Yπέρ της αναθεώρησης, επί τω αυστηρότερω, της οδηγίας για τον Μηχανισμό Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπής Ρύπων τάσσονται οι “Πράσινοι”, και σύμφωνα με δημοσιεύματα από τις Βρυξέλλες τη θέση αυτή, φαίνονται να υιοθετούν και πολλοί από τους ευρωβουλευτές των mainstream ευρωπαϊκών ομάδων στο Ευρωκοινοβούλιο, παρότι η τελευταία αναθεώρηση της σχετικής οδηγίας, που είχε ως αποτέλεσμα την εκτόξευση της τιμής των ρύπων, έγινε μόλις το 2018,.
Για τους “Πράσινους” όμως, που βγήκαν αρκετά ενισχυμένοι από τις πρόσφατες ευρωεκλογές κυρίως στις Δυτικές και Βόρειες χώρες της Ευρώπης, η εκ νέου αναθεώρηση της οδηγίας θεωρείται ότι πρέπει να ενταχθεί στις άμεσες προτεραιότητες της Κομισιόν και της νέας ευρωβουλής, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για το κλίμα το 2050.
Όπως έχει δηλώσει ο κ.Bas Eickhout, ο Ολλανδός ευρωβουλευτής , ο οποίος ηγήθηκε μαζί με την Γερμανίδα συνάδελφό του κα Σκα Κέλλερ της προεκλογικής εκστρατείας των Πρασίνων, η οδηγία για τους ρύπους πρέπει να αναμορφωθεί αν η Ευρώπη θέλει να πετύχει τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας για το 2050.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Bas Eickhout είναι ο υποψήφιος των Πρασίνων για την προεδρία της Κομισιόν και παρότι δεν αναμένεται να αναλάβει τη θέση, εν τούτοις ο ρόλος του είναι καταλυτικός, αφού είναι πολύ πιθανόν ο επόμενος πρόεδρος της Κομισιόν να στηριχθεί στην ψήφο των Πρασίνων για την εκλογή του.
Σε ερωτήση δημοσιογράφων, προ των ευρωεκλογών, ο κ. Εickhout είχε υποστηρίξει ότι αν τα διάφορα κόμματα θέλουν πραγματικά να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα ως το 2050, τότε το επόμενο βήμα είναι η αναθεώρηση των ETS. Και τούτο, γιατί αν η Ευρώπη αρνηθεί να μεταβάλει τις πολιτικές της για το Κλίμα ως το 2030, τότε θέτει αυτόματα σε αμφισβήτηση και τον στόχο για το 2050.
Οπως εξηγεί η τιμολόγηση των δικαιωμάτων εκπομπής άνθρακα έχε καθοριστική σημασία. Πέρα από αυτό όμως υπάρχουν και άλλα μέτρα που πρέπει να ληφθούν όπως η απόσυρση όλων των ανθρακικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και η παύση της χρηματοδότησης όλων των επενδύσεων σε ορυκτά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένης των υποδομών αερίου. Επίσης χρειάζεται βελτίωση των επενδύσεων στις ΑΠΕ και ενίσχυση των διασυνοριακών διασυνδέσεων με την υποστήριξη του προϋπολογισμού της ΕΕ.
Ιδιαίτερη έμφαση ο επικεφαλής των Πρασίνων δίνει στην επιβολή ETS για την αεροπορία. Οι πτήσεις εντός της ΕΕ υπόκεινται σε ETS , η πλειονότητα όμως των αεροπορικών εταιριών διαθέτει δωρεάν δικαιώματα εκπομπής ρύπων. Για τις διηπειρωτικές πτήσεις δεν υπάρχει ακόμα καμία σχετική απόφαση.
Οι Πράσινοι προτείνουν την άμεση φορολόγηση της κηροζίνης και τη χρήση των εσόδων από τον φόρο αυτό για τη χρηματοδότηση μεγάλων διασυνοριακών σιδηροδρομικών διασυνδέσεων.
