O μηχανισμός που προτείνει η ΡΑΕ για την αμοιβή των πέντε μονάδων φυσικού αερίου που θα “γυρίσουν” σε καύση ντίζελ σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης για τη διασφάλιση της τροφοδοσίας της χώρας με ηλεκτρική ενέργεια, αν κοπεί η ροή ρωσικού αερίου, προκάλεσε την κριτική της Elpedison, που είναι η μόνη εταιρία η οποία εξέφρασε τις αντιρρήσεις της στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης της Αρχής.
Οι δυο μονάδες παραγωγής ρεύματος της Elpedison στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη συμπεριλαμβάνονται στις 5 μονάδες, που έχουν τη τεχνική δυνατότητα λειτουργίας με ντίζελ. Την πεντάδα συμπληρώνουν οι μονάδες της ΔΕΗ “Λαύριο IV” και “Κομοτηνή”, καθώς και η μονάδα της Ήρων Θερμοηλεκτρική.
Στην επιστολή της προς τη ΡΑΕ, η Elpedison επισημάνει ότι οι μονάδες δεν είναι σχεδιασμένες να λειτουργούν είτε με φυσικό αέριο είτε με ντίζελ και κακώς η Αρχή χρησιμοποιεί τον όρο «bi-fuel», καθώς ο σχεδιασμός και η διαστασιολόγηση του επιμέρους εξοπλισμού τους έχουν γίνει για λειτουργία με φυσικό αέριο και πιστοποιούνται για λειτουργία σε εναλλακτικό καύσιμο μόνο σε ειδικές περιπτώσεις και για συγκεκριμένες συνθήκες και χρονική διάρκεια. Οι μονάδες αυτές έχουν δυνατότητα λειτουργίας μόνο για 240 ώρες το χρόνο η κάθε μια με ντίζελ και ως εκ τούτου μπορούν να αξιοποιηθούν για την κάλυψη των αιχμών.
Η λειτουργία των μονάδων αυτών τους σε εναλλακτικό καύσιμο, ειδικά όταν η χρονική της διάρκεια ξεπεράσει τις λίγες ημέρες που προβλέπει η Ρυθμιστική Απόφαση 1211/2018, συνεπάγεται σημαντική πολυπλοκότητα, προβλήματα ασφαλιστικής κάλυψης, τεχνικές προκλήσεις και μεγάλο κόστος.
Στο πλαίσιο αυτό, η Elpedison ζητεί από τη ΡΑΕ να αναγνωρίσει ότι η αλλαγή καυσίμου δεν αποτελεί επιλογή του ηλεκτροπαραγωγού αλλά ρυθμιστική υποχρέωση που αλλάζει τη θέση του στην αγορά έναντι του ανταγωνισμού. «Συνεπώς αναφέρεται στην επιστολή, η ΡΑΕ οφείλει να προβλέψει αποζημίωση η οποία δεν καλύπτει μόνο το λειτουργικό κόστος σε εναλλακτικό καύσιμο αλλά κυρίως αποσκοπεί οι συγκεκριμένες μονάδες να μη ζημιωθούν στο ελάχιστο σε σχέση με τις λοιπές μονάδες φυσικού αερίου οι οποίες δεν φέρουν καμία υποχρέωση ασφάλειας εφοδιασμού, σε αντίθεση με τις υποχρεώσεις που θέτουν οι άδειές τους».
Συγκεκριμένα η Elpedison αναφέρει στην επιστολή:
- Για τις περιπτώσεις, κατά τις οποίες τα έσοδα από την αγορά δεν καλύπτουν το Μεταβλητό Κόστος Παραγωγής με εναλλακτικό καύσιμο συν τις κυρώσεις μειωμένης διαθεσιμότητας, προτείνεται από την ΡΑΕ, η αποζημίωση της διαφοράς και μόνο, δηλαδή η κάλυψη του μεταβλητού κόστους της μονάδας χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα παρελκόμενα έμμεσα κόστη λειτουργίας με diesel (όπως οι αυξημένες υποχρεώσεις συντήρησης αλλά και αυξημένες ανάγκες σε πρώτες ύλες) και κυρίως χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η απώλεια εσόδων και περιθωρίου από την αγορά εξισορρόπησης ούτε και το διαφορετικό περιθώριο κέρδους που οι μονάδες σε λειτουργία εναλλακτικού καυσίμου θα αποκομίσουν σε σχέση με τις ιδίου τύπου μονάδες χωρίς τη σχετική υποχρέωση. Η σχετική φόρμουλα πρέπει να διορθωθεί ώστε απολογιστικά τα έσοδα από την Αγορά Επόμενης Ημέρας και την Αγορά Εξισορρόπησης να συμπληρώνονται με επιπλέον αποζημίωση με στόχο να αποδίδονται ισότιμα περιθώρια κέρδους έναντι των ανταγωνιστικών μονάδων που συνεχίζουν να λειτουργούν με φυσικό αέριο.
- Η ΡΑΕ αναγνωρίζοντας ότι είναι δυνατό, ακόμη και σε συνθήκες κρίσης στον εφοδιασμό φυσικού αερίου, η οριακή τιμή στην αγορά ηλεκτρισμού να τίθεται από μονάδες σε λειτουργία εναλλακτικού καυσίμου προτείνει τη θεσμοθέτηση μηχανισμού διοικητικής και αυτοματοποιημένης αναπροσαρμογής των τιμών των προσφορών των μονάδων φυσικού αερίου ώστε να καθίστανται υψηλότερες των αντίστοιχων με χρήση diesel, αποσκοπώντας στη μεγιστοποίηση της χρήσης μονάδων με εναλλακτικό καύσιμο.
Τέλος, η Elpedison θέτει ζήτημα ανταγωνισμού αφού η μετατροπή σε καύση diesel δεν αφορά το σύνολο των μονάδων παραγωγής από φυσικό αέριο και συνεπώς ο μηχανισμός αμοιβής δημιουργεί στρεβλώσεις, όπως υποστηρίζει. Τονίζει ότι δεν έχει υπάρχει καμία πρόβλεψη για τη δημιουργία ισότιμου πεδίου ανταγωνισμού όσον αφορά τις υπεραποδόσεις που θα λάβουν οι μονάδες που θα συνεχίσουν να λειτουργούν με φυσικό αέριο, σε σχέση με αυτές που θα γυρίσουν σε diesel.