Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Motor Oil: Σκληρή κριτική στο ΔΕΣΦΑ
Τετάρτη, 05/07/2023

Δριμεία κριτική στον  ΔΕΣΦΑ, ότι λειτουργεί με μόνο στόχο τα κέρδη, εξαπέλυσε  η Motor Oil, στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση επί της εισήγησης του Διαχειριστή για το  επιτρεπόμενο έσοδο κατά  την περίοδο 2024-2027, το οποίο και θα καθορίσει το ύψος των τελών, που πληρώνουν  οι χρήστες για τη μεταφορά του φυσικού αερίου.

Η Motor Oil προσάπτει στον ΔΕΣΦΑ ότι σχεδιάζει επενδύσεις με μόνο στόχο τα κέρδη, χωρίς να συνυπολογίζει το όφελος των καταναλωτών φυσικού αερίου, οι οποίοι θα  πληρώσουν τα αυξημένα κόστη.

Η εταιρία ζητεί να αρθεί η κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους της Ρεβυθούσας υποστηρίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο θεσπίστηκε  όταν το υγροποιημένο φυσικό αέριο(LNG)  αποτελούσε το 15% των εισαγωγών αερίου, με  στόχονα δώσει κίνητρο για εισαγωγές LNG. Σήμερα, που το ποσοστό του υγροποιημένου αερίου στο μίγμα εισαγωγών ξεπερνάτο 50%, το μέτρο αυτό δεν έχει νόημα.

Επίσης,  η Motor Oil υπογραμμίζει τα υπερκέρδη του ΔΕΣΦΑ, ένα ποσό της τάξης των 60 εκατ ευρώ, το οποίο προήλθε από τις δημοπρασίες χρονοθυρίδων LNG για τα έτη 2023-2027. Eξ αιτίας της αυξημένης συμμετοχής  οι τιμές στις οποίες έκλεισαν οι δημοπρασίες ήταν σημαντικά υψηλότερες από την τιμή αναφοράς, με αποτέλεσμα, όπως υποστηρίζει η εταιρία, τα έτη 2023-2024 ο ΔΕΣΦΑ να εισπράξει 60 εκατ. περισσότερα από τη βασική τιμή της δημοπρασίας.

Για τα “υπερκέρδη” αυτά, η Motor Oil προτείνει τον επιμερισμό τους στους χρήστες και υπογραμμίζει ότι η πρόταση του ΔΕΣΦΑ για κοινωνικοποίηση στο 50% σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος των δημοπρασιών  δείχνει την τάση  του Διαχειριστή να επικεντρώνεται στη διασφάλιση του κέρδους του.

Η Motor Oil υποστηρίζει ότι το συγκεκριμένο μέτρο στις σημερινές συνθήκες της ελληνικής αγοράς  μόνο στρεβλώσεις δημιουργεί και προτείνει, σε περίπτωση που η ΡΑΑΕΥ κάνει δεκτό το αίτημα του ΔΕΣΦΑ για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας, το ίδιο ποσοστό κοινωνικοποίησης να εφαρμοστεί σε όλα τα ανταγωνιστικά LNG terminal που θα συνδεθούν στο σύστημα, για  να μην δημιουργούνται ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού.  

Το “κονωνικοποιημένο”  τμήμα του κόστους είναι αυτό που βαρύνει το σύνολο των καταναλωτών αερίου, μέσω των τελών χρήσης του συστήματος.

Η εταιρία χαρακτηρίζει λάθος την πρόταση του Διαχειριστή για μίσθωση ή μονιμοποίηση της πλωτής αποθήκης αερίου(FSU), προβάλλοντας ως 3επιχείρημα ότι η συγκεκριμένη μονάδα αξιολογήθηκε από το αποτέλεσμά ως μια ακριβή και αχρείαστη επένδυση, που κόστισε 80 εκατ ευρώ. Επικαλείται παράγοντες της ελληνικής αγοράς, που  υποστηρίζουν ότι τα στρατηγικά αποθέματα φυσικού αερίου θα μπορούσαν να διατηρηθούν στις υπόλοιπες τρεις δεξαμενές της Ρεβυθούσας και ζητεί να αφαιρεθεί κάθε αναφορά του FSU ως δαπάνη στον Κανονισμό Τιμολόγησης και στη Μεθοδολογία Καθορισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου.    

ΗMotorOil διαφωνεί ακόμα και με τη μεθοδολογία που εισηγείται ο ΔΕΣΦΑ για τον καθορισμό των χρεώσεων δυναμικότητας. Ο Διαχεριστής προτείνει τη μέθοδο postagestamp” και η Motor Oil ζητεί να διατηρηθεί η μεθοδολογία “capacityweighteddistance”,ώστε το υψηλότερο κόστος να παραμείνει στο τμήμα του ΕΣΦΑ που λειτουργεί για εξαγωγές. Σύμφωνα με την εταιρία το postage stamp  θα επιβαρύνει αδικαιολόγητα τα σημεία εισόδου στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ (Αγία Τριάδα και το μελλοντικό σημείο Διώρυγα Gas) σε όφελος των Βορείων σημείων εισόδου όπως η Αμφιτρίτη του FSRU της Αλεξανδρούπολης.

