Αυξημένα είναι τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ το 2023, περίπου στα 2,1 ευρώ/MWh κατά μέσον όρο σε σχέση με 1,8 ευρώ/MWh το 2022, ενώ για το 2024 εκτιμάται ότι θα υπάρξει μία μικρή μείωση, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις στελεχών της εταιρίας, στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου που έδωσε χθες η διευθύνουσα σύμβουλος του Διαχειριστή Μaria Rita Galli.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΕΣΦΑ το 2024 η μέση ταρίφα θα διαμορφωθεί στα 1,90 ευρώ/MWh, το 2025 στα 1,77 ευρώ/MWh, το 2026 στα 1,73 ευρώ/MWh και το 2027 στα 1,85 ευρώ/MWh.
Ας σημειωθεί πάντως ότι για τη ρυθμιστική περίοδο 2024-2027 το WACC (απόδοση κεφαλαίων) που ενέκρινε πρόσφατα η ΡΑΑΕΥ ορίστηκε στο 7,85%, ενώ προϋπόθεση για να μειωθούν τα τέλη χρήσης είναι να αυξηθεί η κατανάλωση φυσικού αερίου. Το WACC του 2022 ήταν 7,44%.
Μπορεί η χρέωση του ΔΕΣΦΑ στο συνολικό τιμολόγιο φυσικού αερίου των οικιακών καταναλωτών να είναι πολύ μικρή, σχεδόν αμελητέα -περίπου 2% σε ένα μέσο τιμολόγιο- όμως σε συνδυασμό και με τα υπόλοιπα τέλη που βαρύνουν τον λογαριασμό, όπως η χρέωση χρήσης του δικτύου διανομής, σταδιακά- αν αυξηθούν- θα πάψουν να είναι και τόσο …αμελητέα.
Ας σημειωθεί ότι πρόσφατα η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε την αύξηση του WACC για το 2023 για τις τρεις εταιρίες διανομής αερίου, τις ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας, της ΕΔΑ Αττικής και της ΔΕΔΑ στο 8,57%, από 7,03% το 2022. Οι τρεις εταιρίες είναι θυγατρικές της ΔΕΠΑ Υποδομών, που ανήκει στην Italgas.
Aναφερόμενη στα τέλη χρήσης δικτύου του ΔΕΣΦΑ και στην απόδοση κεφαλαίου η κα Galli δήλωσε ότι το WACC από τη μία πλευρά αντικατοπτρίζει το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα του Διαχειριστή και το υψηλό κόστος κεφαλαίων λόγω της ανόδου των επιτοκίων. Από την άλλη, όμως το κόστος αυτό αντισταθμίστηκε εν μέρει από τη μείωση του κινδύνου της χώρας.
Εμφανής ήταν πάντως η προσπάθεια της επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ να υπογραμμίσει ΄ότι όλες οι κινήσεις σχετικά με τις ταρίφες και τις επενδύσεις του Διαχειριστή γίνονται πάντα με tη σύμφωνο γνώμη της ΡΑΑΕΥ, η οποία άλλωστε τα έχει εγκρίνει. Επίσης αναφέρθηκε και στο Post Stamp, το νέο τρόπο τιμολόγησης στα σημεία εισόδου και εξόδου του αερίου από το σύστημα (διαφορετική τιμή στην είσοδο και στην έξοδο) , που απλοποίησε τις διαδικασίες. Εντός των ημερών αναμένεται να λάβει και την επίσημη έγκριση από τον Ευρωπαίο Ρυθμιστή, τον ACER
Η ΡΑΑΕΥ έχει επίσης εγκρίνει το ποσοστό κοινωνικοποίησης για τη Ρεβυθούσα, το οποίο παρέμεινε στο 50% αναγνωρίζοντας όπως είπε η κ. Galli τη σημασία του σταθμού για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ευελιξία του συστήματος.
Το πρώτο εξάμηνο του 2023, το 55,5% των συνολικών εισαγωγών αερίου αφορούσε σε LNG μέσω της Ρεβυθούσας και οι ποσότητες ήταν αυξημένες κατά 7,87% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022. Συγκεκριμένα εκφορτώθηκαν περίπου 17,3 TWh LNG από 26 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 6 διαφορετικές χώρες. Tο 41,38% των ποσοτήτων αυτών προήλθαν από τις ΗΠΑ (7,16 TWh). Στη δεύτερη θέση ακολούθησαν οι εισαγωγές από την Ρωσία (3,17 TWh) και κατόπιν από την Αίγυπτο (3,02 TWh), την Αλγερία (2,48 TWh), τη Νορβηγία (0,97 TWh) και την Ισπανία (0,51 TWh).
Tέλος όσον αφορά στην επένδυση για τον αγωγό Πάτημα - Λειβαδειά, το έργο μπορεί να έχει συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ με στόχο να λειτουργήσει το 2027, αλλά θα κατασκευαστεί μόνον όταν και όποτε η Motor Oil λάβει την τελική επενδυτική απόφαση (FID) για την κατασκευή του FSRU “Διώρυγα GAS” . Η θέση αυτή του ΔΕΣΦΑ υπαγορεύεται και από τη σχετική απόφαση της ΡΑΑΕΥ, γι’ αυτό δεν έχει συμπεριληφθεί επί του παρόντος στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή.
Όπως εξήγησε η κα Galli, ο ΔΕΣΦΑ θέλει το έργο διότι είναι μια μεγάλη επένδυση που αυξάνει την Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση και τις ποσότητες αερίου που θα διακινούνται από το σύστημα, άρα και τα έσοδα του Διαχειριστή, από την άλλη πλευρά όμως δεν μπορεί να προχωρήσει σε μία δαπάνη 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού και τελικά το έργο να μην χρησιμοποιηθεί.
Ας σημειωθεί ότι ο εν λόγω αγωγός προορίζεται για εξαγωγές αερίου από τη “Διώρυγα Gas”. Τέλος, η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ πρόσθεσε ότι στην πρώτη φάση του market test που διενεργεί ο Διαχειριστής, σχετικά με το ενδιαφέρον της αγοράς για τα έργα ανάπτυξης που προωθεί, ήταν μηδενικό το ενδιαφέρον από χρήστες της “Διώρυγα Gas”.