Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας
Σειρά παρεμβάσεων για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των ΑΠΕ
Παρασκευή, 20/03/2020

Σειρά παρεμβάσεων για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των ΑΠΕ προτείνει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) στο κείμενο με τα σχόλια και τις παρατηρήσεις που κατέθεσε, στο πλαίσιο της διαβούλευσης επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Αναλυτικότερα, οι κυριότερες από τις προτάσεις του ΕΣΑΗ αφορούν :

  • Να ισχύσει και για τις υφιστάμενες Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για διάρκεια ισχύος 15 ετών των νέων ΑΕΠΟ, εφόσον δεν επέρχεται μεταβολή των δεδομένων βάσει των οποίων εκδόθηκαν.
  • Να καταργηθούν οι μη ουσιώδεις γνωμοδοτήσεις που περιλαμβάνονται στη διαδικασία αξιολόγησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) ή να οριστεί σαφής πίνακας των φορέων που γνωμοδοτούν για κάθε περιβαλλοντική κατηγορία.
  • Να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που έχει παρατηρηθεί στην πράξη δηλαδή οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς να εκφράζουν ως συμπέρασμα της γνωμοδότησής τους την αδυναμία γνωμοδότησης. Ο Σύνδεσμος προτείνει να προβλεφθεί ότι σε πιθανή αδυναμία γνωμοδότησης λόγω  ουσιωδών ελλείψεων να ζητούνται με σαφήνεια από τον φορέα του έργου τα συμπληρωματικά στοιχεία τα οποία θα οδηγήσουν σε θετική ή αρνητική γνωμοδότηση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) ημερών. Εάν η γνωμοδοτούσα αρχή αν δεν λάβει τα συμπληρωματικά στοιχεία καταλήγει σε αρνητική γνωμοδότηση, ενώ αν τα λάβει οφείλει να γνωμοδοτήσει θετικά ή αρνητικά εντός πέντε (5) ημερών. Σε περίπτωση αδυναμίας γνωμοδότησης εξαιτίας μη ένταξης στο πεδίο των εκ του νόμου αρμοδιοτήτων του δημόσιου φορέα, θα πρέπει να θεωρείται θετική η γνωμοδότηση.
  • Να προβλεφθούν δεσμευτικές προθεσμίες και για τους πιστοποιημένους αξιολογητές ανάλογες με αυτές που ισχύουν για τη Δημόσια  Διοίκηση και εάν δεν τηρούνται να επιβάλλονται κυρώσεις.
  • Να αντιμετωπιστεί το ζήτημα που προκύπτει από το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δικαίωμα εγγραφής στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο έχουν μόνον όσοι φέρουν δικαίωμα υπογραφής εγγράφων δηλαδή Τμηματάρχες και Διευθυντές με αποτέλεσμα οι καθ΄ ’ύλην αρμόδιοι υπάλληλοι να μην μπορούν να να παρακολουθήσουν τη διαδικασία του ΗΠΜ.
  • Να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο μεγάλων καθυστερήσεων που δημιουργεί η υποχρεωτική γνώμη του ΚΑΣ για όλα τα έργα Α1 και Α2, ειδικά εφόσον δεν τίθενται προθεσμίες για την συνεδρίαση του ΚΑΣ.
  • Να προβλεφθεί ρητά ότι οι διατάξεις του νέου νομοσχεδίου και οι νέες προθεσμίες που αυτό προβλέπει θα εφαρμόζονται σε όλα τα έργα των οποίων η περιβαλλοντική αδειοδότηση έχει ξεκινήσει και βρίσκεται σε εξέλιξη πριν ο Νόμος τεθεί ισχύ.
  • Να αποσαφηνιστεί εάν θαλάσσια αιολικά πάρκα θα μπορούν να γίνουν μόνο εντός των χωρικών υδάτων, δηλαδή των 6 ναυτικών μιλίων και να καθοριστούν θέματα όπως η απόσταση από ακτή, οι δυνατές θέσεις, μέγιστη ισχύς/θέση, κλπ- σύμφωνα με τον ν.3851/2010.
  • Να προστεθεί ότι ειδικά για αιολικούς σταθμούς θα υπάρχει η απαίτηση για πιστοποιημένες μετρήσεις, τα αποτελέσματα των οποίων δεν θα χρειάζεται να αξιολογήσει ο Φορέας Αδειοδότησης.
  • Να καταργηθεί το στοιχείο της εγκατεστημένης ισχύος από την άδεια παραγωγής. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΕΣΑΗ, ένα πάρκο χαρακτηρίζεται από την ισχύ παραγωγής του και αυτό αποτελεί και το κριτήριο σχετικά με την αναγκαιότητα τροποποίησης ή μη της άδειας παραγωγής του στο μέλλον. Ως εξ τούτου η Μέγιστη Ισχύς Παραγωγής  θα πρέπει να  περιλαμβάνεται στην άδεια παραγωγής αυτού. Όμως το νομοσχέδιο διατηρεί το τεχνικό χαρακτηριστικό της εγκατεστημένης ισχύος ως στοιχείο της Βεβαίωσης, το οποίο μάλιστα λαμβάνεται υπόψη και στα αιτήματα τροποποίησης. Ο Σύνδεσμός θεωρεί ότι η παράλληλη αξιολόγηση των δύο αυτών τεχνικών μεγεθών περιπλέκει τη διαδικασία και δημιουργεί ασάφεια στο πλαίσιο και ότι η μέγιστη ισχύς είναι το τεχνικό χαρακτηριστικό του σταθμού που οφείλει να τον χαρακτηρίζει κατά τη διάρκεια λειτουργίας του. Σε ότι αφορά τις περιπτώσεις του “repowering” που αντιμετωπίζονται με προτεραιότητα από την ευρωπαϊκή Οδηγία 2018/2001 ο ΕΣΑΗ σημειώνει ότι η περίπτωση αποξήλωσης και αντικατάστασης σταθμού ΑΠΕ, ο οποίος ικανοποιεί τα γενικά κριτήρια της παραγράφου 8, θα πρέπει να αξιολογείται εκτός του κύκλου υποβολής αιτήσεων.
  • Σχετικά με το Άρθρο 11 που αφορά τη Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και πιο συγκεκριμένα την παράγραφο 8 που προβλέπει υπό ποιους όρους τροποποιείται η Βεβαίωση αυτή ο ΕΣΑΗ προτείνει να συμπεριληφθούν οι ακόλουθες περιπτώσεις:

