Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρόγραμμα ανάπτυξης ΔΕΣΦΑ 2023-2032
Motor Oil: Ο αγωγός "Πάτημα-Λειβαδιά" και ο ΔΕΣΦΑ
Τετάρτη, 23/08/2023

Tην άμεση ένταξη του αγωγού “Πάτημα - Λειβαδιά” στο τελικό πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2023-2032 ζητεί η Μοtor Oil, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μία μόνιμη εγκατάσταση που εξασφαλίζει τη ροή φυσικού αερίου στο νότιο τμήμα του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), όπου συγκεντρώνεται η μεγαλύτερη ζήτηση στην Ελλάδα. 

Ας σημειωθεί ότι το έργο συμπεριελήφθηκε στο 10ετές πρόγραμμα του Διαχειριστή, η εταιρία όμως ζητεί να προχωρήσει η ένταξη, ακόμα και αν δεν έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση της Διώρυγα Gas, του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU), που σχεδιάζει να εγκαταστήσει η Μotor Oil, στη θαλάσσια περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, κοντά στο διυλιστήριό της. 

Ο αγωγός Πάτημα-Λειβαδιά, σε συνδυασμό με τον "Mετρητικό /Ρυθμιστικό Σταθμό” για τη σύνδεση με το FSRU Διώρυγα Gas “αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για τη σύνδεση του πλωτού σταθμού που αναπτύσσει η εταιρία , καθώς και για τη διασφάλιση της αδιάλειπτης λειτουργίας του”, αναφέρει η Motor Oil στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032.

Σύμφωνα με την εταιρία, ο προϋπολογισμός για την κατασκευή του εν λόγω αγωγού εκτιμάται σε 140 εκατ. ευρώ και θα αποτελέσει μία μόνιμη εγκατάσταση για την τροφοδοσία του νότιου συστήματος του ΕΣΦΑ “Μόνιμες λύσεις όπως το FSRU της Διώρυγα Gas και οι ενισχύσεις του κεντρικού δικτύου φυσικού αερίου κοστίζουν λιγότερο από τις προσωρινές λύσεις, όπως η πλωτή μονάδα αποθήκευσης στη Ρεβυθούσα (FSU) και η αποθήκευση αερίου σε  γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία” αναφέρει μεταξύ άλλων η Motor Oil. Μάλιστα εκτιμά το κόστος του FSU σε 80 εκατ. ευρώ για 12 μήνες, ενώ παράλληλα υπήρξε πρόσθετη επιβάρυνση για τους χρήστες, εξ αιτίας των απωλειών LNG στην ατμόσφαιρα. 

Αλλά και η αποθήκευση στις γειτονικές χώρες κοστίζει. Το κόστος μεταφοράς και το κόστος εισαγωγής στην αποθήκη μετακυλίονται στους Ελληνες καταναλωτές. Τα ίδια κόστη για την αποθήκευση 1,14TWh στην Ιταλία το 2022 δημιούργησαν πρόσθετη επιβάρυνση 150 εκατ. ευρώ στους χρήστες του ΕΣΦΑ μέσω του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού, αναφέρει η εταιρία στην επιστολή της. 

Στο ίδιο κείμενο η Motor Oil δεν παραλείπει να επισημάνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των έργων του Προγράματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ αφορούν σε υποδομές για εξαγωγές αερίου σε γειτονικές χώρες, όπως στη Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB , στη Βόρεια Μακεδονία μέσω του αγωγού “Νέα Μεσημβρία-Γευγελή” και προς τον αγωγό ΤΑΡ. 

Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία θέτει  ερώτημα σχετικά με την προτεραιοποίηση των υποδομών στον Βορρά, που απορροφούν και το μεγαλύτερο μέρος του επενδυτικού προγράμματος του ΔΕΣΦΑ, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Το ίδιο ερώτημα τίθεται και για τα κριτήρια, που χρησιμοποιεί ο Διαχειριστής για τον καθορισμό της χρονικής ολοκλήρωσης των έργων, πράγμα που δημιουργεί επιφυλάξεις σχετικά με την ιδιότητα του ΔΕΣΦΑ ως επενδυτή και στο κατά πόσο είναι συμβατή με την πρωταρχική του ιδιότητα του ανεξάρτητου Διαχειριστή, με αντικείμενο την  εγχώρια ασφάλεια εφοδιασμού. Αιχμές επίσης αφήνει η εταιρία για αν ο ΔΕΣΦΑ διατηρεί με τους χειρισμούς του τη δυνατότητα να επηρεάζει θετικά το χρονικό προβάδισμα έργων στα οποία είναι μέτοχος, σε βάρος άλλων. 

Για όλους αυτούς τους λόγους, η Motor Oil ζητεί την αλλαγή του πλαισίου υλοποίησης του έργου “Διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Πάτημα-Λειβαδιά”, ώστε να συμπεριληφθεί στο τελικό πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή ακόμα και δεν έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για τη Διώρυγα Gas. Yπενθυμίζει ότι ο Διαχειριστής ζητεί να ενταχθεί στο τελικό πρόγραμμα το έργο “Λειβαδιά-Καρπερή” παρότι δεν έχει ολοκληρωθεί το μάρκετ τεστ, ενώ αντίθετα για τη Διώρυγα Gas το μάρκετ τέστ δέσμευσης χωρητικότητας έληξε με θετικά αποτελέσματα.

