Ούτε τα 700 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα εξοικονομώ κατ’ οίκον που τρέχει δεν θα μείνουν εκτός ελέγχου της εφορίας, υποστηρίζουν καλά ενημερωμένες πηγές στο υπουργείο Οικονομικών διότι είναι πολλά τα… λεφτά Άρη(!), τα οποία διατίθενται πρωτίστως στα νοικοκυριά για να μην μπουν στον πειρασμό οι επιτήδειοι. Κι όταν λένε επιτήδειοι από το ΥΠΟΙΚ, εννοούν από τον κλάδο των λογιστών, των μηχανικών και των συνεργαζόμενων με αυτούς επαγγελματικών ομάδων (π.χ. αλουμίνιο, κουφώματα, μπογιές κ.ά.). Μόλις τελειώσει η αποτίμηση από την συμμετοχή των δικαιούχων στο νέο εξοικονομώ κατ’ οίκον, το οποίο, σημειωτέον, διπλασιάστηκε ο αρχικός του προϋπολογισμός από τα 350 εκατ. ευρώ στα 700 εκατ. από το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, τον λόγο έχει η Εφορία, καθώς κατά το παρελθόν είχαν στηθεί ολόκληρα κυκλώματα, δεδομένου ότι τα παλιότερα χρόνια στις αρχές της δεκαετίας για παράδειγμα, τα ποσά που διατίθεντο για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων (επαγγελματικών και κατοικιών) είχαν φτάσει έως και το… 1,3 δις. ευρώ! Και πλέον οι τράπεζες, οι οποίες έχουν μπει ενεργά στο εξοικονομώ κατ’ οίκον, διαθέτουν δάνεια για την ενεργιακή αναβάθμιση και μάλιστα άτοκα. Ο πειρασμός λοιπόν, σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών είναι μεγάλος.
Η πλέον συνηθισμένη κομπίνα κατά τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι η υπερτιμολόγηση των παραγγελιών, αλλά και στην τοποθέτηση, π.χ., κουφωμάτων αλουμινίου στις κατοικίες. Τον μηχανικό ή τον επαγγελματία στην τοποθέτηση προϊόντων αλουμινίου, δεν τον επιλέγουν, τονίζουν από το ΥΠΟΙΚ, ούτε οι τράπεζες (σ.σ. από τις οποίες περνούν τα λεφτά), ούτε το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, που τρέχει το πρόγραμμα. Που σημαίνει ότι από τον Αύγουστο και μετά που ολοκληρώνεται η τουριστική περίοδος, όπως αναφέρουν στο b.e., οι ίδιες πηγές, ανοίγεται πεδίο ελέγχων -σε επαγγελματικούς κλάδους που σχετίζονται με το εξοικονομώ κατ’ οίκον-, λαμπρόν!
Σημειώνεται ότι μέρος του προϋπολογισμού ενεργειακής αναβάθμισης μίας κατοικίας, μπορεί να καλυφθεί από άτοκο δάνειο, το οποίο οι τράπεζες χορηγούν. Το ποσοστό της επιχορήγησης διαμορφώνεται από 25% έως 70%, ανάλογα με το εισόδημα του δικαιούχου. Ως εκ τούτου, το δάνειο που μπορεί να ληφθεί κινείται μεταξύ του 30% και του 75% του προϋπολογισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, οι τράπεζες προσφέρουν κίνητρα, ώστε να πείσουν τους δικαιούχους να τις επιλέξουν για το δάνειο που ενδεχομένως θα χρειαστούν. Πέραν της ταχείας εξυπηρέτησης που υπόσχονται και των ποιοτικών υπηρεσιών συμβουλευτικής, δύο συστημικοί όμιλοι επιβραβεύουν τους πελάτες τους, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ανταμοιβής καρτών.
Τα στοιχεία του υπουργείου Ενέργειας δείχνουν πάντως, ότι η αντικατάσταση κουφωμάτων και η τοποθέτηση σύγχρονων ενεργειακών τζαμιών και παραθυρόφυλλων αποδεικνύεται η πιο δημοφιλής παρέμβαση, σχεδόν το 50% των αιτήσεων που κατατέθηκαν, στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκων ΙΙ», σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας.