«(στ) Για τους αιολικούς σταθμούς, σε περίπτωση αλλαγής τύπου ή/και αριθμού των Ανεμογεννητριών από την οποία δεν θα προκύπτει επαύξηση της ισχύος της αρχικής Άδειας πέρα του 10% της ισχύουσας με ταυτόχρονη μη αύξηση των ισοδυνάμων τυπικών ανεμογεννητριών που αντιστοιχούν στο πλήθος και τα χαρακτηριστικά των Α/Γ του έργου.

(ζ) Όταν μεταβάλλονται τα όρια του πολυγώνου με αποκλειστικό σκοπό την μείωση του εμβαδού του, εντός των ήδη εγκεκριμένων ορίων. »

Επίσης σημειώνεται ότι θα πρέπει να διευκρινιστεί αν η τροποποίηση της Βεβαίωσης που περιγράφεται στην παράγραφο 8 είναι εκτελεστή διοικητική πράξη και προσβάλλεται ή έχει μόνο βεβαιωτικό χαρακτήρα.

Ζητείται ακόμη να προβλεφθεί ότι ο κάτοχος Βεβαίωσης ή Άδειας Παραγωγής μπορεί να προβαίνει σε κατάτμηση Βεβαίωσης σε επιμέρους σταθμούς που θα ανήκουν στον ίδιο Φορέα της αρχικής Άδειας, κατόπιν απόφασης του Φορέα Αδειοδότησης μια φορά και εφόσον τα νέα γήπεδα εγκατάστασης των σταθμών που προκύπτουν είναι υποσύνολα του αρχικού και δεν προκύπτουν σταθμοί που εξαιρούνται από την υποχρέωση συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών ισχύος παραγωγής για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. υπό το εκάστοτε καθεστώς στήριξης αυτών.»

