“Αγωγοί επί αγωγών” τέθηκαν χθες στην ατζέντα των συναντήσεων που είχε τόσο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον πρόεδρο της Σερβίας Αλεξαντάρ Βουτσιτς και τον πρωθυπουργό της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ στη Θεσσαλονίκη, όσο και ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης με τους ομολόγους του από τις γειτονικές χώρες.
‘Οπως ο ίδιος ο κ. Τσίπρας σημείωσε στις δηλώσεις του έμφαση δόθηκε την προώθηση της ενεργειακής συνδεσιμότητας και της συνεργασίας, με τους αγωγούς Transadriatic Pipeline- TAP, τον ελληνο-βουλγαρικό IGB και τον αγωγό Βουλγαρίας- Σερβίας, IBS
Εξειδικεύοντας ο κ. Σταθάκης, ανέφερε, μέσω σχετικής ανακοίνωσης του υπουργείου ότι με τον αγωγό ΙΒS επχειρείται η διεύρυνση του κάθετου διαδρόμου φυσικού αερίου στα Βαλκάνια, καθώς το έργο αυτό θα ενισχύσει τη δυναμικότητα του επενδυτικά και τεχνικά ώριμου IGB. Πρόσθεσε ότι συζήτησε με τον Σέρβο ομόλογό του και τη δυνατότητα συνεργασίας στο πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου της Αλεξανδρούπολης (FSRU), που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πύλη εισόδου.
Aνάλογες συζητήσεις έχουν γίνει και με τη βουλγαρική πλευρά.
Το ενδιαφέρον είναι ότι όλα αυτά τα έργα, τα οποία στηρίζονται από την ΕΕ και τις ΗΠΑ στο πλαίσιο της κοινής πολιτικής τους για μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο, “βλέπει” με καλό μάτι και η Μόσχα. Και τούτο, γιατί δεν κρύβει ότι θα ήθελε να χρησιμοποιήσει το νέο σύστημα αγωγών για τη διοχέτευση ρωσικού αερίου.
Ηδη για τον ΙΒS, έργο για το οποίο η Σόφια και το Βελιγράδι έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας από το 2012, η Βουλγαρία εξετάζει τη δυνατότητα να τον τροφοδοτήσει με ρωσικό αέριο, ανησυχώντας ότι μόλις ολοκληρωθεί ο αγωγός Turkish Stream θα μπορούσε να χάσει το στάτους της χώρας τράνζιτ. Η απευθείας γραμμή Ρωσίας- Τουρκίας, του πρώτου άξονα του Turkish Stream, o oποίος ήδη έχει αρχίσει να κατασκευάζεται, θα μεταφέρει απ ‘ευθείας στην Τουρκία, τον μεγαλύτερο “πελάτη” στη ΝΑ Ευρώπη, όσο περίπου ρωσικό αέριο προμηθεύεται σήμερα μέσω του διαδρόμου Ουκρανίας- Βουλγαρίας.
Κορυφαίο στέλεχος της Gazprom δήλωσε πρόσφατα ότι από την Τουρκία, το ρωσικό αέριο θα μπορούσε να βρει διέξοδο στην Ευρώπη είτε μέσω Βουλγαρίας, είτε μέσω Ελλάδος ή και από τις δύο χώρες.
Η Σόφια που όχι μόνον δεν θέλει να χάσει το τράνζιτ αλλά επιδιώκει να αναδειχθεί και σε hub αερίου για την περιοχή εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να τροφοδοτεί τη Σερβία και άλλες γειτονικές βαλκανικές χώρες με αέριο που θα παίρνει από τον Turkish Stream, αναβαθμίζοντας και επεκτείνοντας τεχνικά το υφιστάμενο σύστημα. Μάλιστα η βουλγαρική Bulgartransgas και η σερβική Srbijagas έχουν ήδη συζητήσει για μεταφορικό δυναμικό του IBS στο επίπεδο των 10-12 δισ. κ.μ ετησίως . Σήμερα προς την Τουρκία ο βουλγαρικός αγωγός τράνζιτ μεταφέρει 12 δισ. κμ αερίου, ετησίως.
Ας σημειωθεί ότι ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός ( IGB), o oποίος θα τροφοδοτείται με αέριο μέσω του υφιστάμενου ελληνικού συστήματος, του αγωγού ΤΑΡ, που θα μεταφέρει αζέρικο αέριο και του FSRU της Αλεξανδρούπολης θα έχει αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κμ ετησίως. Με αναβάθμιση το μάξιμουμ που θα μπορούσε να φθάσει η δυναμικότητά του, σε δεύτερη φάση, είναι να διπλασιαστεί.