Τέλος ζητεί να επισπευσθούν τα χρονοδιαγράμματα για τον αγωγό “Πάτημα-Λειβαδιά” ώστε να ενταχθεί στο σύστημα το 2025 αλλά και να μειωθεί το εκτιμώμενο κόστος για τον μετρητικό σταθμό σύνδεσης με τη Διώρυγα Gas, καθώς, όπως υποστηρίζει η Motor Oil, η αύξηση του κόστους των υλικών δεν δικαιολογεί το διπλασιασμό του κόστους του μετρητικού σταθμού για τη Διώρυγα στα 19,5 εκατ. ευρώ από 9,8 εκατ. ευρώ, που είχε υπολογιστεί αρχικά.

Συναφείς αναρτήσεις
Επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή του στη βιώσιμη ανάπτυξη και τη διαφάνεια, ο ΔΕΣΦΑ προχώρησε στην δημοσίευση της δεύτερης Έκθεσης Βιώσιμης ...
Mνημόνιο Κατανόησης υπέγραψαν ο ΔΕΣΦΑ, ο ICGB, ο φορέας που διαχειρίζεται τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (IGB) και οι Διαχειριστές Μεταφοράς ...
Συμφωνίες συνεργασίας με τις σημαντικότερες εταιρείες φυσικού αερίου της Αιγύπτου, την EGAS και την GASCO, υπέγραψε ο ΔΕΣΦΑ στο ...
Κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2024, η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα παρουσίασε αύξηση 25,16%, φτάνοντας τις 47,65 ...
Ανοιχτό διαγωνισμό για την προμήθεια αερίου εξισορρόπησης πραγματοποιεί ο ΔΕΣΦΑ και καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν τις προσφορές τους ...
Την απόλυτη αντίθεσή της στην απόφαση της Επιτροπής, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Motor Oil Hellas υπογραμμίζοντας ότι η ...
Πρόστιμο ύψους 9,2 εκατομμυρίων ευρώ επιβλήθηκε στην Motor Oil από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για παρεμπόδιση αυτεπάγγελτου ελέγχου που επιχείρησε κλιμάκιο ...
Φωτιά ξέσπασε στις εγκαταστάσεις της Motor Oil  στους Αγίους Θεοδώρους. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες οι η εταιρεία βρίσκεται σε ...
Το νέο του Τεχνικό Εκπαιδευτικό Κέντρο στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης εγκαινίασε ο ΔΕΣΦΑ σήμερα Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου. Στόχος του ...
 
 
Σημαντικές οι φετινές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς για τον Ετήσιο Απολογισμό της HELLENiQ ENERGY για το 2023,  ο οποίος κατέκτησε 9 βραβεία ως ...
H σημαντική πτώση, της τάξης του 20%, των τιμών στη χονδρική αγορά ρεύματος τον Οκτώβριο, έναντι του προηγούμενου μήνα αποτυπώθηκε στη λιανική, με ...
To υψηλό ενεργειακό κόστος προκαλεί συνεχείς τριβές ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη βιομηχανία έντασης ενέργειας, καθώς κυβερνητικά στελέχη δείχνουν να υποβαθμίζει ένα  γεγονός, ...
Στην ανάγκη υιοθέτησης μίας νέας προσέγγισης στη χορήγηση όρων πρόσβασης στο ηλεκτρικό δίκτυο για τα νέα έργα ΑΠΕ, λόγω του επενδυτικού ενδιαφέροντος, αναφέρθηκε ...
Η Eldorado Gold Corporation δημοσίευσε σήμερα τα οικονομικά και επιχειρησιακά αποτελέσματα της εταιρείας για το τρίτο τρίμηνο του 2024. Τα κυριότερα γεγονότα τρίτου ...
Σε μείωση 5,9% στο πράσινο τιμολόγιο για το μήνα Νοέμβριο, όπου και η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, προχωρά η ΔΕΗ, με τη χρέωση να ...
  Ενα νέο αιολικό πάρκο στη Ρουμανία άρχισε να κατασκευάζει η ΔΕΗ,  διευρύνοντας σταθερά το πράσινο χαρτοφυλάκιό της στη χώρα. Πρόκειται για πάρκο Deleni, ισχύος ...
Το πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας έθεσε η ΡΑΑΕΥ, ανοίγοντας το δρόμο για την εφαρμογή και στη χώρα μας των ...
Στη διαχείριση της νέας πραγματικότητας που φέρνει η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ, η οποία πλέον φτάνει το 60% στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα, εστίασε κατά ...
Σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας και πληθωριστικών πιέσεων, και με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών από το υψηλό κόστος ενέργειας, ο ΗΡΩΝ μειώνει ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ υπενθυμίζει ότι για τους πελάτες που εφαρμόζεται οικιακό τιμολόγιο με χρονοχρέωση (μειωμένο νυχτερινό) τμηματικού ωραρίου θα ισχύσει και φέτος, όπως κάθε ...
Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετείχε, εκπροσωπώντας τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, στην Υπουργική Διάσκεψη της Πρωτοβουλίας ...