Επτά έργα ελληνικού ενδιαφέροντος και ανάμεσα τους το GRECY, η ηλεκτρική διασύνδεση Αιγύπτου- Ελλάδος που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου, το Great Sea interconnector για τη διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ με promoter τον ΑΔΜΗΕ και η μονάδα αντλησιοταμίευσης της Τέρνα στην Αμφιλοχία εντάχθηκαν πλέον και επίσημα στη λίστα των ‘Εργων Κοινού/ Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI+PMI) της ΕΕ, μετά την δημοσίευση της σχετικής απόφασης στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Στη λίστα των έργων, που αφορούν στην Ελλάδα, περιλαμβάνονται επίσης προότζεκτ υδρογόνου και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα. Αναλυτικότερα, ο “ελληνικός κατάλογος” των PCI-PMI έχει ως εξής :
1) Δέσμη Ισραήλ- Κύπρου- Ελλάδος: Aφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση των 3 χωρών, που “τρέχει” ο ΑΔΜΗΕ, το Great Sea Interconnector, όπως έχει πλέον μετονομαστεί ο Euroasia interconnector. Στη λίστα PCI έχουν ενταχθεί και τα δύο τμήματα του έργου, δηλαδή η
διασύνδεση Hadera (Ισραήλ) και Κοφινού (Κύπρος) καθώς και η Διασύνδεση Κοφινού με Κορακιά (Κρήτη).
2) Εγκατάσταση αποθήκευσης υδροηλεκτρική ενέργειας με άντληση στην Αμφιλοχία, (έργο της Τέρνα).
3) Σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε συσσωρευτές στην Πτολεμαϊδα.
4) GRECY International: Διασύνδεση μεταξύ Wadi El Natroon (Αίγυπτος) και Μεσογείων/Αγ. Στεφάνου (Eλλάδα), ως έργο PMI (Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος).
5) Αγωγός διασύνδεσης υδρογόνου μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι το τμήμα του έργου που αφορά στις εσωτερικές υποδομές υδρογόνου στη διαδρομή Καρπερή-Κομοτηνή κρίθηκε ως μη επλέξιμο. Στη βουλγαρική πλευρά, έχουν εγκριθεί οι εσωτερικές υποδομές υδρογόνου προς τα σύνορα με την Ελλάδα.
6) Αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στο εξαντλημένο κοίτασμα του Πρίνου. Στη συγκεκριμένη υποδομή, σύμφωνα με την εγκριτική απόφαση, θα αποθηκεύεται CO2 όχι μόνον από την Ελλάδα αλλά και από τη Βουλγαρία, την Κροατία, τη Κύπρο, την Ιταλία και τη Σλοβενία. Εντός της χώρας το CO2 θα μεταφέρεται στον Πρίνο με αγωγό (το σκέλος αυτό έχει ενταχθεί στην εγκριτική απόφαση), ενώ από τις άλλες χώρες η μεταφορά θα γίνεται με πλοίο.
7) Τη λίστα κλείνει το γνωστό πρότζεκτ για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου East Med. Πρόκειται για έργο που διατηρεί το καθεστώς Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) κατά παρέκκλιση του άρθρου 24. Αφορά στη μεταφορά αερίου από τα αποθέματα της ανατολικής Μεσογείου προς την ενδοχώρα της Ελλάδος μέσω Κύπρου και Κρήτης με σταθμό μέτρησης και ρύθμισης στη Μεγαλόπολη.
Μαζί με τον East Med, διατήρησε τη θέση του στο ίδιο καθεστώς και το έργο σύνδεσης της Μάλτας με το ευρωπαϊκό δίκτυο αερίου (αγωγός διασύνδεσης με την Ιταλία στο Γέλα).
Πρόκειται για τα μοναδικά έργα φυσικού αερίου που συμμετέχουν στη λίστα, ίσως γιατί πρόκειται για παλαιά έργα, που ουσιαστικά ανανεώνουν για πολλοστή φορά τη συμμετοχή τους στα PCI.
Η αρνητική στάση της Ευρώπης σε ότι αφορά τη προώθηση- χρηματοδότηση έργων φυσικού αερίου, καθώς το επίκεντρο της πολιτικής της έχει μετατοπιστεί στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι οι Βρυξέλλες δεν έκριναν ως επιλέξιμο για ένταξη σε PCI-PMI κανένα από τα έργα που υποβλήθηκαν στην κατηγορία “Ευφυή δίκτυα αερίου”.
Συνολικά, η νέα λίστα των έργων PCI-PMI περιλαμβάνει 166 έργα από όλη την Ευρώπη, με τα πρότζεκτ που αφορούν στις βόρειες και δυτικές χώρες της ΕΕ να κυριαρχούν. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι στην κατηγορία των υπεράκτιων δικτύων καμία χώρα της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης δεν υπέβαλε έργο, σε αντίθεση με την πληθώρα των επενδυτικών σχεδίων από άλλες χώρες, που εντάχθηκαν στη σχετική λίστα.