Xρονιά του ελληνο-βουλγαρικύ αγωγού, IGB, χαρακτήρισε το 2018 ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Δημήτρης Τζώρτζης και δήλωσε ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2018 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του αγωγού με στόχο να τεθεί σε λειτουργία το 2020 , οπότε μαζί με τον αγωγό TAP και τον πλωτό τερματικό σταθμό της Αλεξανδρούπολης να “ανοίξουν” ένα νέο διάδρομο τροφοδοσίας των Βαλκανίων με αέριο από εναλλακτικές πηγές.
Από το βήμα του Φόρουμ των Δελφών ο κ. Τζώρτζης ανακοίνωσε επίσης ότι ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υποβολής προσφορών για τον Owners’ Engineer και την προμήθεια σωλήνων του IGB. Ο διαγωνισμός για την εργολαβία κατασκευής (EPC - Engineering Procurement & Construction) θα δημοσιευθεί τις επόμενες εβδομάδες, ενώ οριστικοποιείται η χρηματοοικονομική διάρθρωση του έργου και ολοκληρώνεται το ρυθμιστικό πλαίσιο (εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων).
Ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός IGB είναι πρότζεκτ 50-50 των εταιριών Poseidon, στην οποία μετέχουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison με μερίδιο 50% η κάθε μία και της ΒΕΗ, Βulgaria Energy Holding, του βουλγαρικού ενεργειακού χαρτοφυλακίου.
Πρόκειται για έργο, που όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, συγκεντρώνει την πολιτική στήριξη της Αθήνας, της Σόφιας και των Βρυξελλών, καθώς βοηθά στην διαφοροποίηση όχι μόνον των πηγών προμήθειας αλλά και των οδεύσεων του αερίου προς ΕΕ. Σε συνδυασμό με το νέο τερματικό (FSRU) της Αλεξανδρούπολης και τον αγωγό ΤΑΡ μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ.
Πρόσθεσε δε ότι σύντομα θα ολοκληρωθεί η είσοδος της ΔΕΠΑ στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade, της εταιρίας που προωθεί την κατασκευή του FSRU στην Αλεξανδρούπολη. Στη Gastrade μετέχουν ο όμιλος Κοπελούζου, η ναυτιλιακή Gaslog του εφοπλιστή Πητ Λιβανού και, σύμφωνα με πληροφορίες, γίνονται συζητήσεις για τη συμμετοχή της βουλγαρικής ΒΕΗ και της αμερικανικής εταιρίας Tellurian.
Στην ομιλία του ο κ. Τζώρτζης αναφέρθηκε και στον αγωγό Poseidon, για την απ ευθείας σύνδεση Ελλάδας- Ιταλίας, ως του τελικού σκέλους του αγωγού EastMed, που σχεδιάζεται για τη διασύνδεση των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη, μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας.
Σε ότι αφορά τον EastMed υπογράμμισε ότι το ενδιαφέρον της ΕΕ για την ανάπτυξη του επιβεβαιώνεται από την έγκριση επιπλέον 34,5 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των μελετών FEED και DMS. Η ανάπτυξη του έργου, όπως είπε, παρακολουθείται στενά από το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ιταλία και την Ελλάδα με στόχο να υπογραφεί εντός του 2018 διακυβερνητική συμφωνία που θα ορίζει το κανονιστικό και φορολογικό πλαίσιο που θα διέπει τον αγωγό.