Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου συνεχίζουν να ανακάμπτουν και δείχνουν να βρίσκουν σημείο στήριξης κοντά στα 40 δολ/βαρέλι.
Την Παρασκευή το αμερικανικό πετρέλαιο αναφοράς West Texas Intermadiate σκαρφάλωσε στα προθεσμιακά συμβόλαια πάνω από τα 40 δολ/βαρέλι, ενώ πριν από μόλις δύο μήνες είχε κατρακυλήσει σε αρνητικά επίπεδα, για πρώτη φορά στην ιστορία του.Το τελευταίο χρονικό διάστημα στις μεγάλες αγορές της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου traders δίνουν εντολές που ξεπερνούν τις προσφορές πώλησης σε αναλογία 10:1, με αποτέλεσμα οι τιμές του WTI να ανεβαίνουν συνεχώς.
Κινητήριος δύναμη της ανόδου αυτής είναι για πρώτη φορά εδώ και χρόνια η φυσική αγορά , εκεί όπου τα βαρέλια πετρελαίου αλλάζουν χέρια μεταξύ παραγωγών, διυλιστηρίων και traders.
Aλλά και οι εξελίξεις στο πετρέλαιο brent δείχνουν ότι και η διεθνής αγορά μεταμορφώνεται. Αναλυτές εκτιμούν ότι πολλά διυλιστήρια που είδαν τη ζήτηση για τα προϊόντα τους να εξανεμίζεται κατά τη διάρκεια του lockdown σήμερα εμφανίζονται πρόθυμοι να πληρώσουν κάτι παρά πάνω για να εξασφαλίσουν τις προμήθειές τους.
Η σταδιακή έξοδος από το lockdown οδηγεί και σε σταδιακή άνοδο της ζήτησης πετρελαίου, εβδομάδα με την εβδομάδα.
Στην Κίνα, την πρώτη χώρα που κτύπησε ο κορονοϊός, η κατανάλωση πετρελαίου έχει επιστρέψει στα προ της πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τα οποία επικαλείται το Bloomberg. Σε χώρες όπως η Ινδία, η Ιαπωνία, η Γαλλία και η Γερμανία η κατανάλωση πετρελαίου μπορεί να είναι ακόμα χαμηλότερη αλλά ανακάμπτει ταχύτατα, ενώ στις χώρες που δέχθηκαν το μεγαλύτερο πλήγμα όπως η Ισπανία και η Ιταλία η ανάκαμψη είναι πιο αργή.
Η παγκόσμια ζήτηση αργού υποχώρησε περίπου 30% στα τέλη Μαρτίου και στις αρχές Απριλίου, όταν οι περισσότερες κυβερνήσεις επέβαλαν το lockdown. Παρότι η ανάκαμψη από τα πολύ χαμηλά επίπεδα της περασμένης άνοιξης είναι δύσκολο να μετρηθεί με ακρίβεια, οι περισσότεροι αναλυτές εκτιμούν ότι την περίοδο αυτή η ζήτηση αργού είναι 10-15% κάτω από τα κανονικά επίπεδα.
Η Vitol, ένας από τους μεγαλύτερους traders αργού παγκοσμίως, εκτιμά ότι η ζήτηση πετρελαίου αυξάνεται με ρυθμό 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε εβδομαδιαία βάση από τις αρχές Ιουνίου και μετά.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το πρόβλημα έχει τελειώσει. Σε πολλές χώρες το πρώτο κύμα του Covid-19 συνεχίζει να επιταχύνεται, ενώ η Κίνα πρόσφατα χρειάστηκε να λάβει δραστικά μέτρα για να αποτρέψει το ξέσπασμα ενός δεύτερου κύματος της πανδημίας στο Πεκίνο.
Η συνεχής επιρροή του κορονοϊού στην καθημερινότητα είναι εμφανής ακόμα και στην ανομοιογένεια του τρόπου με τον οποίο ανακάμπτει το πετρέλαιο. Οι βενζίνες είναι το προϊόν που οδηγεί στην ανάκαμψη , καθώς οι περισότεροι άνθρωποι επιλέγουν να μετακινηθούν με το αυτοκίνητό τους παρά με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Για πρώτη φορά από τότε που ξέσπασε η πανδημία οι τιμές της βενζίνης στις ΗΠΑ είναι πιο ακριβές για άμεση παράδοση, σε σχέση με τα προθεσμιακά συμβόλαια. Η βενζίνη είναι το προϊόν που παρουσιάζει ανάκαμψη σε κλασικό σχήμα V δήλωσε αναλυτής της S&P Global Platts.
