Η στιγμή του μαρκετ τεστ για τον αγωγό μεταφοράς αερίου EastMed φτάνει. Στέλεχη της IGI Poseidon, που επικαλείται το ΑΠΕ, αναφέρουν ότι ως το τέλος του χρόνου θα διεξαχθεί το μάρκετ τεστ για να διαπιστωθεί κατά πόσον υπάρχει ενδιαφέρον για τη δέσμευση χωρητικότητας στο μεγάλο αυτό έργο, που αφορά τη μεταφορά αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ιταλία και την Κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας.
Στην IGI POSEIDON, μικτή εταιρία 50-50 των ΔΕΠΑ και Edison, ανήκει το πρότζεκτ της απ’ ευθείας υποθαλάσσιας σύνδεσης Eλλάδας- Ιταλίας μέσω αγωγού, που θα αποτελέσει και τον τελευταίο άξονα του EastMed, έργο, το οποίο επίσης προωθεί.
O EastMed, μήκους 2.000 χιλιομέτρων, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 χλμ είναι υποθαλάσσια με μεταφορική ικανότητα σε τελικό στάδιο 21 δισεκ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως είναι υπό συζήτηση από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Από το 2013 περιλαμβάνεται στη λίστα των ‘Εργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest, PCI) της ΕΕ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα βρίσκεται και στη νέα, ανανεωμένη λίστα που θα ανακοινωθεί το φθινόπωρο.
Το μέγεθος και το κόστος του έργου, οι τεχνικές δυσκολίες, γεωπολιτικά ζητήματα, η αβεβαιότητα για το μέλλον της χρήσης αερίου, υπό το πρίσμα της πολιτικής απανθρακοποιησης, καθώς και άλλοι παράγοντες έχουν προκαλέσει πολλές ενστάσεις για τη βιωσιμότητά του.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που οδήγησε την Ε.Ε. στην απόφαση για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, δημιούργησε νέες ελπίδες για το έργο.
Την περασμένη εβδομάδα, ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης, μιλώντας σε ενεργειακό συνέδριο, χαρακτήρισε τον EastMed πρότζεκτ συνεργασίας και σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο, συνεργασία που είναι ανοιχτή σε όλες τις πλευρές εφόσον αποδέχονται το διεθνές δίκαιο της θάλασσας.
Με το μάρκετ τεστ η IGI POSEIDON θα μπορέσει να διερευνήσει το ενδιαφέρον χρηστών για προμήθεια φυσικού αερίου μέσω αυτού του αγωγού, καθώς και την ύπαρξη διαθέσιμων ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της περιοχής. Οι προδιαγραφές του αγωγού θα του επιτρέπουν και την μεταφορά πράσινου υδρογόνου, από τη Μέση Ανατολή.
Στις 2 Ιανουαρίου 2020, οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ υπέγραψαν Διακρατική Συμφωνία για την υποστήριξη κατασκευής του έργου, στην οποία δεν συμμετείχε η ιταλική κυβέρνηση. Ωστόσο τον προηγούμενο μήνα η Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Ιταλικής Βουλής υιοθέτησε ψήφισμα με το οποίο καλεί την ιταλική κυβέρνηση να προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με τις εμπλεκόμενες χώρες για την ανάπτυξη του έργου, υπό το πρίσμα της διαφοροποίησης των πηγών ενεργειακού εφοδιασμού.
Ο Eastmed θα δώσει πρόσβαση σε πρόσθετες νέες πήγες εφοδιασμού από νέα σημεία εισόδου φυσικού αερίου στην Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία, ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού
της Ε.Ε. Eπίσης μπορεί να τροφοδοτήσεις με αέριο περιοχές της Ελλάδας που σήμερα δεν συνδέονται με το Εθνικό Δίκτυο, όπως η Κρήτη, τμήμα της Πελοποννήσου και η Δυτική Ελλάδα. Στο μέλλον μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά υδρογόνου, στηρίζοντας την ανάπτυξη μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού από υδρογόνο.