Σημαντική καθυστέρηση παρατηρείται στην ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, με τη ΡΑΑΕΥ να προσανατολίζεται να ζητήσει από την Κομισιόν την παράταση ως το τέλος του 2025 της εφαρμογής του target model στο τμήμα της αγοράς που σχετίζεται με την εν λόγω διασύνδεση.
Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η διατήρηση του υφιστάμενου υβριδικού μοντέλου συμμετοχής της Κρήτης στην Αγορά, ενώ η εμπορική λειτουργία του καλωδίου δεν αναμένεται νωρίτερα από τον Μάιο του 2025
Η αγορά της Κρήτης είχε εξαιρεθεί από από πλήρη συμμετοχή στο Target Model για μια διετία, περίοδος που λήγει στο τέλος του 2023, όταν θα ήταν εμπορικά λειτουργική η λεγόμενη μεγάλη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Ομως το έργο παρουσιάζει καθυστέρηση και στο πλαίσιο αυτό η Αρχή θα πρέπει μέχρι το τέλος του χρόνου να ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εγκρίνει την διετή παράταση.
Μάλιστα ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, τοποθετεί την την ηλέκτριση του καλωδίου στις αρχές του 2025 με δοκιμαστική περίοδο λειτουργίας έως το Μάιο. Στην τελευταία εκδοχή του Δεκαετούς Προγράμματος Αναπτυξης (Οκτώβριος 2023), ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει ολοκλήρωση των περισσότερων τμημάτων του έργου έως τον Σεπτέμβριο του 2024. Μετά θα γίνει η ηλέκτριση του έργου, ενώ πρέπει να ακολουθήσει και μία περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Διαχειριστής έχει αποδώσει την καθυστέρηση στις διαταραχές εφοδιασμού που προκάλεσε η πανδημία, στην αρχαιολογική υπηρεσία κλπ. Προβλήματα όμως λέγεται ότι παρουσιάζουν και ορισμένα σημεία του τεχνολογικού εξοπλισμού.
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διασύνδεσης “ακουμπά” και τη ΔΕΗ, καθώς κτυπά άμεσα στον προγραμματισμό της εταιρίας για την απόσυρση των πετρελαϊκών μονάδων. Πρόσφατα μάλιστα έγινε σύσκεψη στο υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας για το θέμα, με τη συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας, της ΡΑΑΕΥ, της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ, καθώς η εταιρία ηλεκτρισμού είχε προγραμματίσει να θέσει εκτός λειτουργίας ως καλοκαίρι του 2024 πέντε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής στην Κρήτη.
Ας σημειωθεί δε ότι στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ο ΑΔΜΗΕ ζητεί να παραμείνουν ως εφεδρεία έκτακτων αναγκών και μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης, 200 ως 400 MW συμβατικής παραγωγής, χωρίς να προσδιορίζει ποιές μονάδες αφορά και για πόσο χρονικό διάστημα.
Πέραν όλων των άλλων, στην πράξη αυτό θα μεταφραστεί στη διατήρηση του υψηλού κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για την Κρήτη , που πληρώνουμε όλοι οι καταναλωτές στους λογαριασμούς ρεύματος και για τις οποίες εδώ και χρόνια ακούμε εξαγγελίες για το πόσο θα μειωθούν, (τα περίφημα 300 εκατ. ευρώ ετησίως που θα εξοικονομήσουμε), όταν θα λειτουργήσουν οι διασυνδέσεις.
Φαίνεται όμως ότι ούτε και η πλήρης λειτουργία των δύο διασυνδέσεων, Κρήτης- Πελοποννήσου που ήδη λειτουργεί και Κρήτης- Αττικής, δεν εξασφαλίζει τη πολυδιαφημισμένη μείωση των ΥΚΩ στο ύψος που έχει εξαγγελθεί. Και τούτο γιατί ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει περιθώριο βλάβης των διασυνδέσεων στο 6% των ετήσιων ωρών λειτουργίας, δηλαδή 525 ώρες ετησίως, που συνολικά αντιστοιχούν σε περίπου 22 ημέρες. Με αυτό το δεδομένο, είναι φανερό ότι για αρκετά χρόνια ακόμα θα πρέπει να παραμένει σε εφεδρεία υψηλό συμβατικό δυναμικό παραγωγής ηλεκτρισμού.