Από την άλλη πλευρά το ντίζελ ανακάμπτει αλλά βραδύτερα και αυτό γιατί η χρήση του συνδυάζεται με τις βιομηχανίες και την κίνηση φορτίων, δύο τομείς που έχουν πληγεί από την παγκόσμια ύφεση. Οσο για τη ζήτηση αεροπορικών καυσίμων παραμένει πολύ χαμηλή , με όλων τα βλέμματα να είναι σραμμένα στο πώς θα εξελιχθεί ο τουρισμός.
Για να επανέλθουν οι τιμές στα προ Covid επίπεδα δεν χρειάζεται πάντως να επιστρέψει και η ζήτηση στα επίπεδα αυτά για όσο καιρό τουλάχιστον οι μεγάλες χώρες παραγωγής πετρελαίου, όπως η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία και οι υπόλοιπες της συμμαχίας του ΟΠΕΚ+ κρατούν πολύ μειωμένη την παραγωγή.
Ο ΟΠΕΚ + έχει περικόψει το 1/10 της παραγωγής του, ενώ μεγάλη είναι η πτώση στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Η μείωση της προσφοράς από τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους τους συνέβαλε αποφασιστικά στην πρόσφατη άνοδο των τιμών, παρότι η Ευρώπη ακόμα δεν έχει βγει πλήρως από το lockdown. To ρωσικό αργό Urals, στα τέλη Μαρτίου πουλιόταν με έκπτωση γύρω στα $4,60 δολ/βαρέλι σε σχέση με το Brent στη βορειοδυτική Ευρώπη.
Τώρα τα διυλιστήρια αγοράζουν Urals με πρίμιουμ $1,55 δολ/βαρελι, το υψηλότερο εδώ και περίπου 10 χρόνια. Το αργό Arab Light της Σαουδικής Αραβίας πουλιέται στα συμβόλαια Ιουλίου με πρίμιουμ 30 σεντς το βαρέλι , έναντι έκπτωσης $10,25 δολ/βαρέλι τον Απρίλιο
Η μεγάλη περικοπή παραγωγής πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ σημαίνει ότι η υφεσιακή παγκόσμια οικονομία καταναλώνει περίπου όσο αργό παράγεται τώρα. Πρόκειται για μία πλήρη αναστροφή της κατάστασης που επικρατούσε την περίοδο Μαρτίου- Μαϊου, όταν οι αγοραστές αποθήκευαν περίπου 1 δισεκατομμύριο βαρέλια απούλητου πετρελαίου σε δεξαμενές, σε υπόγειες αποθήκες ακόμα σε ποντοπόρα τάνκερ.
“Τελευταία βλέπουμε ενθαρρυντικές ενδείξεις ανάκαμψης της ζήτησης και ανάκτησης της ισορροπίας των παγκόσμιων αγορών” δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας Πρίγκιπας Abdulaziz bin Salman.
Η συρρίκνωση των τεράστιων αποθεμάτων αργού συχνά μπορεί λειτουργεί σαν καταλύτης για τις τιμές, όμως η όλη διαδικασία αναμένεται να είναι εξαιρετικά αργή. Η πρόσθετη ζήτηση θα μπορούσε να καλυφθεί από την προσφορά, αν ο ΟΠΕΚ+ ανοίξει τη στρόφιγγα και ανακάμψει η παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ.
Δεν είναι πολλοί οι αναλυτές που περιμένουν να δουν φέτος το πετρέλαιο να επιστρέφει στα 50 δολ/βαρέλι Πολλοί λιγότεροι όμως είναι αυτοί που θεωρούν πιθανή μία βουτιά του brent στα 15, 98 δολ/βαρέλι, που ήταν η χαμηλότερη τιμή που κατέγραψε τον Απρίλιο. Το επίπεδο των 40 δολ/βαρέλι , λίγα δολάρια πάνω ή λίγα δολάρια κάτω, φαίνεται να είναι το νέο επίπεδο σταθερότητας για τις τιμές του Brent, δήλωσαν αναλυτές.