H προοπτική των όλο και μεγαλύτερων αλλά και συχνότερων υποχρεωτικών περικοπών παραγωγής ηλεκτρισμού όσο αυξάνεται η διείσδυση των ΑΠΕ στο σύστημα προκαλεί πλέον ανησυχίες ακόμα και για τη βιωσιμότητα των νέων επενδύσεων, ειδικά από μη καθετοποιημένες εταιρίες, με τους παραγωγούς και το υπουργείο Περιβάλλοντος να προσπαθούν να βρουν λύσεις, εν όψει και του νέου ΕΣΕΚ.
Πρόκειται για πρόβλημα που ανακύπτει όταν είναι υψηλή η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και χαμηλή η ζήτηση, οπότε για λόγους ευστάθειας του συστήματος οι αρμόδιοι Διαχειριστές δίνουν εντολές για την περικοπή της παραγωγής. Δεδομένου δε ότι το νέο, υπό διαβούλευση, Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) προβλέπει τη σημαντική αύξηση των ΑΠΕ, έντονος είναι ο προβληματισμός για τις περικοπές
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει συστήσει ομάδα εργασίας από για την κατάρτιση μίας μεθοδολογία περικοπών, πιθανώς ακόμα και την αποζημίωση των μονάδων όταν υποχρεωτικά διακόπτεται η παραγωγή τους αλλά και για την ενσωμάτωση μπαταριών σε υφιστάμενες ΑΠΕ
Σε πρόσφατο άρθρο του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Παραγωγής Ενέργειας από Φωτοβολταικά (ΣΠΕΦ) Στέλιος Λουμάκης θέτει την προοπτική των εκτεταμένων υποχρεωτικών περικοπών της παραγωγής ενέργειας ειδικά από φωτοβολταίκά, τονίζοντας ότι πρόκειται για μία εξέλιξη που δεν προλαμβάνεται ούτε εξισορροπείται από τους στόχους του νέου ΕΣΕΚ για την αποθήκευση ενέργειας.
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι η συμφόρηση στα δίκτυα που εν πολλοίς προβάλλεται ως το μείζον πρόβλημα (εξ αιτίας του οποίου γίνονται οι περικοπές) δεν σχετίζεται άμεσα με την υπερδυναμικότητα της παραγωγής σε σχέση με τη ζήτησηκάποιες ώρες της ημέρας, αλλά αποτελεί επιπλέον παράγοντα αβεβαιότητας.
Σχολιάζοντας τους στόχους που θέτει το νέο σχέδιο για το ΕΣΕΚ, ο πρόεδρος του ΣΠΕΦ επισημαίνει κυρίως :
- Τους περιορισμένους στόχους στις υποδομές αποθήκευσης, στα 5,3 GW σε σχέση με τα προσφάτως εξαγγελθέντα 8 GW.
- Την υπερβολική αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος των ΑΠΕ από 11,5 GW που είναι σήμερα στο διασυνδεδεμένο σύστημα στα περίπου 25 GW το 2030, θέτοντας το ερώτημα πόσες θα είναι οι περικοπές τότε, αφού η αποθήκευση θα είναι μόλις 5,3 GW
- Μονομερής αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος των φωτοβολταϊκών στο μίγμα από 7,7 GW σε 13,4 GW.
Το άρθρο υπογραμμίζει τον επενδυτικό κίνδυνο που διατρέχουν οι εταιρίες ανάπτυξης έργων ΑΠΕ, ο οποίος ενδέχεται να λειτουργήσει τελικώς και ως παράγοντας αυτορρύθμισης της αγοράς. Εκτιμά ότι έως το 2030 είναι πιθανόν να δημιουργηθούν συνθήκες ιδιαίτερα μεγάλων περικοπών, οπότε υπάρχει ο κίνδυνος να μην μπορούν να επιβιώσουν οι μονάδες, εκτός από τα Φ/Β πάρκα που θα ανήκουν σε καθετοποιημένους παίκτες.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, ο ΣΠΕΦ προτείνει να ελέγχει η Πολιτεία την αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος των ΑΠΕ ώστε να συμβαδίζει με κατά το δυνατόν ανεκτά ποσοστά περικοπών.
Οπως αναφέρει το άρθρο, στο νέο ΕΣΕΚ θα πρέπει να συμπεριληφθεί ποσοτική εκτίμηση των περικοπών της ανανεώσιμης παραγωγής ανά χρονική περίοδο και παράλληλα ποσοτικά στοιχεία της εκτιμώμενης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ανά επιμέρους τεχνολογία ΑΠΕ, ώστε να μπορούν οι επενδυτές να προσδιορίσουν τον μέσο εκτιμώμενο συντελεστή χρησιμοποίησης της κάθε τεχνολογίας άρα εμμέσως και των περικοπών, που θα την επιβαρύνουν με τον προτεινόμενο σχεδιασμό.