Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ένα γερμανικό μέτρο στήριξης 40 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου χερσαίου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου («LNG») στο Brunsbüttel. Το μέτρο θα συμβάλει στην ασφάλεια και στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού στη Γερμανία και θα βοηθήσει στον τερματισμό της εξάρτησης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα σύμφωνα με το σχέδιο REPowerEU.
Η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή τα σχέδιά της να υποστηρίξει την κατασκευή και τη λειτουργία ενός νέου τερματικού σταθμού LNG που βρίσκεται στο Brunsbüttel, με ετήσια δυναμικότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Ο τερματικός σταθμός περιλαμβάνει εγκαταστάσεις εισαγωγής, αποθήκευσης και διανομής και προγραμματίζεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του έως τα τέλη του 2026.
Δικαιούχοι του μέτρου είναι ο γερμανικός φορέας εκμετάλλευσης ενέργειας RWE και ο ολλανδικός φορέας εκμετάλλευσης ενεργειακού δικτύου Gasunie. Η εταιρεία German LNG Terminal GmbH («GLNG») θα κατασκευάσει και θα λειτουργήσει τον τερματικό σταθμό LNG. Η GLNG θα έχει τρεις μετόχους: (i) τη γερμανική κυβέρνηση μέσω της τράπεζας επενδύσεων και ανάπτυξης KfW με μερίδιο 50%. (ii) Gasunie με μερίδιο 40%. και (iii) RWE με μερίδιο 10%.
Σύμφωνα με το μέτρο, η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή προνομιακού μηχανισμού διανομής μερισμάτων: η KfW θα δώσει στους συνεπενδυτές της μερίδιο των μερισμάτων που καταβάλλει η GLNG εάν η ετήσια απόδοση του έργου είναι κάτω από ένα σταθερό ποσοστό του συνολικού κεφαλαίου που επενδύεται από όλους μετόχους, συμπεριλαμβανομένης της KfW. Εάν η ετήσια απόδοση είναι πάνω από ένα σταθερό ποσοστό του συνολικού επενδυμένου κεφαλαίου, η KfW δεν θα μοιραστεί τα μερίσματα και επομένως δεν θα καταβληθεί καμία ενίσχυση στο πλαίσιο του μέτρου. Το ποσό της ενίσχυσης που εκταμιεύεται στο πλαίσιο του μέτρου θα εξαρτηθεί από τις ετήσιες αποδόσεις, αλλά αναμένεται να ανέλθει σε 40 εκατ. ευρώ. Η KfW σχεδιάζει να αποχωρήσει από το έργο μετά από 15 χρόνια λειτουργίας του τερματικού σταθμού LNG, όταν θα σταματήσει ο προνομιακός μηχανισμός διανομής μερισμάτων.
Ο τερματικός σταθμός LNG θα κατασκευαστεί λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνικές προδιαγραφές που είναι απαραίτητες για να επιτραπεί η μετατροπή του σε τερματικό για την εισαγωγή μεταφορέων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (π.χ. ανανεώσιμο υδρογόνο ή ανανεώσιμα παράγωγα υδρογόνου), ώστε να αποφευχθεί το κλείδωμα του αερίου. Το τερματικό θα μετατραπεί μετά από 15 χρόνια λειτουργίας, το αργότερο μέχρι το 2043.
Ο τερματικός σταθμός θα επωφεληθεί από μερική εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων και από τον κανονισμό τιμολογίων , που έχει ήδη εγκριθεί από τη γερμανική ρυθμιστική αρχή («Bundesnetzagentur») και τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι συνάδει με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς.
Η Επιτροπή αξιολόγησε το μέτρο βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο επιτρέπει στα κράτη μέλη να υποστηρίζουν την ανάπτυξη ορισμένων οικονομικών δραστηριοτήτων υπό ορισμένες προϋποθέσεις, και τις κατευθυντήριες γραμμές του 2022 για τις κρατικές ενισχύσεις για το κλίμα, την προστασία του περιβάλλοντος και την ενέργεια («CEEAG»).