Eνας νέος σταθμός φόρτωσης φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου σε φορτηγά, LNG Truck Loading, για τη μεταφορά αερίου σε περιοχές που δεν είναι συνδεδεμένες με το δίκτυο, εγκαινίασε χθες ο ΔΕΣΦΑ στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας.
Πρόκειται για τον πρώτο σταθμό LNG Truck Loading στην Ελλάδα και την πρώτη ανάλογη εγκατάσταση στη Nοτιοανατολική Ευρώπη.
Το έργο προσφέρει μια ευέλικτη λύση για την οδική μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων ενέργειας, προσομοιώνοντας έναν εικονικό αγωγό που τροφοδοτεί περιοχές και χρήστες εκτός του δικτύου, μέσω της φόρτωσης ειδικά σχεδιασμένων φορτηγών με υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Μέσω της συγκεκριμένης υποδομής καθίσταται δυνατή η τροφοδοσία βιομηχανικών καταναλωτών, σταθμών ανεφοδιασμού οχημάτων που χρησιμοποιούν το φυσικό αέριο, καθώς και οικιακών και εμπορικών καταναλωτών σε εκτός δικτύου περιοχές.
Ο συνολικός προϋπολογισμός τους έργου ανήλθε σε 7,5 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτήθηκε με ποσό 3,16 εκατ. ευρώ από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία” (ΕΠΑνΕΚ) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020», καθώς και μέσω του Προγράμματος POSEIDON MED II.
Η νέα εγκατάσταση αποτελεί το πρώτο βήμα για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας Small-Scale LNG στην Ελλάδα, καθώς ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται επίσης να κατασκευάσει και προβλήτα Small-Scale LNG που θα επιτρέψει και τον ανεφοδιασμό πλοίων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG, καθώς την τροφοδοσία δορυφορικών σταθμών LNG.
Κατά την ομιλία της στα εγκαίνια του έργου, η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλλι επισήμανε ότι « Ο σταθμός LNG Τruck Loading, η πρώτη αντίστοιχη υποδομή στην περιφέρεια ΝΑ Ευρώπης, εκκινεί μια ολοκληρωμένη εφοδιαστική αλυσίδα Small Scale LNG στην Ελλάδα, που μπορεί να φέρει την ενέργεια σε κάθε γωνιά της χώρας αλλά και στις γειτονικές χώρες. Ο ΔΕΣΦΑ συνεχίζει να επενδύει στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας, που αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου στην Ελλάδα -με το 43% της συνολικής ποσότητας φυσικού αερίου που εισάγει η χώρα να εισέρχεται από εδώ- και τη σημαντικότερη υποδομή εισαγωγής και αποθήκευσης LNG, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ασφάλεια και τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή».
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι “ το έργο φέρνει τη χώρα μας σε πολύ καλύτερο σημείο σε σύγκριση με πολλές άλλες χώρες σε επίπεδο ενεργειακής αυτονομίας, σε μία περίοδο μάλιστα που εκτός από τους πρωτοβουλίες που λαμβάνει η σημερινή κυβέρνηση η ελληνική ναυτιλία, περισσότερο από ποτέ, κυρίως χάρη στη διορατικότητα της Ελληνικής πλοιοκτησίας, αυτή τη στιγμή ελέγχει το 25% σε παγκόσμιο επίπεδο, των LNG carriers…Είναι ένα έργο το οποίο θα αναβαθμίσει σημαντικά και την ενεργειακή αυτονομία, την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας αλλά και ολόκληρης της νοτιανατολικής Ευρώπης, θα δώσει τη δυνατότητα για νέες χρήσεις του φυσικού αερίου σε νέες εφαρμογές και θα αναβαθμίσει τον ρόλο της χώρας μας στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη αλλά και στην ευρύτερη περιοχή».
Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννης Τσακίρης, δήλωσε: «Ο Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG αποτελεί ένα μικρό μεν αλλά πολύ κρίσιμο έργο εφοδιαστική αλυσίδα του LNG στην χώρα μας. Το Υπουργειο Ανάπτυξης και Επενδύσεων χρηματοδοτεί αυτό το έργο με περίπου 3 εκ ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ 2014-20. Όπως επίσης χρηματοδοτεί και αλλά έργα υποδομών LNG και γενικότερα υποδομών ενέργειας προκειμένου η Ελλάδα να αποκτήσει τη μέγιστη δυνατή ενεργειακή ασφάλεια και επάρκεια με το χαμηλότερο δυνατό κόστος ενέργειας για την οικονομία και την κοινωνία».
Ο Επικεφαλής του τμήματος Ελλάδος-Κύπρου της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής (DG REGIO) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Carsten Rasmussen, ανέφερε: «Η συγκεκριμένη επένδυση αποτελεί σημαντικό στοιχείο για τη διαφύλαξη της ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου προς τους Έλληνες πολίτες. Η αύξηση της χωρητικότητας LNG θα επιτρέψει την ολοκλήρωση και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας στη συνολική μετάβαση σε λειτουργία μηδενικών εκπομπών. Θα ήθελα, τέλος, να συγχαρώ τον ΔΕΣΦΑ και τους υπεύθυνος του έργου για την έγκαιρη και αποτελεσματική επένδυση εν μέσω ενός απαιτητικού lockdown για τον COVID-19»