Aμεσα, εντός των πρώτων ημερών του Δεκεμβρίου, ξεκινά η πρώτη φάση του μάρκετ τεστ για τη δέσμευση χωρητικότητας στον πλωτό σταθμό αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου (FSRU) της Elpedison στον Θερμαϊκό Κόλπο, με στόχο να ολοκληρωθεί μέσα στον Ιανουάριο, με την κατάθεση των μη δεσμευτικών προσφορών.
Το πράσινο φως για να προχωρήσει η διαδικασία έδωσε η ΡΑΑΕΥ, η οποία κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της ολομέλειας ενέκρινε τους όρους του μάρκετ τεστ.
Η Elpedison στο μάρκετ τεστ σχεδιάζει να εκχωρήσει το 60% της δυναμικότητας του FSRU, καθώς το υπόλοιπο προορίζεται για την τροφοδοσία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που διαθέτει και μελλοντικά της νέας μονάδας που σχεδιάζει, για την οποία πάντως η τελική επενδυτική απόφαση (FID) καθυστερεί.
Οι προκαταρκτικές διαδικασίες για το έργο έχουν ήδη ξεκινήσει, και τώρα βρίσκεται στη φάση της περιβαλλοντικής αδειδότησης. Η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί αφού αξιολογηθούν τα αποτελέσματα του δεύτερου γύρου του μάρκετ τεστ, με τις δεσμευτικές προσφορές και με βάση τα δεδομένα της αγοράς , όπως θα έχουν διαμορφωθεί. Στόχος πάντως είναι η FID να ληφθεί το καλοκαίρι του 2024 και το έργο να ολοκληρωθεί εντός του 2026.
Παρά τους προβληματισμούς που αναπτύσσονται τελευταία για τη βιωσιμότητα των νέων υποδομών αερίου, η εταιρία δείχνει να θεωρεί πως υπάρχει αγορά, καθώς η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει νέες συνθήκες, ενώ η πρόσφατη αναταραχή στη Μέση Ανατολή επανεβεβαίωσε την απόφαση της Ευρώπης για εναλλακτικές πηγές προμήθειας και οδεύσεις μεταφοράς του αερίου.
Το FSRU της Elpedison θα αποτελείται από δύο πλοία και όχι από ένα, όπως σχεδίαζε αρχικά η εταιρία. Θα εγκατασταθεί στο Θερμαϊκό, στα ανοικτά του διυλιστηρίου της HelleniQ Energy, όπου βρίσκεται η μία από τις δύο υφιστάμενες μονάδες ηλεκτροπραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, του ομίλου.
Η απόφαση της εταιρίας να εγκαταστήσει δύο πλοία FSRU ελήφθη κυρίως για οικονομικούς λόγους, λόγω της μεγάλης διαθεσιμότητας στην αγορά μικρότερου μεγέθους πλοίων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον σκοπό αυτό.
Κάθε πλοίο θα έχει δυναμικότητα 120.000 -130.000 κμ και εκτός από τις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες της Elpedison θα απευθύνεται και στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης.
Πρόκειται για χώρες, οι οποίες μέχρι τη ρωσική εισβολή, είχαν εξάρτηση ως 100% από το ρωσικό αέριο. Παρά τα έργα που σχεδιάζονται στην περιοχή, όπως ο διπλασιασμός της δυναμικότητας του αγωγού TAP ή του αερίου που διοχετεύεται στη Βουλγαρία και τις γειτονικές χώρες (Σερβία, κά) μέσω Τουρκίας, από τον αγωγό TurkStream, καθώς και άλλων πρότζεκτ , εκτιμάται ότι οι εναλλακτικές προμήθειες αερίου μέσω του ελληνικού συστήματος θα συνεχιστούν και θα επεκταθούν. Πρόσφατα εξάλλου υπογράφηκε η συμφωνία για τον διασυνδετήριο αγωγό μεταξύ Ελλάδος και Βόρειας Μακεδονίας, ενώ ήδη λειτουργεί αγωγός μεταφοράς αερίου Ελλάδας- Βουλγαρίας (IGB)
Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλει άλλωστε και η πολιτική της ΕΕ για την απόσυρση των ανθρακικών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων, που “σηκώνουν” μεγάλο βάρος της ηλεκτροπαραγωγής στη Ν.Α Ευρώπη. Πολλές από τις μονάδες αυτές, μέχρι να αναπτυχθούν οι ΑΠΕ και οι άλλες πράσινες μορφές ενέργειας, θα πρέπει να αντικατασταθούν με σταθμούς φυσικού αερίου, στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, καθώς και της προοπτικής ένταξης των χωρών της περιοχής στην ΕΕ.
Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται ότι τα ελληνικά FSRU που θα συνδέονται με ένα κατάλληλο δίκτυο αγωγών θα μπορούν να τροφοδοτούν τις αγορές όχι μόνον της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και της κεντρικής, ακόμα και την Ουκρανία και την Αυστρία.