Aπογοητευτικά είναι τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου για το συνολικό όγκο πωλήσεων των καυσίμων κίνησης, τα οποία από 1/1/2017 επιβαρύνθηκαν με αυξημένο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Κερδισμένο ήταν μόνον το πετρέλαιο θέρμανσης μία εξέλιξη, που δεν μπορεί να εξηγηθεί μόνον από τις χαμηλές θερμοκρασίες του φετινού χειμώνα, αλλά το πιθανότερο οφείλεται σε αύξηση του λαθρεμπορίου.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα μέχρι στιγμής στοιχεία, που έχουν συγκεντρώσει οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, οι πωλήσεις βενζίνης κάθε τύπου μειώθηκαν το πεντάμηνο κατά περίπου 5%, υποχωρώντας σα 1.202 χιλ. κυβικά από 1.261 χιλ. κυβικά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2016. Την ίδια περίοδο οι πωλήσεις ντίζελ κίνησης έπεσαν περίπου 1% στα 1.142 χιλ. κυβικά από 1.158 χιλ. κυβικά το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου 2016, αποδεικνύοντας ότι η στροφή των οδηγών σε ντίζελ αυτοκίνητα – που δικαιολογεί εν μέρει την πτώση της βενζίνης- δεν μεταφράστηκε σε αύξηση του ντίζελ κίνησης.
Αντίθετα, οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης αυξήθηκαν στο πεντάμηνο κατά περίπου 7%, φθάνοντας στα 803.000 χιλ. κυβικά από 751.000 χιλ. κυβικά το πρώτο πεντάμηνο του 2016.
Κύκλοι της αγοράς υπογράμμιζαν τη άνοιγμα της ψαλίδας στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης μεταξύ των δύο ειδών ντίζελ, που κοντεύει να φθάσει στο 50%, χωρίς σε αυτό να συνυπολογίζεται και το ΦΠΑ 24%.
Η τελευταία αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα κίνησης, βενζίνη και ντίζελ, τέθηκες σε ισχύ από 1/1/2017, ενώ στο πετρέλαιο θέρμανσης η αλλαγή στον ΕΦΚ έγινε με την έναρξη της χειμερινής περιόδου 2016-17, τον Οκτώβριο 2016.
‘Οσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά φόρου μεταξύ του ντίζελ κίνησης και θέρμανσης τόσο περισσότερο ευνοείται το λαθρεμπόριο, έλεγε στέλεχος εταιρίας πετρελαιοειδών. Αν σε αυτό προστεθεί και η ανεπάρκεια των ελέγχων, οι οποίοι έχουν λιγοστέψει αντί να πολλαπλασιαστούν, τότε εξηγείται σε μεγάλο βαθμό η σημαντική αύξηση πωλήσεων του ντίζελ θέρμανσης.
Ας σημειωθεί ότι τόσο στη βενζίνη όσο και στο ντίζελ κίνησης η Ελλάδα έχει από τους υψηλότερους φόρους στην ΕΕ και γι’ αυτό κατατάσσεται στην πεντάδα των ακριβότερων χωρών της Ευρώπης, όσον αφορά στα καύσιμα.
Η πτώση στη βενζίνη και το ντίζελ κίνησης, τα δύο καύσιμα με τους μεγαλύτερους όγκους πωλήσεων και την ηψηλότερη φορολογία, δεν προμηνύει ευχάριστα νέα για τα δημόσια έσοδα, καθώς πολύ δύσκολα θα επιτευχθούν οι στόχοι, ιδαίτερα αν η κατανάλωση συνεχίσει να υποχωρεί.