‘Οσον αφορά στα νέα έργα που προβλέπει το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή, η Motor Oil διαπιστώνει τεράστιες αυξήσεις, πάνω από  50%, σε προϋπολογισμούς έργων, αυξήσεις που δεν δικαιολογούνται από τις ανατιμήσεις των υλικών. Επισημαίνει ότι το κόστος των επενδύσεων ανακτάται πρωτίστως από τους Έλληνες καταναλωτές και ζητά μεγαλύτερη  διαφάνεια τόσο στο σχεδιασμό των επενδύσεων, όσο και στις προμήθειες και την εκτέλεση των έργων, 

Το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει έργα συνολικής αξίας 1,27 δις ευρώ, κόστος αυξημένο κατά 55% σε σχέση με το προηγούμενο αντίστοιχο πρόγραμμα, με τους προϋπολογισμούς κάποιων έργων να έχουν αυξηθεί κατά 100%.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή του στη βιώσιμη ανάπτυξη και τη διαφάνεια, ο ΔΕΣΦΑ προχώρησε στην δημοσίευση της δεύτερης Έκθεσης Βιώσιμης ...
Mνημόνιο Κατανόησης υπέγραψαν ο ΔΕΣΦΑ, ο ICGB, ο φορέας που διαχειρίζεται τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (IGB) και οι Διαχειριστές Μεταφοράς ...
Συμφωνίες συνεργασίας με τις σημαντικότερες εταιρείες φυσικού αερίου της Αιγύπτου, την EGAS και την GASCO, υπέγραψε ο ΔΕΣΦΑ στο ...
Κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2024, η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα παρουσίασε αύξηση 25,16%, φτάνοντας τις 47,65 ...
Ανοιχτό διαγωνισμό για την προμήθεια αερίου εξισορρόπησης πραγματοποιεί ο ΔΕΣΦΑ και καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν τις προσφορές τους ...
Την απόλυτη αντίθεσή της στην απόφαση της Επιτροπής, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Motor Oil Hellas υπογραμμίζοντας ότι η ...
Πρόστιμο ύψους 9,2 εκατομμυρίων ευρώ επιβλήθηκε στην Motor Oil από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για παρεμπόδιση αυτεπάγγελτου ελέγχου που επιχείρησε κλιμάκιο ...
Φωτιά ξέσπασε στις εγκαταστάσεις της Motor Oil  στους Αγίους Θεοδώρους. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες οι η εταιρεία βρίσκεται σε ...
Το νέο του Τεχνικό Εκπαιδευτικό Κέντρο στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης εγκαινίασε ο ΔΕΣΦΑ σήμερα Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου. Στόχος του ...
 
 
Σημαντικές οι φετινές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς για τον Ετήσιο Απολογισμό της HELLENiQ ENERGY για το 2023,  ο οποίος κατέκτησε 9 βραβεία ως ...
H σημαντική πτώση, της τάξης του 20%, των τιμών στη χονδρική αγορά ρεύματος τον Οκτώβριο, έναντι του προηγούμενου μήνα αποτυπώθηκε στη λιανική, με ...
To υψηλό ενεργειακό κόστος προκαλεί συνεχείς τριβές ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη βιομηχανία έντασης ενέργειας, καθώς κυβερνητικά στελέχη δείχνουν να υποβαθμίζει ένα  γεγονός, ...
Στην ανάγκη υιοθέτησης μίας νέας προσέγγισης στη χορήγηση όρων πρόσβασης στο ηλεκτρικό δίκτυο για τα νέα έργα ΑΠΕ, λόγω του επενδυτικού ενδιαφέροντος, αναφέρθηκε ...
Η Eldorado Gold Corporation δημοσίευσε σήμερα τα οικονομικά και επιχειρησιακά αποτελέσματα της εταιρείας για το τρίτο τρίμηνο του 2024. Τα κυριότερα γεγονότα τρίτου ...
Σε μείωση 5,9% στο πράσινο τιμολόγιο για το μήνα Νοέμβριο, όπου και η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, προχωρά η ΔΕΗ, με τη χρέωση να ...
  Ενα νέο αιολικό πάρκο στη Ρουμανία άρχισε να κατασκευάζει η ΔΕΗ,  διευρύνοντας σταθερά το πράσινο χαρτοφυλάκιό της στη χώρα. Πρόκειται για πάρκο Deleni, ισχύος ...
Το πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας έθεσε η ΡΑΑΕΥ, ανοίγοντας το δρόμο για την εφαρμογή και στη χώρα μας των ...
Στη διαχείριση της νέας πραγματικότητας που φέρνει η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ, η οποία πλέον φτάνει το 60% στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα, εστίασε κατά ...
Σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας και πληθωριστικών πιέσεων, και με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών από το υψηλό κόστος ενέργειας, ο ΗΡΩΝ μειώνει ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ υπενθυμίζει ότι για τους πελάτες που εφαρμόζεται οικιακό τιμολόγιο με χρονοχρέωση (μειωμένο νυχτερινό) τμηματικού ωραρίου θα ισχύσει και φέτος, όπως κάθε ...
Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετείχε, εκπροσωπώντας τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, στην Υπουργική Διάσκεψη της Πρωτοβουλίας ...