χρονιά κανονικοποίησης» αφού τα περιθώριά είχαν παραμείνει σε υψηλά επίπεδα για αφύσικα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Το ξεκίνημα του 2017 όχι μόνο διέψευσε τους πάντες αλλά η συνέχεια του φαίνεται ακόμα πιο δυνατή.
Εκτός από την ένταση και την διάρκεια της ανοδικής συγκυρίαςη θετική γεωγραφική διαφοροποίηση των διαφόρων τύπων πετρελαίου όχι μόνο δεν εξομαλύνθηκε αλλά διατήρησε την διευρυμένηδιαφορά έναντι του Brent εξασφαλίζοντας μια άνετη απόσταση έναντι των άλλων «αργών πετρελαίων» της αγοράς. Σε αυτό βέβαια έχει παίξει ρόλο και ο υψηλός βαθμός συνθετότητας των δύο διυληστηρίων που τους δίνει την δυνατότητα να επεξεργάζονται βαριά μίγματα και να έχουν υψηλότερη απόδοση από διυλιστήρια που αποστάζουν πιο ελαφριά «αργά».
Το αποτέλεσμα φαίνεται αφενός στο ότι και τα δύο διυλιστήρια δούλεψαν στο φουλ αφετέρου οι εξαγωγές χτύπησαν για ένα ακόμα τρίμηνο πού υψηλές τιμές. Αν η παραπάνω η πρόταση φάνηκε υψηλού τεχνικού επιπέδου ίσως ένα διάγραμμα εξηγήσει καλύτερα. Στους τέσσερις βασικούς τύπους αργών της περιοχής της Μεσογείου η διαφορά στο α’ τρίμηνο κινείται από 1 έως 7 δολάρια χαμηλότερα σε σχέση με το αργό αναφοράς που είναι το Brent.
Αν το διυλιστήριο έχει υποδομή να επεξεργαστεί μίγματα πλούσια σε θειάφι (βαριά μίγματα) εκμεταλλεύεται καλύτερα την διαφορά και αυξάνει το περιθώριο ανά βαρέλι. Η διαφορά που προκύπτει είναι της τάξεως από 2% έως 11% και όλο αυτό κατεβαίνει σε σημαντικό βαθμό στην γραμμή των λειτουργικών κερδών συν τα όποια περιθώρια διύλισης έχουν τρία βασικά προϊόντα: Βενζίνη, Ντήζελ και Μαζούτ. Και ναι. Και οι τρεις κατηγορίες πήγαν από πολύ καλά έως εξαιρετικά στο α’ τρίμηνο.
Ο κρύος χειμώνας είχε την συνεισφορά του στα έσοδα της εμπορίας. Η ενίσχυση των εσόδων από τις πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης εξομάλυνε τις απώλειες από την μείωση της κατανάλωσης στο κεφάλαιο κίνησης. Το α’ τρίμηνο είναι και για τις δύο εταιρίες μικρό σχετικά τρίμηνο σε ότι αφορά τις εμπορικές επιδόσεις ωστόσο το αποτέλεσμα δεν ήταν καθόλου αμελητέο.
Επιμέρους οι διαφοροποιήσεις σε Ελληνικά Πετρέλαια και Motoroilήταν οι εξής:
Motor oil: Καλύτερο ξεκίνημα όλων των εποχών για την εταιρία η οποία εμφάνισε 90 εκατ. ευρώ καθαρή κερδοφορία στην τελική γραμμή. Οι εξαγωγές έφθασαν το 72,8% απειλώντας ευθέως το ρεκόρ όλων των εποχών του 73% του περασμένου πρώτου τριμήνου μια επίδοση που ήρθε με αυξημένους όγκους κατά 1% και χωρίς την συνεισφορά της ΔΕΗ για πρώτη φορά –ίσως- στην ιστορία της εταιρίας.
Τα λειτουργικά αποτελέσματα τόσο σε δημοσιευμένο όσο και σε προσαρμοσμένο επίπεδο διαμορφώθηκαν σε 169 εκατ. ευρώ αφού δεν σημειώθηκαν κέρδη ή ζημιές αποτίμησης αποθεμάτων με το περιθώριο διύλησης να διαμορφώνεται σε 9,5 $/βαρέλι.
Ο κύκλος του κεφαλαίου κίνησης ανέκοψε την αλματώδη μείωση χρέους καθώς μετά από τρία τρίμηνα παρατηρείται αύξηση του καθαρού δανεισμού κατά 30 εκατ. ευρώ στα 400 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι το τέλος Μαρτίου βρήκε την Motor oil με γεμάτες τις αποθήκες και 130 εκατ. ευρώ περισσότερο απόθεμα από ότι στο τέλος του 2016.
Ελληνικά Πετρέλαια:Τα αποτελέσματα ήταν ισχυρά σε όλες τις γραμμές των κερδών(λειτουργικά διύλισης +38% στα 189 εκατ. ευρώ) και ενισχύθηκαν από την επίδοση των θυγατρικών (ELPEDISONκαι ΔΕΠΑ) οι οποίες είχαν συνεισφορά 31 εκατ. ευρώ έναντι 9 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2016 λόγω των υψηλότερων καταναλώσεων φυσικού αερίου που παρατηρήθηκαν στο α’ τρίμηνο.
Το περιθώριο διύλισης των ΕΛΠΕ διαμορφώθηκε σε 11,1 $/βαρέλι, 1$ υψηλότερα από το α’ τρίμηνο του 2016 χάρις την υψηλότερη συνεισφορά σε Ιρανικό Πετρέλαιο το οποίο πλέον αφορά το 20% του συνόλου του μίγματος που χρησιμοποιεί η εταιρία.
Από την άλλη πλευρά ο καθαρός δανεισμός του Ομίλου διαμορφώθηκε σε 1,78 δις ευρώ έναντι 1,75 δις ευρώ στο τέλος του 2016 καθώς τα ΕΛΠΕ χρησιμοποίησαν μέρος του ταμείου για την αποπληρωμή μέρους των υποχρεώσεων προς το Ιράν.
Στα θετικά του τριμήνου η μείωση των χρηματοοικονομικών εξόδων κατά 4% αποτέλεσμα της μείωσης του κόστους χρηματοδότησης κατά το 2016.
Σε γενικές γραμμές τόσο τα Ελληνικά Πετρέλαια όσο και η Motor oil κάλυψαν το α’ εξάμηνο της χρονιάς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο εκμεταλλευόμενες τις ανοδικές διεθνείς τάσεις στην ζήτηση.
Η φετινή χρονιά και για τις δύο εταιρίες δεν έχει κάποια συντήρηση μονάδων και αυτό δίνει την δυνατότητα για να καταγραφεί το μέγιστο της ωφέλειας από την ευνοϊκή συγκυρία.
Ένας αποδεκτός δείκτης αποτίμησης στον κλάδο διύλισης κινείται στις 5,5 φορές την επιχειρηματική αξία προς τα λειτουργικά κέρδη της επιχείρησης.
Με βάση αυτά που καταγράφονται στο ξεκίνημα της χρονιάς η μεν Motor oil διαπραγματεύεται με δείκτη 4x ενώ τα Ελληνικά Πετρέλαια με 5x.
Ανάλυση του κ. Εμ. Χατζηδάκη, υπεύθυνου ανάλυσης της Beta ΑΧΕΠΕΥ