Σεμινάριο για την ενημέρωση των παικτών στην αγορά ηλεκτρισμού για τις πολύπλοκες αλλαγές που εισάγονται με την τροποποίηση του Κανονισμού της Αγοράς Εξισορρόπησης, εν όψει της συμμετοχής στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες MARI και PICASSO, ζητεί ο ΕΣΑΗ, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, την απουσία της αποθήκευσης και της απόκρισης της ζήτησης (demand response) από το νέο κανονισμό και ζητώντας την πλήρη αποζημίωση των μονάδων που θα λειτουργήσουν με εναλλακτικό καύσιμο σε περίπτωση κρίσης.
Πρόκειται για ορισμένες από τις βασικές επισημάνσεις που διατυπώνει ο Σύνδεσμος των Ανεξάρτητων Ηλεκτοπαραγωγών (ΕΣΑΗ) στην επιστολή που κατέθεσε στη διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ επί της εισήγησης του ΑΔΜΗΕ για τις πλατφόρμες MARI και Picasso.
Ας σημειωθεί ότι η ένταξη στην πλατφόρμα PICASSO πρέπει να υλοποιηθεί ως τις 24.07.2024, ενώ η ένταξη στη MARI καθυστερεί κατά περίπου 2 έτη, καθώς προγραμματίζεται για τον Σεπτέμβριο του 2026
Ο Σύνδεσμος υπενθυμίζει ότι είχε ζητήσει εγκαίρως να διεξαχθεί σεμινάριο πριν ολοκληρωθεί η διαβούλευση για τις δύο πλατφόρμες, πράγμα που η Αρχή δεν αποδέχθηκε, παρά την απόφαση της ίδιας της Αρχής, που ορίζει ότι ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να διοργανώνει σεμινάρια κάθε εξάμηνο έως ότου αρχίσει η συμμετοχή της Ελλάδας στις δύο αυτές πλατφόρμες.
“Παρόλα αυτά, επειδή θεωρούμε ότι η συμμετοχή της Ελλάδας στις στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες MARI και PICASSO είναι πολύ σημαντική, καταθέτουμε τις πρώτες απόψεις μας και επιφυλασσόμαστε να αποστείλουμε περαιτέρω θέσεις μετά τη διοργάνωση του σεμιναρίου από τον Διαχειριστή” αναφέρει ο Σύνδεσμος.
Στο πλαίσιο αυτό οι κυριότερες από τις διαπιστώσεις και προτάσεις του ΕΣΑΗ έχουν ως εξής :
. Για να γίνει σαφής και πλήρως κατανοητή η λειτουργία της αγοράς εξισορρόπησης όταν ενταχθεί στις 2 πλατφόρμες δεν αρκεί μόνον η τροποποίηση του Κανονισμού αλλά πρέπει να συμπληρωθεί με διαβούλευση για την προβλεπόμενη Τεχνική Απόφαση με τους «Κανόνες για τη μετατροπή των Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης σε Τυποποιημένα Προϊόντα» τη «Μεθοδολογία Υπολογισμού Τιμών Αγοράς Εξισορρόπησης» και την επικαιροποιημένη Τεχνική Απόφαση «Εκκαθάριση της Αγοράς Εξισορρόπησης».
. Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις για τη λειτουργία μονάδων παραγωγής με εναλλακτικό καύσιμο, ο ΕΣΑΗ θεωρεί απαραίτητη την έκδοση μεθοδολογίας για όλες τις επιμέρους λεπτομέρειες σχετικά με τη λειτουργία των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής σε κατάσταση συναγερμού, όποτε αυτό αποφασιστεί από την Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων. Υπογραμμίζει δε τη θεμελιώδη υποχρέωση διασφάλισης ισότιμης μεταχείρισης και αποζημίωσης των μονάδων , που μπορούν εκτάκτως να λειτουργήσουν με εναλλακτικό καύσιμο, ώστε απολογιστικά τα αγοραία έσοδα να τους αποδίδονται σε ύψος ισοδύναμο με τη λειτουργία τους με καύσιμο φυσικό αέριο. Προς την κατεύθυνση αυτή ζητά να προβλεφθεί ρητά ότι η ρυθμιστικά επιβαλλόμενη υποχρέωση συνεισφοράς στην ασφάλεια εφοδιασμού δεν θα ζημιώνει στο ελάχιστο τις συγκεκριμένες μονάδες.
