Εντονη κινητικότητα μεταξύ των υποψηφίων επενδυτών για την εξαγορά του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ παρατηρείται τον τελευταίο καιρό, εν όψει της λήξης της προθεσμίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος την ερχόμενη εβδομάδα, στις 7 Αυγούστου, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι τέσσερις μεγάλοι ευρωπαίοι παίκτες, η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, η ολλανδική Gasunie και η ισπανική Enagas εξετάζουν το ενδεχόμενο να “κατέβουν” σαν κοινοπραξία στον διαγωνισμό, πράγμα που αν συμβεί θα μειώσει σοβαρά τον ανταγωνισμό και πιθανότατα το τελικό τίμημα. Κατά τις ίδιες πηγές, οι τέσσερις Ευρωπαίοι Διαχειριστές έχουν προχωρήσει σε διαβουλεύσεις, ακόμα όμως δεν έχουν καταλήξει στο οριστικό σχήμα, καθώς τουλάχιστον η μία από τις τέσσερις εταιρίες δεν έχει εγκαταλείψει το σχέδιο να καταθέσει αυτόνομη προσφορά.
Ας σημειωθεί ότι η Snam, η Enagas και η Fluxys μετέχουν στην κοινοπραξία που ελέγχει τον αγωγό Transadriatic Pipeline (TAP), ενώ οι Ολλανδοί της Gasunie φαίνεται ότι βλέπουν την απόκτηση του ΔΕΣΦΑ σαν την πύλη εισόδου στην αγορά της ΝΑ Ευρώπης, μία αγορά, στην οποία οι Ιταλοί θέλουν να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Από την άλλη πλευρά αν οι “τέσσερις” καταλήξουν σε κάποια συμφωνία μεταξύ τους, δεν αποκλείεται να υπάρξουν και ανακατατάξεις στο μετοχικό σχήμα του ΤΑΡ.
Η ρουμανική Transgas φέρεται να μην συμμετέχει πλέον στο παιγνίδι, καθώς ελέγχεται από την Κομισιόν για πρακτικές στην εσωτερική αγορά, ενώ το ελληνο- αμερικανικό σχήμα που ζήτησε την παράταση της προθεσμίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος (αρχικά έληγε στις 24 Ιουλίου) δύσκολα θα μπορέσει να εκπληρώσει τα κριτήρια συμμετοχής, καθώς θα πρέπει να συνεργαστεί με Ευρωπαίο διαχειριστή δικτύου για να λάβει μέρος στον διαγωνισμό.
Εν τω μεταξύ το ζήτημα της αναθεώρησης των τελών χρήσης του δικτύου, φαίνεται ότι κλείνει στη φάση αυτή, προτού καλά- καλά ανοίξει. Το πρόβλημα ξεκίνησε μετά από καταγγελία εγχώριας εταιρίας στη ΡΑΕ για τη μεγάλη αύξηση στα τέλη χρήσης των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας, που δημιουργεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με τις χρεώσεις του δικτύου των αγωγών.
Τα τέλη στη Ρεβυθούσα αυξήθηκαν σημαντικά κατά την τελευταία αναθεώρηση όλων των χρεώσεων, τον Σεπτέμβριο του 2016, και ήταν και η αφορμή για να αποσύρει η αζέρικη Socar ( και η συνεργαζόμενη Snam) την προσφορά των 400 εκατ. ευρώ για τον ΔΕΣΦΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΡΑΕ αφού εξέτασε το ενδεχόμενο να μειώσει τα τέλη της Ρεβυθούσας και να αυξήσει τις χρεώσεις δικτύου με τρόπο τέτοιο που το τελικό αποτέλεσμα να είναι ουδέτερο για τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ , προσανατολίζεται να μην αλλάξει προς το παρόν την τιμολόγηση, προκειμένου να μην γίνει και πάλι αφορμή για να αποτύχει ο διαγωνισμός.
Αν τελικώς η ΡΑΕ υιοθετήσει τη γραμμή αυτή, ο φάκελος των τελών χρήσης δικτύου, θα ανοίξει ξανά κατά τα τέλη του επόμενου χρόνου με στόχο τα νέα τιμολόγια να τεθούν σε ισχύ το 2019.
Τέλος, το άλλο μεγάλο στοίχημα του διαγωνισμού, πέραν από τους υποψηφίους που θα συγκεντρώσει, είναι το τίμημα, αν θα μπορέσει, τουλάχιστον να ισοφαρίσει, τα 400 εκατ. ευρώ της προσφοράς της Socar το 2013. Τα ΕΛΠΕ μάλιστα - στα οποία ανήκει το υπό πώληση 35% των μετοχών- έχουν διαμηνύσει ότι τα 400 εκατ. ευρώ (για το 66% των μετοχών) αποτελούν τη βάση εκκίνησης, κάτω από την οποία δεν μπορεί να γίνει δεκτή προσφορά.