Αναταραχή στους εργαζόμενους και σκεπτικισμό στην αγορά φαίνεται να προκαλεί το όλο εγχείρημα αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, καθώς από τις μέχρι στιγμής πληροφορίες το νομοσχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας δεν φαίνεται να λαμβάνει πρόνοια για την προστασία των εργαζόμενων και κυρίως των εργολαβικά απασχολούμενων , που είναι και η συντριπτική πλειονότητα, ενώ από την άλλη πλευρά ασαφή παραμένουν πολλά βασικά σημεία, που θα ήταν χρήσιμα για τους υποψήφιους επενδυτές, ενώ κρίσιμο παραμένει το ερώτημα τι θα πράξουν τα ΕΛΠΕ, τα οποία σήμερα ελέγχουν το 35% της ΔΕΠΑ
Από τα περίπου 200 άτομα που απασχολούνται στη ΔΕΠΑ, οι 55 είναι μόνιμοι και οι υπόλοιποι εργολαβικοί, οι οποίοι κινδυνεύουν να χάσουν τη θέση τους, μόλις ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του μετασχηματισμού της ΔΕΠΑ, η διαδικασία της απόσχισης. Και τούτο γιατί το νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στις 28 Φεβρουαρίου με στόχο να ψηφιστεί στις 10 Μαρτίου, προβλέπει, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, ότι εντός τριών μηνών θα πρέπει να υλοποιηθεί η απόσχιση και στους επόμενους τρεις μήνες να ολοκληρωθούν οι όποιες άλλες διαδικασίες απορρόφησης, ενοποίησης επί μέρους εταιριών κλιπ.
Ως γνωστόν, το σχέδιο για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, στην οποία το δημόσιο κατέχει 65%, προβλέπει τον διαχωρισμό της σε δύο εταιρίες: Τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, της οποίας θα πουληθεί πλειοψηφικό πακέτο, τουλάχιστον 51% ή και περισσότερο και της ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία το δημόσιο θα διατηρήσει την πλειοψηφία, εκποιώντας ένα ποσοστό γύρω στο 14%. Προς την κατεύθυνση αυτή από τη σημερινή ενιαία ΔΕΠΑ θα αποσχιστεί ο κλάδος των Υποδομών, ουσιαστικά δηλαδή τα δίκτυα διανομής με τις δύο ΕΔΑ (Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας και Αττικής) καθώς και τα δικαιώματα συμμετοχής της ΔΕΠΑ σε διεθνή πρότζεκτ (ελληνοβουλγαρικός αγωγός, ελληνοϊταλικός αγωγός, FSRU Αλεξανδρούπολης ). Οι δραστηριότητες προμήθειας που θα απομείνουν μαζί με τις διεθνείς συμβάσεις όπως πχ η συμφωνία με τη Gazprom, με την αλγερινή Sonatrach, με τον αγωγό ΤΑΡ και με την τουρκική Botas, η οποία πάντως λήγει σύντομα, θα αποτελέσουν το αντικείμενο της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Το "πετράδι του στέμματος" της υπό πώληση ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι, κατά τους ανάλυτές, το δίκτυο αερίου λιανικής στην Αττική, το οποίο φαίνεται να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον σχεδόν όλων των εγχώριων παικτών της αγοράς.
Από την άλλη πλευρά πάντως υπάρχουν και τα "αγκάθια", με προεξέχον το ζήτημα των χρεών προς τη ΔΕΠΑ- τα οποία, το πιθανότερο είναι ότι θα κληρονομήσει η εταιρία Εμπορίας- της λιπασματοβιομηχανίας ΕΛΦΕ και της βιομηχανίας ζάχαρης ΕΒΖ, που σύμφωνα με πληροφορίες αθροιστικά φθάνουν στα 150 εκατ.. ευρώ. Έτσι, από το περίφημα 300 εκατ.. ευρώ των ταμειακών διαθεσίμων που η προηγούμενη διοίκηση της εταιρίας έλεγε ότι έχει αφήσει στη ΔΕΠΑ στο τέλος του 2017, πρακτικά απομένουν ελάχιστα αν υπολογίσει κανείς τα περίπου 155 εκατ.. ευρώ που έδωσε η ΔΕΠΑ για την εξαγορά του μεριδίου της Shell σε ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής και τις οφειλές ΕΛΦΕ-ΕΒΖ.
Στόχος του υπουργείου είναι να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και πιθανόν για το 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών σε χρόνους παράλληλους με τις διαδικασίες μετασχηματισμού της σημερινής ΔΕΠΑ. Το ΤΑΙΠΕΔ είναι ο φορέας που θα διεξάγει τη διαγωνιστική διαδικασία, δεδομένου ότι το δημόσιο έχει παραχωρήσει στο Ταμείο το υπό πώληση μερίδιο.
Θεωρείται μάλιστα, ότι μετά τις 10 Μαρτίου, οπότε αναμένεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για τα ΕΛΠΕ και με την προϋπόθεση ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά χωρίς άλλες αναβολές, η διαδικασία μπορεί να επιταχυνθεί, καθώς με την ολοκλήρωση της πώλησης του 50,1% των ΕΛΠΕ, (τα οποία κατέχουν το 35% της ΔΕΠΑ) μπορεί ο νέος ιδιοκτήτης του πετρελαϊκού ομίλου να δώσει τη συναίνεσή του στην πώληση της ΔΕΠΑ. Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι από την άνοιξη του 2018, όταν ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το σχέδιο αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, η ηγεσία των ΕΛΠΕ είχε υπογραμμίσει το ενδιαφέρον της για το φυσικό αέριο. Άλλες πηγές ανέφεραν ότι στη συνέχεια συζητήθηκε το ενδεχόμενο σύμπραξης των ΕΛΠΕ με το δημόσιο για την πώληση της ΔΕΠΑ, το οποίο όμως δεν μετασχηματίστηκε σε επίσημη συμφωνία, εν όψει της ιδιωτικοποίησης του πετρελαικού ομίλου.
Τέλος θα πρέπει να σημειωθεί ότι η όλη διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ τοποθετείται χρονικά σε μία περίοδο πολιτικά φορτισμένη λόγω των εκλογών. Μάλιστα οι εργαζόμενοι στην εταιρία ήδη ξεκινούν τις κινητοποιήσεις, καθώς θεωρούν ότι με τον διαχωρισμό της εταιρίας και μόλις αλλάξει η νομική μορφή, περίπου 155 εργολαβικοί εργαζόμενοι θα βρεθούν στον αέρα, αφού η σύμβαση της ΔΕΠΑ με τον εργολάβο θα λυθεί αυτοδικαίως λόγω αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Κύκλοι των εργαζόμενων ανέφεραν εξάλλου ότι στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τη διατήρηση της εργασίας τους, παρότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είχε δώσει διαβεβαιώσεις για διασφάλιση των θέσεων εργασίας.