Η τριτη προτεραιότητα που θέτει το κόμμα των Πρασίνων είναι η μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής , θέμα το οποίο θα τεθεί σε μία από τις πρώτες συνεδριάσεις της νέας Ευρωβουλής.
Ερωτώμενος σχετικά την πρόταση της Γαλλίδας Nathalie Loiseau για την δημιουργία μίας ευρωπαϊκής τράπεζας για το Κλίμα με στόχο τη επένδυση ποσού της τάξης του 1.000 δια ευρώ, ενός ποσού που η Επιτροπή εκτιμά ως αναγκαίο για την ενεργειακή μετάβαση, ο Bas Eickhout τίθεται υπέρ του μετασχηματισμού της Ευρωπαικής Τράπεας Επενδύσεων. Δηλώνει ότι η ΕΤΕπ πρέπει να γίνει μία τράπεζα για το Κλίμα, που δεν θα επενδύει άλλο στα ορυκτά καύσιμα. Ηδη η ΕΤΕπ έχει θεσμοθετήσει ένα ελάχιστο όριο ρύπων για τη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων στις ενεργειακές υποδομές. Το όριο αυτό βγάζει εκτός χρηματοδότησης τις μονάδες άνθρακα αλλά διατηρεί εντός του παιχνιδιού πολλές επενδύσεις στον τομέα του φυσικού αερίου.
Τα στάνταρ της ΕΤΕπ όσον αφορά στο Περιβάλλον θα πρέπει να αναβαθμιστούν υποστηρίζει ο Ολλανδός ευρωβουλευτής. Οσό για τους φόρους, δηλώνει ότι οι Πράσινοι είναι υπέρ της δίκαιης μετάβασης όλης της οικονομίας στη μετανθρακική εποχή, με τρόπο που οι πλουσιότεροι άνθρωποι, οι μεγάλες εταιρίες κλπ να πληρώνουν τα περισσότερα και το βάρος να μην πέφτει σε όσους έχουν χαμηλό εισόδημα. «Πρόκειται για το δικό μας πρόγραμμα αναδιανομής του πλούτου το οποίο πρέπει να πηγαίνει παράλληλα με την πράσινη μετάβαση» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Bas Eickhout έχει ταχθεί και υπέρ ενός «Πράσινου New Deal » για τη Βιομηχανία, υπέρ του σχεδιασμού και της εφαρμογής μίας ευρωπαϊκής βιομηχανικής πολιτικής με επίκεντρο τη κλιματική αλλαγή. Παράλληλα όταν μιλά για κατάργηση όλων των δωρεάν δικαιωμάτων ρύπων ζητεί να τεθεί ταυτόχρονα ένας μηχανισμός προσαρμογής στα ευρωπαϊκά σύνορα που θα εξισώνει το ανθρακικό περιεχόμενο των εισαγόμενων προιόντων, κάτι δηλαδή σαν πράσινος φόρος στις εισαγωγές από τρίτες χώρες, μέτρο υπέρ του οποίου τάσσονται και αρκετά από τα μεγάλα κόμματα της ΕΕ. Κατά τους “Πράσινους” ένας ανθρακικός φόρος στα σύνορα αποτελεί ένα τρόπος συνδυασμού της περιβαλλοντικής πολιτικής της ΕΕ με την εμπορική της πολιτική, καθώς έτσι οι Βρυξέλλες δίνουν κίνητρο στους παραγωγούς εκτός ΕΕ να μειώσουν το ανθρακικό αποτύπωμα των προιόντων τους αν θέλουν να τα προωθήσουν στα ευρωπαικές αγορές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές από τις προτάσεις αυτές, όπως η εισαγωγή ενός πράσινου φόρου, ή η επιβολή ανθρακικού φόρου στις εισαγωγές από χώρες που δεν έχουν μηχανισμό ETS ή κάποιο άλλο ανάλογο σύστημα έχουν ήδη αρχίσει να κερδίζουν έδαφος ανάμεσα στα mainstream κόμματα του ευρωκοινοβουλίου και τους πολιτικούς ηγέτες της ΕΕ