Παράνομες και αντιστυνταγματικές χαρακτηρίζει ο ΔΕΣΦΑ τις παρεμβάσεις της ΡΑΕ στη μεθοδολογία προσδιορισμού των εσόδων του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Αερίου, συνεχίζοντας την κόντρα που έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Ιούλιο με την Αρχή, μία αντιπαράθεση που έχει άμεση σχέση με τα έσοδά του.
Οι χαρακτηρισμοί που προαναφέρθηκαν περιλαμβάνονται στο κείμενο, που κατέθεσε ο ΔΕΣΦΑ στη διαβούλευση επί της τελικής πρότασης της ΡΑΕ για τη νέα μεθοδολογία..
Ο ΔΕΣΦΑ σε έντονη νομική γλώσσα επισημαίνει ότι η ΡΑΕ εισάγει, νέες, ουσιαστικές αλλαγές, οι οποίες δεν βασίζονται στις προτάσεις του αλλά και ούτε είχαν συζητηθεί στις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν. Τονίζει επίσης ότι στην αναθεωρημένη πρόταση της ΡΑΕ παραμένουν ανεπίλυτα ζητήματα που είχαν εντοπιστεί ως προβληματικά, ενώ προστίθενται και νέα προβληματικά σημεία, καθώς η Αρχή εισάγει διατάξεις και πραγματοποιεί αλλαγές σε κρίσιμα θέματα της μεθοδολογίας, οι οποίες όχι μόνον δεν έχουν νόμιμο έρεισμα αλλά είναι και εσφαλμένες.
Στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης βρίσκονται οι Μη Ρυθμιζόμενες Υπηρεσίες που σχεδιάζει να παρέχει ο ΔΕΣΦΑ, όπως οι Υπηρεσίες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου Μικρής Κλίμακας και οι Υπηρεσίες Φόρτωσης Βυτιοφόρων.
Ο Διαχειριστής υποστηρίζει ότι η ΡΑΕ επιχειρεί ρύθμιση των εσόδων του από την παροχή υπηρεσιών μη ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων, γεγονός που συνιστά περιορισμό της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας του ΔΕΣΦΑ και προσβολή των δικαιωμάτων του στην οικονομική-επιχειρηματική ελευθερία και περιουσία, όπως αυτά προστατεύονται από το Σύνταγμα και υπερεθνικού χαρακτήρα διατάξεις. Αναφέρεται σε οριζόντια απαγόρευση ή σε επιβολή άμεσων ή έμμεσων περιορισμών στη δραστηριότητα του Διαχειριστή, που θα είχε ως αποτέλεσμα, τη μετατροπή του σε εταιρεία ειδικού σκοπού με αποκλειστικό και μόνον αντικείμενο την κατασκευή, ανάπτυξη και λειτουργία του ΕΣΦΑ.
Ιδιαίτερη έμφαση ο ΔΕΣΦΑ δίνει στο έσοδο και στο τιμολόγιο των Υπηρεσιών Μη Μεταφοράς και των «Βοηθητικών» υπηρεσιών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου σημειώνοντας ότι η αφαίρεση της δυνατότητας κοινωνικοποίησης των Ανακτήσιμων Διαφορών στη Βασική Υπηρεσία Μεταφοράς και Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) δημιουργεί αβεβαιότητα για την ανάκτηση του κόστους των επενδύσεων και θέτει τις υποδομές σε κίνδυνο σταδιακής απαξίωσης (stranded assets), μη ενθαρρύνοντας έτσι την ανάπτυξη νέων ρυθμιζόμενων υπηρεσιών και μη εξασφαλίζοντας την ανταγωνιστικότητα των υφιστάμενων.
Η ΡΑΕ επιμένει να συμπεριλαμβάνει στην Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση τις «υπηρεσίες φόρτωσης φορτηγών ΥΦΑ» και του «Jetty for SSLNG bunkering», παρά το γεγονός ότι τα έργα αυτά έχουν συμπεριληφθεί για πολλά χρόνια στα εγκεκριμένα Προγράμματα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ, τα οποία εξ ορισμού περιλαμβάνουν μόνο έργα που αφορούν σε ρυθμιζόμενες δραστηριότητες, αναφέρει η επιστολή.
Ο Διαχειριστής διαφωνεί επίσης με τα κριτήρια αξιολόγησης νέων επενδύσεων που περιλαμβάνονται στην πρόταση της Αρχής, ενώ ο τρόπος εφαρμογής του μηχανισμού αξιολόγησης χαρακτηρίζεται ως αόριστος και ασαφής.
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, ο Κανονισμός Τιμολόγησης θα πρέπει:
i. Να λαμβάνει υπόψιν τις προβλέψεις για τη μελλοντική τάση των μακροοικονομικών παραμέτρων (π.χ. απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο, ασφάλιστρο κινδύνου της Χώρας) και όχι μόνο η παρελθούσα εξέλιξή τους.
ii. Να ορίζει σαφώς τις απαραίτητες προσαρμογές οι οποίες αποτυπώνουν τα αποτελέσματα της νομισματικής πολιτικής
iii. Να ορίζει σαφώς το χρονικό ορίζοντα και τη μέθοδο υπολογισμού των παραμέτρων.
iv. Να δίνει τη δυνατότητα επικαιροποίησης του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου που καθορίζεται για τη Ρυθμιστική Περίοδο
v. Να λαμβάνει υπόψη το συνολικό κόστος δανειακών κεφαλαίων του Διαχειριστή, το οποίο δύναται να περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι περιοριστικά κόστη διαχείρισης, αντιστάθμισης κινδύνου και κρατικές εξασφαλίσεις (state guarantees).