Δριμεία κριτική στον ΔΕΣΦΑ, ότι λειτουργεί με μόνο στόχο τα κέρδη, εξαπέλυσε η Motor Oil, στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση επί της εισήγησης του Διαχειριστή για το επιτρεπόμενο έσοδο κατά την περίοδο 2024-2027, το οποίο και θα καθορίσει το ύψος των τελών, που πληρώνουν οι χρήστες για τη μεταφορά του φυσικού αερίου.
Η Motor Oil προσάπτει στον ΔΕΣΦΑ ότι σχεδιάζει επενδύσεις με μόνο στόχο τα κέρδη, χωρίς να συνυπολογίζει το όφελος των καταναλωτών φυσικού αερίου, οι οποίοι θα πληρώσουν τα αυξημένα κόστη.
Η εταιρία ζητεί να αρθεί η κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους της Ρεβυθούσας υποστηρίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο θεσπίστηκε όταν το υγροποιημένο φυσικό αέριο(LNG) αποτελούσε το 15% των εισαγωγών αερίου, με στόχονα δώσει κίνητρο για εισαγωγές LNG. Σήμερα, που το ποσοστό του υγροποιημένου αερίου στο μίγμα εισαγωγών ξεπερνάτο 50%, το μέτρο αυτό δεν έχει νόημα.
Επίσης, η Motor Oil υπογραμμίζει τα υπερκέρδη του ΔΕΣΦΑ, ένα ποσό της τάξης των 60 εκατ ευρώ, το οποίο προήλθε από τις δημοπρασίες χρονοθυρίδων LNG για τα έτη 2023-2027. Eξ αιτίας της αυξημένης συμμετοχής οι τιμές στις οποίες έκλεισαν οι δημοπρασίες ήταν σημαντικά υψηλότερες από την τιμή αναφοράς, με αποτέλεσμα, όπως υποστηρίζει η εταιρία, τα έτη 2023-2024 ο ΔΕΣΦΑ να εισπράξει 60 εκατ. περισσότερα από τη βασική τιμή της δημοπρασίας.
Για τα “υπερκέρδη” αυτά, η Motor Oil προτείνει τον επιμερισμό τους στους χρήστες και υπογραμμίζει ότι η πρόταση του ΔΕΣΦΑ για κοινωνικοποίηση στο 50% σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος των δημοπρασιών δείχνει την τάση του Διαχειριστή να επικεντρώνεται στη διασφάλιση του κέρδους του.
Η Motor Oil υποστηρίζει ότι το συγκεκριμένο μέτρο στις σημερινές συνθήκες της ελληνικής αγοράς μόνο στρεβλώσεις δημιουργεί και προτείνει, σε περίπτωση που η ΡΑΑΕΥ κάνει δεκτό το αίτημα του ΔΕΣΦΑ για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας, το ίδιο ποσοστό κοινωνικοποίησης να εφαρμοστεί σε όλα τα ανταγωνιστικά LNG terminal που θα συνδεθούν στο σύστημα, για να μην δημιουργούνται ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Το “κονωνικοποιημένο” τμήμα του κόστους είναι αυτό που βαρύνει το σύνολο των καταναλωτών αερίου, μέσω των τελών χρήσης του συστήματος.
Η εταιρία χαρακτηρίζει λάθος την πρόταση του Διαχειριστή για μίσθωση ή μονιμοποίηση της πλωτής αποθήκης αερίου(FSU), προβάλλοντας ως 3επιχείρημα ότι η συγκεκριμένη μονάδα αξιολογήθηκε από το αποτέλεσμά ως μια ακριβή και αχρείαστη επένδυση, που κόστισε 80 εκατ ευρώ. Επικαλείται παράγοντες της ελληνικής αγοράς, που υποστηρίζουν ότι τα στρατηγικά αποθέματα φυσικού αερίου θα μπορούσαν να διατηρηθούν στις υπόλοιπες τρεις δεξαμενές της Ρεβυθούσας και ζητεί να αφαιρεθεί κάθε αναφορά του FSU ως δαπάνη στον Κανονισμό Τιμολόγησης και στη Μεθοδολογία Καθορισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου.
ΗMotorOil διαφωνεί ακόμα και με τη μεθοδολογία που εισηγείται ο ΔΕΣΦΑ για τον καθορισμό των χρεώσεων δυναμικότητας. Ο Διαχεριστής προτείνει τη μέθοδο “postagestamp” και η Motor Oil ζητεί να διατηρηθεί η μεθοδολογία “capacityweighteddistance”,ώστε το υψηλότερο κόστος να παραμείνει στο τμήμα του ΕΣΦΑ που λειτουργεί για εξαγωγές. Σύμφωνα με την εταιρία το postage stamp θα επιβαρύνει αδικαιολόγητα τα σημεία εισόδου στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ (Αγία Τριάδα και το μελλοντικό σημείο Διώρυγα Gas) σε όφελος των Βορείων σημείων εισόδου όπως η Αμφιτρίτη του FSRU της Αλεξανδρούπολης.
‘Οσον αφορά στα νέα έργα που προβλέπει το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή, η Motor Oil διαπιστώνει τεράστιες αυξήσεις, πάνω από 50%, σε προϋπολογισμούς έργων, αυξήσεις που δεν δικαιολογούνται από τις ανατιμήσεις των υλικών. Επισημαίνει ότι το κόστος των επενδύσεων ανακτάται πρωτίστως από τους Έλληνες καταναλωτές και ζητά μεγαλύτερη διαφάνεια τόσο στο σχεδιασμό των επενδύσεων, όσο και στις προμήθειες και την εκτέλεση των έργων,
Το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει έργα συνολικής αξίας 1,27 δις ευρώ, κόστος αυξημένο κατά 55% σε σχέση με το προηγούμενο αντίστοιχο πρόγραμμα, με τους προϋπολογισμούς κάποιων έργων να έχουν αυξηθεί κατά 100%.