Από τις περίπου 50.000 αιτήσεις που κατατέθηκαν σχεδόν οι μισές παρεμβάσεις που έχουν δηλωθεί αφορούν αντικατάσταση κουφωμάτων. Ακολουθούν με αντίστοιχου μεγέθους μερίδια οι τοποθετήσεις θερμομόνωσης και αναβαθμίσεις συστημάτων ψύξης / θέρμανσης, ενώ το 11,5% αφορά σε παρεμβάσεις στο σύστημα ζεστού νερού προς οικιακή χρήση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Πρόγραμμα έχουν ήδη έχουν υπαχθεί 13.502 αιτήσεις συνολικού προϋπολογισμού 190.179.493,69 ευρώ. Το ποσό επιχορήγησης φτάνει στα 111.540.404,56 ευρώ ή 58,7% του συνολικού προϋπολογισμού (τα υπόλοιπα 78.639.089,13 ευρώ θα καλυφθούν από κεφάλαια των ιδιωτών). Επιπλέον δημόσιοι πόροι θα καλύψουν δαπάνες 11.429.921,34 ευρώ για σχετικές υπηρεσίες (π.χ. εκπόνηση μελετών, αμοιβή μελετητών για έκδοση Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης κλπ), αυξάνοντας έτσι τα συνολικά κεφάλαια που θα διακινηθούν μέσω του προγράμματος σε 201.609.415,03 ευρώ.
Το 71,2% των αιτήσεων που εγκρίθηκαν προς υπαγωγή αφορούν δικαιούχους που ανήκουν στην πρώτη εισοδηματική κατηγορία, του χαμηλού εισοδήματος, δηλαδή το ατομικό εισόδημα δεν ξεπερνά τα 10.000 ευρώ ή αν πρόκειται για οικογένεια, το οικογενειακό ετήσιο εισόδημα φθάνει τα 20.000 ευρώ. Επιπλέον 17,1% αφορά δικαιούχους της δεύτερης κατηγορίας, με ατομικό εισόδημα μέχρι 15.000 ευρώ ή οικογενειακό μέχρι 25.000 ευρώ. Δηλαδή, σχεδόν οι 9 στους 10 ωφελούμενους ανήκουν στις δύο πρώτες κατηγορίες με τα χαμηλότερα εισοδήματα.
Η γεωγραφική κατανομή των αιτήσεων αναδεικνύει ως πρώτη περιφέρεια την Κεντρική Μακεδονία, όπου το άθροισμα των επιλέξιμων προϋπολογισμών ξεπερνά τα 33,5 εκατ. ευρώ (17,6% του συνόλου των 190 εκατ. ευρώ), εκ των οποίων σχεδόν τα 20 εκατ. ευρώ αφορούν στο ποσό της επιχορήγησης. Προσθέτοντας και τους δημόσιους πόρους που καλύπτουν δαπάνες υπηρεσιών, το σύνολο των πόρων που θα διοχετευτούν στην αγορά προσεγγίζει τα 35,75 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στα 17,73% από τα 201,6 εκατ. ευρώ, των συνολικών πόρων του προγράμματος, δημόσιων και ιδιωτικών. Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Αττική με επιλέξιμες παρεμβάσεις 31,25 εκατ. ευρώ ή μερίδιο 16,45% , εκ των οποίων οι επιδοτήσεις προσεγγίζουν τα 18 εκατ. ευρώ. Υπάρχει πρόσθετη δημόσια δαπάνη για υπηρεσίες άνω των 2 εκατ. ευρώ, οπότε το σύνολο των πόρων που θα διατεθούν στην αγορά φτάνει τα 33,35 εκατ. ευρώ (16,54%).
Το 60,37% του συνολικού προϋπολογισμού αφορά σε περιφέρειες που χαρακτηρίζονται ως λιγότερο αναπτυγμένες και άρα επιδοτούνται περισσότερο από τα κοινοτικά ταμεία (Κ. Μακεδονία, Αν. Μακεδονία και Θράκη, Δ. Ελλάδα, Ηπείρου και Θεσσαλίας).
Αθροιστικά, στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Αττικής, όπου βρίσκονται τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, κατευθύνεται το ένα τρίτο των πόρων. Το 73% των αιτήσεων αφορά σε διαμερίσματα πολυκατοικιών.