  • Να μην είναι αυτοδίκαιη η παύση της Βεβαίωσης ή των Αδειών Παραγωγής καθώς οι συνήθεις χρονικές καθυστερήσεις προκύπτουν είτε από την αδειοδοτική διαδικασία είτε από την καθυστέρηση της Διοίκησης να εκδώσει εγκαίρως γνωμοδοτήσεις αλλά και από το φόρτο εργασίας των αρμόδιων Διαχειριστών να εκδώσουν όρους σύνδεσης.
  • Να μειωθεί το Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης σε 50 ευρώ ανά MW Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής για κάθε μήνα παράτασης. Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο προβλέπει τέλος 150 ευρώ.
  • Να επιβληθεί δεσμευτική προθεσμία στους διαχειριστές των δικτύων σε ότι αφορά την έκδοση των όρων σύνδεσης και να αποκλειστεί κάθε δυνατότητα να μην τηρήσει -και τυπικά και πρακτικά- ο διαχειριστής την προθεσμία. Επίσης πρέπει να αποσαφηνιστεί τι θα συμβαίνει στην περίπτωση που οι Οριστικοί Όροι Σύνδεσης δεν συμβαδίζουν με τους Όρους που περιγράφονται στην ΑΕΠΟ. Γι αυτή την περίπτωση ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για παράταση της προθεσμίας των 36 μηνών για να συμπεριληφθούν οι απαιτούμενες προσαρμογές των αδειών ώστε να συμβαδίζει η Περιβαλλοντική Αδειοδότηση με τους Οριστικούς Όρους Σύνδεσης.
  • Τα έργα που έχουν κοινό υποσταθμό (clusters) θα πρέπει οι υπηρεσίες να τα διαχειρίζονται ως ένα και μοναδικό έργο -ανεξάρτητα του γεγονότος ότι υποβάλλουν ξεχωριστές αιτήσεις- ως προς τις προθεσμίες, αφού για να κατασκευαστούν θα πρέπει να αδειοδοτηθούν όλα μαζί, καθώς και ο υποσταθμός.
  • Σε περίπτωση αδυναμίας διευθέτησης της εδαφικής επικάλυψης ή ενεργειακής αυτοτέλειας των έργων ή υπέρβασης της φέρουσας ικανότητας του Δήμου εγκατάστασης των σταθμών Α.Π.Ε., ο Φορέας Αδειοδότησης προβαίνει σε συγκριτική αξιολόγηση και οι αιτήσεις που αφορούν στα εμπλεκόμενα έργα εξετάζονται βάσει κριτηρίων, όπως ενδεικτικά i) η ύπαρξη τίτλου κυριότητας ή κατοχής, ii). ύπαρξη πιστοποιημένων ανεμολογικών μετρήσεων, κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό.
  • Να μειωθούν τα ποσά ανά μονάδα ισχύος που θα καταβληθούν μετά την έκδοση της Βεβαίωσης  και να διαμορφωθούν ως εξής:

«α) Για τη χορήγηση αρχικής Βεβαίωσης κατά τα άρθρα 11 και 19, το ύψος του τέλους ορίζεται ανά μονάδα ονομαστικής ισχύος της αίτησης σε μεγαβάτ (ΜW) ως εξής:

(αα) τρεις χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (3000 ευρώ/ ΜW) για το τμήμα της ισχύος έως και ένα μεγαβάτ (1MW),

(ββ) δύο χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (2000 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από ένα έως και δέκα μεγαβάτ (1 έως και 10 MW),

(γγ) χίλια πεντακόσια ευρώ ανά μεγαβάτ (1500 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από δέκα έως και πενήντα μεγαβάτ (10 έως και 50MW)

(δδ) χίλια ευρώ ανά μεγαβάτ (1000 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από πενήντα έως και εκατό μεγαβάτ (50 έως και 100 MW) και

(εε) πεντακόσια ευρώ ανά μεγαβάτ (500 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος πάνω από εκατό μεγαβάτ (100 MW).

 

  • Να καταργηθεί το Εφάπαξ Τέλος για μία απλή μεταβίβαση της Βεβαίωσης.

 

  • Να θεσπιστεί δίμηνη προθεσμία από την θέση σε ισχύ του νομοσχεδίου για την ολοκλήρωση του Κανονισμού Βεβαιώσεων Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ και Ειδικών Έργων.

 

  • Ο ΕΣΑΗ εκφράζει τη διαφωνία του με το πνεύμα αναβίωσης απορριπτέων αιτήσεων άδειας παραγωγής οι οποίες μάλιστα, θα έχουν προτεραιότητα επί νεότερων αιτήσεων στην ίδια θέση.

 

  • Η διάρκεια ισχύος αδειών παραγωγής θα πρέπει να είναι ίδια για κάθε κάτοχο Αδείας, στο πλαίσιο της ισονομίας, και επουδενί δεν μπορεί αυτό το δικαίωμα να δίνεται από τον Φορέα Διαχείρισης επ’ αμοιβή.

