Tην άμεση ένταξη του αγωγού “Πάτημα - Λειβαδιά” στο τελικό πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2023-2032 ζητεί η Μοtor Oil, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μία μόνιμη εγκατάσταση που εξασφαλίζει τη ροή φυσικού αερίου στο νότιο τμήμα του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), όπου συγκεντρώνεται η μεγαλύτερη ζήτηση στην Ελλάδα.
Ας σημειωθεί ότι το έργο συμπεριελήφθηκε στο 10ετές πρόγραμμα του Διαχειριστή, η εταιρία όμως ζητεί να προχωρήσει η ένταξη, ακόμα και αν δεν έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση της Διώρυγα Gas, του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU), που σχεδιάζει να εγκαταστήσει η Μotor Oil, στη θαλάσσια περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, κοντά στο διυλιστήριό της.
Ο αγωγός Πάτημα-Λειβαδιά, σε συνδυασμό με τον "Mετρητικό /Ρυθμιστικό Σταθμό” για τη σύνδεση με το FSRU Διώρυγα Gas “αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για τη σύνδεση του πλωτού σταθμού που αναπτύσσει η εταιρία , καθώς και για τη διασφάλιση της αδιάλειπτης λειτουργίας του”, αναφέρει η Motor Oil στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032.
Σύμφωνα με την εταιρία, ο προϋπολογισμός για την κατασκευή του εν λόγω αγωγού εκτιμάται σε 140 εκατ. ευρώ και θα αποτελέσει μία μόνιμη εγκατάσταση για την τροφοδοσία του νότιου συστήματος του ΕΣΦΑ “Μόνιμες λύσεις όπως το FSRU της Διώρυγα Gas και οι ενισχύσεις του κεντρικού δικτύου φυσικού αερίου κοστίζουν λιγότερο από τις προσωρινές λύσεις, όπως η πλωτή μονάδα αποθήκευσης στη Ρεβυθούσα (FSU) και η αποθήκευση αερίου σε γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία” αναφέρει μεταξύ άλλων η Motor Oil. Μάλιστα εκτιμά το κόστος του FSU σε 80 εκατ. ευρώ για 12 μήνες, ενώ παράλληλα υπήρξε πρόσθετη επιβάρυνση για τους χρήστες, εξ αιτίας των απωλειών LNG στην ατμόσφαιρα.
Αλλά και η αποθήκευση στις γειτονικές χώρες κοστίζει. Το κόστος μεταφοράς και το κόστος εισαγωγής στην αποθήκη μετακυλίονται στους Ελληνες καταναλωτές. Τα ίδια κόστη για την αποθήκευση 1,14TWh στην Ιταλία το 2022 δημιούργησαν πρόσθετη επιβάρυνση 150 εκατ. ευρώ στους χρήστες του ΕΣΦΑ μέσω του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού, αναφέρει η εταιρία στην επιστολή της.
Στο ίδιο κείμενο η Motor Oil δεν παραλείπει να επισημάνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των έργων του Προγράματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ αφορούν σε υποδομές για εξαγωγές αερίου σε γειτονικές χώρες, όπως στη Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB , στη Βόρεια Μακεδονία μέσω του αγωγού “Νέα Μεσημβρία-Γευγελή” και προς τον αγωγό ΤΑΡ.
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία θέτει ερώτημα σχετικά με την προτεραιοποίηση των υποδομών στον Βορρά, που απορροφούν και το μεγαλύτερο μέρος του επενδυτικού προγράμματος του ΔΕΣΦΑ, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Το ίδιο ερώτημα τίθεται και για τα κριτήρια, που χρησιμοποιεί ο Διαχειριστής για τον καθορισμό της χρονικής ολοκλήρωσης των έργων, πράγμα που δημιουργεί επιφυλάξεις σχετικά με την ιδιότητα του ΔΕΣΦΑ ως επενδυτή και στο κατά πόσο είναι συμβατή με την πρωταρχική του ιδιότητα του ανεξάρτητου Διαχειριστή, με αντικείμενο την εγχώρια ασφάλεια εφοδιασμού. Αιχμές επίσης αφήνει η εταιρία για αν ο ΔΕΣΦΑ διατηρεί με τους χειρισμούς του τη δυνατότητα να επηρεάζει θετικά το χρονικό προβάδισμα έργων στα οποία είναι μέτοχος, σε βάρος άλλων.
Για όλους αυτούς τους λόγους, η Motor Oil ζητεί την αλλαγή του πλαισίου υλοποίησης του έργου “Διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Πάτημα-Λειβαδιά”, ώστε να συμπεριληφθεί στο τελικό πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή ακόμα και δεν έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για τη Διώρυγα Gas. Yπενθυμίζει ότι ο Διαχειριστής ζητεί να ενταχθεί στο τελικό πρόγραμμα το έργο “Λειβαδιά-Καρπερή” παρότι δεν έχει ολοκληρωθεί το μάρκετ τεστ, ενώ αντίθετα για τη Διώρυγα Gas το μάρκετ τέστ δέσμευσης χωρητικότητας έληξε με θετικά αποτελέσματα.
Τέλος ζητεί να επισπευσθούν τα χρονοδιαγράμματα για τον αγωγό “Πάτημα-Λειβαδιά” ώστε να ενταχθεί στο σύστημα το 2025 αλλά και να μειωθεί το εκτιμώμενο κόστος για τον μετρητικό σταθμό σύνδεσης με τη Διώρυγα Gas, καθώς, όπως υποστηρίζει η Motor Oil, η αύξηση του κόστους των υλικών δεν δικαιολογεί το διπλασιασμό του κόστους του μετρητικού σταθμού για τη Διώρυγα στα 19,5 εκατ. ευρώ από 9,8 εκατ. ευρώ, που είχε υπολογιστεί αρχικά.