Σε αλλαγές στη μεθοδολογία υπολογισμού των τιμολογίων του ΔΕΣΦΑ και ειδικά στον τρόπο ανάκτησης του εγκεκριμένου εσόδου σε σχέση με τον όγκο του αερίου που διακινείται μέσω του συστήματος των αγωγών προχωρούν άμεσα ο Διαχειριστής και η ΡΑΕ, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές. Σε αντίθεση δε, με ότι έγινε πέρυσι τέτοια εποχή, οι αλλαγές αυτές έχουν το πράσινο φως από την Κομισιόν, καθώς όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές έχει υπάρξει προσυνεννόηση με τον εκπρόσωπο της Επιτροπής Κάρλος Βιβιάνι και έχει διασφαλιστεί ότι οι τροποποιήσεις δεν επηρεάζουν την απόδοση του ΔΕΣΦΑ για τους επενδυτές και συγκεκριμένα το WACC (σταθμισμένο μέσο κόστος κεφαλαίου).
Πληροφορίες αναφέρουν ότι χθες επρόκειτο να συνεδριάσει το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΕΣΦΑ για να εισηγηθεί τις αλλαγές στη ΡΑΕ, η οποία και θα δώσει το τελικό ok.
Aς σημειωθεί πάντως ότι εντός του 2018 η Ρυθμιστική Αρχή θα προχωρήσει και σε νέα αναθεώρηση των τιμολογίων, που αυτή τη φορά θα αφορά στο WACC και θα τεθεί σε εφαρμογή από 1/1/2019.
Αφορμή για την τρέχουσα τροποποίηση στάθηκε η αύξηση του όγκου του αερίου που διακινήθηκε μέσω του ΔΕΣΦΑ τη φετινή χρονιά. Ηδή η ποσότητα του αερίου έχει ξεπεράσει τα 3,8 δισ.κυβικά μέτρα, δηλαδή τον όγκο του αερίου που είχε προβλεφθεί πέρυσι για όλη τη χρονιά, εξέλιξη που οδήγησε σε υπερανάκτηση του εγκεκριμένου εσόδου για τον ΔΕΣΦΑ, της τάξης του 50%. Ας σημειωθεί ότι το εγκεκριμένο έσοδο για τον ΔΕΣΦΑ για το 2017 ήταν 160 εκατ. ευρώ και “τρέχει” τώρα με υπερανάκτηση της τάξης των 70 εκατ. ευρώ, ποσό, το οποίο στο τέλος της χρονιάς υπολογίζεται να φθάσει στα 100 εκατ. ευρώ. Αν εφαρμοστεί δε το ίδιο σύστημα και το 2018 - και οι όγκοι τρέξουν με τους ίδιους ρυθμούς- τότε η υπερανάκτηση θα φθάσει στα 200 εκατ. ευρώ.
Ο νέος μηχανισιμός που σχεδιάζεται έχει στόχο να βάζει φρένο στην υπερανάκτηση ή την υποανάκτηση του εγκεκριμένου εσόδου, όποτε διαπιστώνονται σοβαρές αποκλίσεις της τάξης του 10 ή 20% ( το ακριβές ποσοστό δεν έχει αποφασιστεί ακόμα).
Το πλεονέκτημα της νέας μεθόδου είναι ότι δημιουργεί ένα πιο σταθερό και προβλέψιμο περιβάλλον εντός του οποίου θα κινείται η ανάκτηση του εσόδου, εξισορροπώντας τον κίνδυνο από τις απότομες αυξομειώσεις της ποσότητας του αερίου που διακινείται κάθε χρόνο. Στο βαθμό δε που η αλλαγή στη μέθοδο υπολογισμού δεν επηρεάζει το εγκεκριμένο έσοδο του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή τα 160 εκατ. ευρώ τόσο με το παλαιό όσο και με το νέο σύστημα, δεν προκαλεί πρόβλημα για τους επενδυτές.
Ας σημειωθεί ότι τον Σεπτέμβριο του 2016 οι αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού της ανάκτησης εσόδων προηγούμενων χρήσεων προκάλεσαν την απόσυρση της προσφοράς της Socar για το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ και το ναυάγιο του διαγωνισμού.