Aλλαγές
Σε σχέση με τις προτεινόμενες αλλαγές του Κανονισμού, ο ΕΣΑΗ θεωρεί ότι η μείωση του μέγιστου αριθμού βημάτων στις προσφορές ενέργειας εξισορρόπησης από 10 σε 5 μειώνει την ικανότητα βελτιστοποίησης της υποβολής προσφορών των συμμετεχόντων, ιδιαίτερα για τις νέες μονάδες παραγωγής, με εγκατεστημένη ισχύς της τάξεως των 800 MW. Εφόσον ένα βήμα προσφοράς προβλέπεται υποχρεωτικά στο τεχνικό ελάχιστο, για τις μονάδες αυτές απομένουν περίπου 500 MW να προσφερθούν με μόλις 4 βήματα
Επίσης, υπερ του δέοντος αυξημένη θεωρεί την αλλαγή της προθεσμίας υποβολής προσφορών για τις Διαδικασίες χΕΑΣ και αΕΑΣ από 15 λεπτά σήμερα 45 λεπτά. Σε περίπτωση δε, που στο Ελληνικό Σύστημα έχουν προκύψει για μια Αγοραία Χρονική Μονάδα αντίρροπες ενεργοποιήσεις, τότε η αποζημίωσή τους με κοινή τιμή ενδέχεται να είναι οικονομικά ζημιογόνα. Μάλιστα, επειδή διατηρούνται ορισμένοι από τους υφιστάμενους κανόνες, χρειάζεται να διευκρινιστεί ο τρόπος διάκρισης μεταξύ των ποσοτήτων που προκύπτουν από την πλατφόρμα MARI και αυτών που ενεργοποιούνται τοπικά και ταυτόχρονα να διασφαλιστεί ότι τυχόν (αντίρροπες) ενεργοποιήσεις θα αποζημιώνονται ως ενέργεια εξισορρόπησης.
Δεδομένης της πολυπλοκότητας και των ιδιαίτερων αναγκών που ανακύπτουν, ζητείται να υπάρχει η δυνατότητα οι χρήστες να επικοινωνούν με την πλατφόρμα της αγοράς εξισορρόπησης (BMMS) μέσω διεπαφής προγραμματισμού εφαρμογών (API). Η ανάγκη αυτή γίνεται ακόμα πιο επιτακτική, καθώς από το σχέδιο του Κανονισμού που δόθηκε στη διαβούλευση προκύπτει ότι την ευθύνη εφικτότητας των προγραμμάτων αγοράς φέρουν οι Πάροχοι των Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, όσον αφορά στις ενέργειες που απορρέουν από τις Ευρωπαϊκές Πλατφόρμες χΕΑΣ και αΕΑΣ σε πραγματικό χρόνο.
Σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ η μετακύλιση της ευθύνης στους παρόχους υπηρεσιών εξισορρόπησης και πιο συγκεκριμένα στους παραγωγούς θα οδηγήσει σε χρήση των «consecutive» εντολών μέσω «conditional linking», με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις να αποκλείονται εντολές που αφορούν σε μεταγενέστερο χρόνο. ‘Ετσι όμως μπορεί να ενεργοποιούνται προσφορές με μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο για το σύστημα.
Οι ηλεκτροπαραγωγοί θεωρούν επίσης ότι χρειάζονται περισσότερες εξηγήσεις για τα κριτήρια διαφοροποίησης του υπολογισμού της Τιμής Αποκλίσεων ανάλογα με το εύρος της Απόκλισης Συστήματος
Αρνητικές τιμές
Εφόσον βάσει των πλατφορμών MARI & PICASSO επιτρέπεται η υποβολή προσφορών με αρνητικές τιμές ενέργειας εξισορρόπησης, το αργότερο μέχρι την σύνδεση της ελληνικής αγοράς εξισορρόπησης στις εν λόγω πλατφόρμες, πρέπει να εξεταστεί η επαναφορά της δυνατότητας στους συμμετέχοντες να υποβάλουν προσφορές με αρνητικές τιμές ενέργειας εξισορρόπησης, όπως άλλωστε προβλέπεται ως μεταρρύθμιση στο Market Reform Plan για την άρση των στρεβλώσεων της αγοράς.
Τέλος, σημειώνεται ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή αναφορά σχετικά με την επικείμενη συμμετοχή των Εγκαταστάσεων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Αγορά Εξισορρόπησης, καθώς επίσης ούτε και της συμμετοχής της Απόκρισης Ζήτησης, πράγμα απαραίτητο για να αποσαφηνιστεί η λειτουργία της αγοράς στο σύνολό της.