Δείτε το πλήρες κείμενο της παρέμβασης του ΕΣΑΗ.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Tη χωροταξία των μονάδων ΑΠΕ ανέδειξε ως σημείο «κλειδί» για να προχωρήσει με ορθολογικό τρόπο η ανάπτυξη της «πράσινης» ...
Επιστολή ΣΠΕΦ για τις επιμέρους ρυθμίσεις περί των ΑΠΕ στο υπό δημόσια διαβούλευση ν/σ υου Υπουργείου σας με τίτλο ...
Με μεγάλη συμμετοχή κοινού πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 88ης Διεθνούς Έκθεσης, τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024, η ...
FARIA Renewables ανακοινώνει την ενσωμάτωση του νέου φωτοβολταϊκού έργου «ΜΥΚΟΝΟΣ», ισχύος 35 MW, στο ενεργητικό της χαρτοφυλάκιό στην Κεντρική ...
Ενδείξεις ωρίμανσης και ανάπτυξης των ΡΡΑ, των διμερών συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρισμού από πράσινη ενέργεια, παρουσιάζει η αγορά των ΑΠΕ ...
Το δεύτερο διασυνοριακό διαγωνισμό για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και αιολικών προκήρυξε η ΕΕ. Η πρόσκληση θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 4 Μαρτίου ...
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) χορηγεί στην ελληνική εταιρεία ενέργειας, ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε., δάνειο συνολικού ύψους 390 εκατ. ευρώ για την ...
Μπλακ άουτ στην πολιτική της κυβέρνησης και προσωπικά του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την προσέλκυση data centers στην Ελλάδα μπορεί να ...
Στις 430 GWh έφθασαν οι περικοπές της παραγωγής των ΑΠΕ το πρώτο πεντάμηνο του 2024, ποσότητα αυξημένη κατά 88,6% ...
 
 
Στην ανάγκη υιοθέτησης μίας νέας προσέγγισης στη χορήγηση όρων πρόσβασης στο ηλεκτρικό δίκτυο για τα νέα έργα ΑΠΕ, λόγω του επενδυτικού ενδιαφέροντος, αναφέρθηκε ...
Η Eldorado Gold Corporation δημοσίευσε σήμερα τα οικονομικά και επιχειρησιακά αποτελέσματα της εταιρείας για το τρίτο τρίμηνο του 2024. Τα κυριότερα γεγονότα τρίτου ...
Σε μείωση 5,9% στο πράσινο τιμολόγιο για το μήνα Νοέμβριο, όπου και η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, προχωρά η ΔΕΗ, με τη χρέωση να ...
  Ενα νέο αιολικό πάρκο στη Ρουμανία άρχισε να κατασκευάζει η ΔΕΗ,  διευρύνοντας σταθερά το πράσινο χαρτοφυλάκιό της στη χώρα. Πρόκειται για πάρκο Deleni, ισχύος ...
Το πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας έθεσε η ΡΑΑΕΥ, ανοίγοντας το δρόμο για την εφαρμογή και στη χώρα μας των ...
Στη διαχείριση της νέας πραγματικότητας που φέρνει η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ, η οποία πλέον φτάνει το 60% στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα, εστίασε κατά ...
Σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας και πληθωριστικών πιέσεων, και με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών από το υψηλό κόστος ενέργειας, ο ΗΡΩΝ μειώνει ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ υπενθυμίζει ότι για τους πελάτες που εφαρμόζεται οικιακό τιμολόγιο με χρονοχρέωση (μειωμένο νυχτερινό) τμηματικού ωραρίου θα ισχύσει και φέτος, όπως κάθε ...
Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετείχε, εκπροσωπώντας τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, στην Υπουργική Διάσκεψη της Πρωτοβουλίας ...
Mνημόνιο Κατανόησης υπέγραψαν ο ΔΕΣΦΑ, ο ICGB, ο φορέας που διαχειρίζεται τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (IGB) και οι Διαχειριστές Μεταφοράς Αερίου 8 ακόμα χωρών ...
Aλλαγές από τον Ιανουάριο του 2025 στον τρόπο λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας  Αγοράς εισηγείται το Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ), καθώς ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ προσηλωμένος στο στόχο του πελατοκεντρικού χαρακτήρα λειτουργίας του και της ψηφιοποίησης όλων των λειτουργιών του, ανακοινώνει ότι από τη Δευτέρα 4 ...