Σε προσωρινή συμφωνία, σχετικά με τους αναθεωρημένους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, κατέληξαν Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο της ΕΕ.
Οι διαπραγματευτές της ΕΕ εξασφάλισαν συμφωνία με τα κράτη μέλη σχετικά με την αρχική πρόταση της Επιτροπής να επιτευχθεί η οδική κινητικότητα μηδενικών εκπομπών έως το 2035 (στόχος σε όλο τον στόλο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 που παράγονται από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα κατά 100% σε σύγκριση με το 2021) . Είναι η πρώτη συμφωνία του πακέτου «Fit for 55» και ένα σαφές μήνυμα ενόψει της Διάσκεψης του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή COP27 ότι η ΕΕ είναι σοβαρή για την υιοθέτηση συγκεκριμένων νόμων για την επίτευξη των πιο φιλόδοξων στόχων που ορίζονται στη νομοθεσία της ΕΕ για το κλίμα .
Στις 14 Ιουλίου 2021, ως μέρος της δέσμης «Fit for 55», η Επιτροπή υπέβαλε νομοθετική πρόταση για αναθεώρηση των προτύπων απόδοσης εκπομπών CO2 για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Η πρόταση στοχεύει να συμβάλει στους στόχους της ΕΕ για το κλίμα 2030 και 2050, να προσφέρει οφέλη στους πολίτες και να τονώσει την καινοτομία σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών.
Το Κοινοβούλιο πέτυχε να εισαγάγει μεθοδολογία για την αξιολόγηση και την αναφορά δεδομένων των εκπομπών CO2 πλήρους κύκλου ζωής αυτοκινήτων και φορτηγών που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ. Η Επιτροπή θα παρουσιάσει αυτήν τη μεθοδολογία έως το 2025, συνοδευόμενη από νομοθετικές προτάσεις όπου χρειάζεται.
Η Επιτροπή θα δημοσιεύει επίσης έκθεση έως το τέλος του 2025, και στη συνέχεια κάθε δύο χρόνια, για την αξιολόγηση της προόδου προς την οδική κινητικότητα μηδενικών εκπομπών. Η έκθεση θα καλύπτει τον αντίκτυπο στους καταναλωτές και την απασχόληση, την πρόοδο στην ενεργειακή απόδοση και την οικονομική προσιτότητα των οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών, καθώς και πληροφορίες για την αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων.
Η Επιτροπή θα παρακολουθεί και θα αναφέρει ετησίως το χάσμα μεταξύ των οριακών τιμών εκπομπών και των δεδομένων κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας σε πραγματικό κόσμο , με στόχο να προσαρμόσει τις μέσες ειδικές εκπομπές CO2 του κατασκευαστή από το 2030.
Σύμφωνα με τη συμφωνία, η υφιστάμενη χρηματοδότηση της ΕΕ θα πρέπει να διοχετεύεται στη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών και συναφείς τεχνολογίες, και ιδιαίτερα προς τις ΜΜΕ κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας και τις ευάλωτες περιοχές και κοινότητες.
Άλλα μέτρα που προβλέπονται από τον κανονισμό:
– Ο μηχανισμός κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών («ZLEV») αναθεωρείται με υψηλότερο σημείο αναφοράς προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ευθυγραμμίζεται με τις τρέχουσες τάσεις πωλήσεων και φέρνει οικονομικά αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών στην αγορά της ΕΕ.
– Στους κατασκευαστές που είναι υπεύθυνοι για μικρούς όγκους παραγωγής σε ένα ημερολογιακό έτος (1.000 έως 10.000 νέα αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 νέα φορτηγά) ενδέχεται να χορηγηθεί παρέκκλιση μέχρι το τέλος του 2035 (όσοι είναι υπεύθυνοι για λιγότερες από 1.000 ταξινομήσεις νέων οχημάτων ετησίως εξακολουθούν να εξαιρούνται )
– Οι ισχύοντες κανόνες για τη σήμανση της οικονομίας καυσίμου και των εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα θα πρέπει να αναθεωρηθούν έως τα τέλη του 2024.
«Με αυτούς τους στόχους, δημιουργούμε σαφείς όρους για την αυτοκινητοβιομηχανία και ενθαρρύνουμε την καινοτομία και τις επενδύσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Επιπλέον, η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων θα γίνουν φθηνότερες για τους καταναλωτές. Χαίρομαι που καταλήξαμε σε συμφωνία με το Συμβούλιο για μια φιλόδοξη αναθεώρηση των στόχων για το 2030 και υποστηρίξαμε έναν στόχο 100% για το 2035. Αυτό είναι κρίσιμο για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 και να γίνει η καθαρή οδήγηση πιο προσιτή», δήλωσε ο εισηγητής Γιαν Χουιτέμα.
Το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα πρέπει να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία προτού τεθεί σε ισχύ.