Στα τέλη Αυγούστου αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η πλωτή μονάδα αποθήκευσης αερίου (FSU) στη Ρεβυθούσας.
Το μετασκευασμένο LNG carrier, που θα χρησιμοποιηθεί ως πλωτή αποθήκη, έχει ήδη καταπλεύσει και εγκατασταθεί στη Ρεβυθούσα.
Η νέα αποθήκη έχει συνολική χωρητικότητα από 150 έως 174 χιλιάδες κυβικά μέτρα, πράγμα που αυξάνει κατά περίπου 70% τη δυναμικότητα των τριών αποθηκευτικών χώρων του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας. Στη μάξιμουμ της λειτουργίας της, από τα 225 χιλιάδες κυβικά μέτρα που είναι σήμερα, θα φθάνει σε δυνατότητα αποθήκευσης στις 375 χιλιάδες κυβικά μέτρα, αυξάνοντας σημαντικά τις ποσότητες των εισαγόμενων φορτίων LNG, που θα μπορεί να εξυπηρετήσει.
Το μετασκευασμένο πλοίο- αποθήκη εκμισθώθηκε από τον ΔΕΣΦΑ για δώδεκα μήνες από την εταιρία Gaslog του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού. Με τη σημαντική αναβάθμιση του Τερματικού Σταθμού της Ρεβυθούσας που επιφέρει, το FSU αποτελεί ένα από τα πρώτα και κυριότερα μέτρα ενίσχυσης της ενεργειακής επάρκειας της χώρας και στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται στο σχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας για τον ενεργειακή ασφάλεια, σε περίπτωση διακοπής της προμήθειας αερίου από τη Ρωσία.
Eπιλογή
Η επιλογή τoυ ειδικά μετασκευασμένου δεξαμενόπλοιου της Gaslog έγινε μετά από διαγωνισμό, που διενήργησε ο ΔΕΣΦΑ μέσω της“SSY Gas” για τη μίσθωση πλωτής δεξαμενής για χρονικό διάστημα 12 μηνών.
Μελέτη κόστους- οφέλους που είχε εκπονήσει ο ΔΕΣΦΑ, μετά από εντολή της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσης, έδειξε ότι με την εγκατάσταση FSU η αποθηκευτική ικανότητα της Ρεβυθούσας θα αυξηθεί κατά περίπου 70% και η ικανότητα επαναεριοποίησης κατά 10%. Η πλωτή- αποθήκη θα βελτιώσει το πρόγραμμα εκφορτώσεων στη Ρεβυθούσα, αυξάνοντας την απόδοση της εγκατάστασης κατά 27 TWh και δίνοντας τη δυνατότητα να καλυφθεί 25% περισσότερη ζήτηση ετησίως,
Η αύξηση της αποθηκευτικής ικανότητας της Ρεβυθούσας καθιστά επίσης δυνατή την εκφόρτωση μεγάλων πλοίων (μεγαλύτερα από 150.000 m3) και μετατρέπει τη Ρεβυθούσα σε εγκατάσταση εισαγωγής βασικού φορτίου, η οποία παράλληλα θα μπορεί να καλύπτει και τη ζήτηση αιχμής, τουλάχιστον υπό κανονικές συνθήκες.
Πέρα από την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού, το FSU αναμένεται να προσδώσει μεγαλύτερη ευελιξία στο σύστημα για την εξυπηρέτηση των πρόσθετων φορτίων LNG με προορισμό τόσο την εγχώρια αγορά όσο και της γειτονικής Βουλγαρίας.
Ηδη οι ποσότητες LNG που διακινούνται από τη Ρεβυθούσα έχουν αυξηθεί σημαντικά, με το LNG τον Μάιο και τον Ιούνιο να καλύπτει περίπου το 75% του αερίου που διακινήθηκε από τη χώρα.
Η άμεση δημιουργία του νέου αποθηκευτικού χώρου αερίου προτάσσεται ως επιτακτική ανάγκη, τόσο για τη μείωση των ποσοτήτων που εισάγονται από τη Ρωσία, όσο και εξ αιτίας του ενδεχόμενου πλήρους διακοπής η διαταραχής των ρωσικών ροών αερίου. Αλλωστε, με τις συνεχείς μειώσεις των εξαγωγών ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη- το Σάββατο (30/7) η Gazprom διέκοψε τις εξαγωγές αερίου και προς τη Λετονία- η πλήρης διακοπή των ρωσικών ροών αερίου προβάλλει ως το επικρατέστερο σενάριο για τον φετινό χειμώνα. Επιπρόσθετα, η ύπαρξη πλωτής αποθήκης επιβάλλεται και στο πλαίσιο των αποφάσεων της ΕΕ για τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, δεδομένου ότι η χώρα μας δεν διαθέτει υπόγεια αποθήκη αερίου. Πάντως ο αρχικός στόχος των Βρυξελλών για πλήρωση του 80% των αποθηκών της Ευρώπης ως τον Νοέμβριο, δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται μετά την περικοπή του ρωσικού αερίου στον αγωγό Ρωσίας- Γερμανίας Nord Stream 1. Από τα μέσα Ιουνίου, οι ροές στον εν λόγω αγωγό μειώθηκαν στο 40% της δυναμικότητάς του και λίγο πριν εκπνεύσει ο Ιούλιος μειώθηκαν εν νέου, στο 20% της δυναμικότητας, πράγμα που δυσχεραίνει σημαντικά-και κατά ορισμένους αναλυτές καθιστά ανέφικτο-τoν στόχο του 80%.
Με βάση την απόφαση της ΕΕ, οι χώρες που δεν διαθέτουν υπόγειες αποθήκες ή πλωτές, ικανές όμως να καλύπτουν το 15% της ετήσιας κατανάλωσης, υποχρεώνονται να διατηρούν απόθεμα ασφαλείας σε άλλη χώρα- μέλος. Προς την κατεύθυνση αυτή η Ελλάδα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ιταλία.