Mε …”προίκα” τα χρέη 126 εκατ. ευρώ από τη λιπασματοβιομηχανία ELFE αλλά και τις οφειλές άλλων εταιριών ξεκινά την πορεία προς την ιδιωτικοποίησή της η ΔΕΠΑ Εμπορίας. Εν τω μεταξύ, όπως δήλωσε διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Δημήτρης Τζώρτζης, στο 4ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, η ΔΕΠΑ εξετάζει μεν το ενδεχόμενο της αναγκαστικής διαχείρισης σε βάρος των ΕLFE, όμως «χρειάζεται προσοχή γιατί υπάρχουν ευθύνες».
Η εταιρία έχει κάνει τα απαραίτητα νομικά βήματα, αλλά υπάρχουν ασφαλιστικά μέτρα που εμποδίζουν τη διακοπή της παροχής αερίου, ή οποιαδήποτε άλλη κίνηση, διευκρίνισε ο επικεφαλής της εταιρίας.
Αναφερόμενος στον μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ και το σχετικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή ο κ. Τζώρτζης είπε ότι την Πέμπτη 7 Μαρτίου θα ψηφιστεί από τη Βουλή το νομοσχέδιο και στο πλαίσιο αυτό ως τις 7 Ιουνίου θα πρέπει να υπάρχουν δυο εταιρίες, η ΔΕΠΑ Εμπορίας που θα έχει το trading, την προμήθεια και την χονδρική φυσικού αερίου , στην οποία θα ενσωματωθεί η ΕΠΑ, και η ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία δεν θα έχει εμπορική λειτουργία.
Το business plan για τις δύο εταιρίες έχει ανατεθεί από τη ΔΕΠΑ στη Bain Consualting, κατόπιν σχετικού διαγωνισμού.
Ο κ. Τζώρτζης δήλωσε ότι η ΔΕΠΑ λειτουργεί ήδη σε μια πλήρως απελευθερωμένη αγορά και ανέφερε ότι και στις τρεις πύλες εισόδου φυσικού αερίου δραστηριοποιούνται ιδιώτες. Συγκεκριμένα στο Σιδηρόκαστρο, δραστηριοποιούνται 5 ή 6 χρήστες, στους Κήπους του Έβρου 2 με προοπτική να αυξηθούν, ενώ τρεις ακόμα (πέραν της ΔΕΠΑ) χρησιμοποιούν τη Ρεβυθούσα. Επισήμανε τη μεγάλη άνοδο του LNG, τονίζοντας ότι είναι η πρώτη φορά και σε τέτοια διάσταση, που οι τιμές στα hub LNG είναι χαμηλότερες ακόμη και από τις τιμές αερίου μέσω αγωγού.
Το παιχνίδι θα ανοίξει κι άλλο με τη λειτουργία του TAP και γι΄αυτό το λόγο η ΔΕΠΑ ανοίγεται ήδη στο εξωτερικό δραστηριοποιούμενη στη Βουλγαρία, ενώ εξετάζει και την προοπτική της Ιταλίας. Περιγράφοντας τη στρατηγική της ΔΕΠΑ στάθηκε στο στόχο να διατηρήσει το μερίδιο της στην αγορά και να ανοιχτεί στο εξωτερικό, να δραστηριοποιηθεί σε περιοχές της χώρας που δεν τροφοδοτούνται με αέριο όπως πχ (small scale LNG σε Κρήτη, Ρόδο κλπ) και μελλοντικά να προχωρήσει στο υδρογόνο, το carbon capture και η επαναχρησιμοποίηση.
Αναφερόμενος την εταιρία Ποσειδών στην οποία μετέχει 50% η ΔΕΠΑ και 50% η ιταλική Edison θυγατρική της EDF, υπογράμμισε ότι έχει χαρακτηριστεί ως project company για το έργο του East Med και έχει «τρέξει» το πρώιμο στάδιο των μελετών που δείχνουν ότι το έργο είναι βιώσιμο. Η εταιρία έχει λάβει 34,5 εκατ ευρώ από την ΕΕ για την τελική μελέτη βιωσιμότητας η οποία θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί με επιπλέον 34,5 εκατ. από τους σημερινούς μετόχους ή όποιο άλλο σχήμα δημιουργηθεί για το έργο. Σύντομα αναμένεται η τετραμερής διακυβερνητική συμφωνία για τον East Med.
Για τον αγωγό IGB είπε ότι τον Μάιο θα τοποθετηθεί ο πρώτος σωλήνας.
Τέλος για το FSRU της Αλεξανδρούπολης, ένα μακροπρόθεσμο όπως το χαρακτήρισε έργο, επισήμανε το σημαντικό πλεονέκτημα για την Ελλάδα, αφού απαγορεύεται η διέλευση πλοίων LNG από το Βόσπορο με αποτέλεσμα η Ρεβυθούσα και το FSRU της Αλεξανδρούπολης να είναι οι μόνοι δρόμοι που μπορεί να δώσουν αέριο από διαφοροποιημένες πηγές στα ανατολικά Βαλκάνια.