Μεγάλο μέρος της φιλοδοξίας της ΕΕ για το κλίμα εξαρτάται από το σύστημα εμπορίας εκπομπών του μπλοκ (EU ETS). Το Δεκέμβριο του 2022, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε σημαντικές συμφωνίες σχετικά με τις προτάσεις «Fit for 55». Συγκεκριμένα, είναι στα σκαριά νέοι κανόνες για το υφιστάμενο EU ETS, η εφαρμογή ενός μηχανισμού προσαρμογής των συνόρων άνθρακα (CBAM), δηλαδή της τιμολόγησης των εισαγόμενων εκπομπών και η εισαγωγή ενός νέου EU ETS για τις εκπομπές από κτίρια και οδικές μεταφορές. Με τις αναθεωρήσεις που θα εφαρμοστούν, η ΕΕ θα πλησίαζε περισσότερο τους κλιματικούς στόχους της για το 2030, αλλά παραμένουν αρκετά ερωτηματικά.
Επί του παρόντος, το υφιστάμενο EU ETS καλύπτει περίπου το 40% των εκπομπών της ΕΕ. Προέρχονται από τον ενεργειακό τομέα, τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις και τις αερομεταφορές. Οι θαλάσσιες μεταφορές θα αφορούν νεοεισερχόμενους και τα μεγάλα πλοία ολικής χωρητικότητας 5.000 και άνω πρέπει σταδιακά να παραδώσουν δικαιώματα εκπομπής (EUA) για ένα αυξανόμενο μερίδιο των εκπομπών τους: 40% το 2024, 70% το 2025 και 100% το 2026. Η συμπερίληψη στο σύστημα μικρότερων πλοίων και οι κανόνες για εκπομπές μεθανίου και N2O, πιθανότατα θα ξεκινήσουν από το 2026 και μετά.
Δίπλα σε αυτή τη νέα κατάσταση πραγμάτων, η συνολική φιλοδοξία για μειώσεις εκπομπών έως το 2030 σε σύγκριση με το 2005 στο πλαίσιο του EU ETS αυξήθηκε στο 62%. Η συμφωνία που επιτεύχθηκε στις 18/12/ 2022 θα οδηγήσει έτσι σε περίπου 23 εκατομμύρια τόνους λιγότερες εκπομπές CO2 σε σύγκριση με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το 2021 και είναι πολύ πιο επιθετική από το μείον 43% που ήταν ο προηγούμενος στόχος μείωσης. Αν και ο στόχος είναι πολιτικά φιλόδοξος, εξακολουθεί να υπολείπεται των απαραίτητων μειώσεων στην ΕΕ για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5°C , ακόμη και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι εκτιμήσεις δίκαιης κατανομής.
Για να επιτευχθεί αυτή η ισχυρότερη μείωση κατά 62%, οι νομοθέτες συμφώνησαν σε μια αναβάθμιση των εκπομπών: 90 εκατομμύρια Δικαιώματα της ΕΕ (πιστώσεις άνθρακα) αφαιρούνται από την αγορά το 2024 και άλλα 27 εκατομμύρια ακολουθούν το 2026 . Επιπλέον, ολόκληρο το ανώτατο όριο εκπομπών θα μειώνεται κατά 4,3% ετησίως από το 2024 έως το 2027 . Από το 2028 και μετά αυτός ο γραμμικός συντελεστής μείωσης (LRF) θα ανέλθει στο 4,4%. Όπως αναμενόταν, το αποθεματικό σταθερότητας της αγοράς (MSR) θα συνεχίσει να αφαιρεί το 24% των πλεονασματικών EUA .Όλες αυτές οι μειώσεις θα οδηγήσουν σε σημαντικά περιορισμένο εφοδιασμό EUA, θα αυξήσουν τις τιμές και θα δώσουν κίνητρα για περισσότερη απαλλαγή από τον άνθρακα, ιδίως στους βιομηχανικούς τομείς. Αυτό μας φέρνει στις αλλαγές για τον βιομηχανικό τομέα.
Οι περισσότεροι βιομηχανικοί τομείς στο πλαίσιο του EU ETS εξακολουθούν να είναι επί του παρόντος επιλέξιμοι για δωρεάν κατανομή EUA . Με βάση τους δείκτες αναφοράς για την αποδοτική και επομένως λιγότερο ένταση εκπομπών παραγωγής, διαφορετικές βιομηχανικές εγκαταστάσεις θα εξακολουθούν να λαμβάνουν δωρεάν δικαιώματα. Ωστόσο, το σύστημα αναφοράς θα αναθεωρηθεί το 2026: η βάση για τη δωρεάν κατανομή δεν θα είναι μια παραγωγική διαδικασία, αλλά το προϊόν. Αυτό διευκολύνει την καλύτερη σύγκριση μεταξύ των βιομηχανιών.
Επιπλέον, οι βιομηχανικές εταιρείες πρέπει να διαθέτουν ενεργειακούς ελέγχους και να εφαρμόζουν σχετικά μέτρα απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές . Διαφορετικά, οι δωρεάν όγκοι κατανομής μιας διευκόλυνσης θα μειωθούν κατά 20%. Ομοίως, οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις που συγκαταλέγονται στο χειρότερο 20% από άποψη έντασης άνθρακα σε έναν τομέα πρέπει να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν σχέδια απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές , διαφορετικά οι δωρεάν χορηγήσεις τους θα μειωθούν κατά 20%.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη αλλαγή θα είναι η σταδιακή κατάργηση των δωρεάν χορηγήσεων για τους βιομηχανικούς φορείς καθαυτούς. Από το 2026 και μετά, ο αριθμός των δωρεάν δικαιωμάτων που θα παραδίδονται στις βιομηχανίες θα μειωθεί σταδιακά μέχρι το 2034 όταν οι βιομηχανίες θα πρέπει να προμηθευτούν όλα τα απαραίτητα δικαιώματα μέσω του μηχανισμού πλειστηριασμών ή στην αγορά.
Ταυτόχρονα, καθώς οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες δεν θα λαμβάνουν πλέον δωρεάν κατανομή EUA, οι εισαγωγείς ορισμένων αγαθών στην ΕΕ θα πρέπει να πληρώσουν για τις εκπομπές των προϊόντων τους. Αυτός ο μηχανισμός προσαρμογής των συνόρων άνθρακα (CBAM) θα πρέπει αφενός να δημιουργήσει ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των βιομηχανιών της ΕΕ και των τρίτων χωρών για προϊόντα στην ΕΕ (και οι δύο πληρώνουν παρόμοια τιμή άνθρακα) και θα αυξήσει τις φιλοδοξίες για το κλίμα σε χώρες εκτός ΕΕ.