Tα εσωτερικά προβλήματα και η πολιτική ρευστότητα στη Βουλγαρία φαίνεται ότι “κτυπούν” και τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB).
Πριν μία εβδομάδα, οι εργαζόμενοι στην κατασκευή του τμήματος του αγωγού επί βουλγαρικού εδάφους προχώρησαν σε έντονες διαμαρτυρίες, υποστηρίζοντας ότι έχουν να πληρωθούν τρεις μήνες. Παρότι η εταιρία δήλωσε ότι θα κατέβαλε την προηγούμενη εβδομάδα τον μισθό του Ιουνίου, η αναταραχή, που πυροδότησαν οι διαμαρτυρίες, παραμένει μαζί με την ανησυχία για τις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα και την επίδρασή τους στην πορεία του έργου.
Ο IGB είναι αγωγός που στηρίζεται από την ΕΕ, καθώς θα συνδεθεί με τον αγωγό ΤΑΡ και με το ελληνικό σύστημα, μειώνοντας σημαντικά την εξάρτηση της Βουλγαρίας από το ρωσικό αέριο.
Η Βουλγαρία αναμένεται ότι θα εισάγει περί το 1 δισ. κμ αερίου ετησίως από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του αγωγού ΤΑΡ και του IGB. H ποσότητα αυτή αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 της ετήσιας κατανάλωσης αερίου της χώρας
Αν το έργο ολοκληρωθεί έγκαιρα, το φυσικό αέριο από τον ΤΑΡ και το ελληνικό σύστημα αναμένεται να αρχίσει να ρέει στη Βουλγαρία το 2021. Ας σημειωθεί ότι ως το τέλος 2020 έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος θα μεταφέρει αζέρικο αέριο από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα ως την Ιταλία μέσω Αλβανίας.
Οι εργαζόμενοι στο βουλγαρικό τμήμα του IGB διαμαρτύρονται γιατί όπως υποστηρίζουν δουλεύουν υπερωρίες, τις οποίες δεν πληρώνονται και παράλληλα λαμβάνουν με καθυστέρηση τους μισθούς τους, κάτι, που όπως λένε, δεν συμβαίνει από την άλλη πλευρά των συνόρων με τους Έλληνες συναδέλφους τους.
Πριν λίγες ημέρες, ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Boyko Borissov, ο οποίος δέχεται πιέσεις να παραιτηθεί εξ αιτίας καταγγελιών για οικονομικά σκάνδαλα, επισκέφθηκε προσωπικά το εργοτάξιο στη Stara Zagora, υπογραμμίζοντας στις δηλώσεις του ότι χωρίς της στήριξη της κυβέρνησής του το έργο θα “σκάλωνε και θα σταματούσε” .
Ο προϋπολογισμός του IGB ανέρχεται στα 240 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 110 εκατ. ευρώ καλύπτονται με δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Περίπου 39 εκατ. δολάρια χορηγούνται μέσω του βουλγαρικού ΕΣΠΑ, ενώ η Κομισιόν είχε επιχορηγήσει το έργο με 45 εκατ. ευρώ το 2010.
Τα υπόλοιπα καλύπτονται από την ελληνική πλευρά, η οποία μέσω της ελληνο-ιταλικής εταιρίας Poseidon (50-50 ΔΕΠΑ-Edison) κατέχει το 50% της εταιρίας του αγωγού, της ICGB. Το υπόλοιπο 50% ανήκει στην Bulgarian Energy Holding (BEH)
Οι σωλήνες κατασκευάζονται από τα Σωληνουργεία Κορίνθου ενώ η J&P – Avax έχει αναλάβει τον σχεδιασμό και την κατασκευή του έργου.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ο αγωγός IGB θα έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2020, καλύπτοντας μία διαδρομή 181 χλμ που θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα.
Εκτός από το αζέρικο αέριο μέσω του ΤΑΡ ο IGB θα μπορεί να τροφοδοτηθεί και με υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG, συμπεριλαμβανομένου του αμερικανικού αερίου, μέσω του ελληνικού συστήματος. Πάντως αυτό ήδη γίνεται με ορισμένα φορτία που καταφθάνουν στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας και μεταφέρονται στη συνέχεια στη Βουλγαρία, μέσω του υφιστάμενου αγωγού Βουλγαρίας- Ελλάδος με ανάστροφη ροή.
Στο μέλλον, όταν υλοποιηθεί ο πλωτός σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης, το βουλγαρικό σύστημα θα τροφοδοτείται και από αυτόν.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι δημοσίευμα του Euractiv Bulgaria πριν από δύο εβδομάδες, επικαλούμενο ξένες διπλωματικές πηγές, ανέφερε πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες η κρατική εταιρία ΒΕΗ - που είναι και μέτοχος κατά 50% του IGB, μπλόκαρε την έκδοση τραπεζικής εγγύησης. Η υπουργός Ενέργειας της χώρας Τεμενούσκα Πέτκοβα, ερωτώμενη σχετικά από το Euractiv δεν αρνήθηκε ότι υπάρχει πρόβλημα, είπε όμως ότι θα λυθεί σύντομα.