Την αντίθεσή τους στην αύξηση της διάρκειας της εγγύησης στις 65 από 35 ημέρες, που προβλέπει το σχέδιο της πρότυπης Σύμβασης Χρήσης του Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου της ΔΕΔΑ εκφράζουν οι περισσότερες εταιρίες αερίου, καθώς η αύξηση αυτή συνεπάγεται ένα σημαντικό επιπλέον κόστος για τους προμηθευτές, το οποίο ενδέχεται τελικώς να μετακυλιστεί στους καταναλωτές.
Πρόκειται για ένα από τα κυριότερα ζητήματα, που έθεσαν οι πάροχοι αερίου στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την Πρότυπη Σύμφαση Χρήσης του δικτύου της ΔΕΔΑ. Ας σημειωθεί ότι στη διαβούλευση συμμετείχαν οι εταιρίες ΔΕΠΑ Εμπορίας, NRG, Volton, Ζενίθ και Φυσικό Αέριο.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας στην επιστολή της υπογραμμίζει την αντίθεσή της στο μέτρο, αποδιδοντάς την μάλιστα στην ύπαρξη κάποιων υπερήμερων χρηστών. ‘Οποως αναφέρει χαρακτηριστικά στην επιστολή προς της ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο της διαβούλευσης, “ η προτεινόμενη επαύξηση του χρονικού διαστήματος της ετήσιας προϋπολογισθείσας χρέωσης διανομής και κατ’ επέκταση της εγγύησης από 35 σε 65 ημέρες (αύξηση κατά 85%), που προφανώς οφείλεται στην ύπαρξη κάποιων υπερήμερων χρηστών, δεν σημαίνει ότι όλοι (οι περισσότεροι) φερέγγυοι χρήστες του συστήματος πρέπει να επιβαρύνονται υπέρμετρα.”
Προτείνει το ζήτημα να εξετάζεται με δείκτες συμπεριφοράς-φερεγγυότητας και ενδεχομένως άλλες ειδικές προβλέψεις, οι οποίοι θα πρέπει να ενταχθούν στα αρμόδια άρθρα της Πρότυπης Σύμβασης. Όπως αναφέρει η υποχρεωτική επαύξηση στις 65 ημέρες και ενδεχομένως και κάποιες ακόμα πιο αυστηρές προβλέψεις, θα πρέπει να υπάρχουν σε περίπτωση εμφάνισης έστω και μίας υπερημερίας. Εναλλακτικά, οι αποδεδειγμένα και επί μακρόν φερέγγυοι χρήστες θα πρέπει να δικαιούνται περιορισμό της χορηγούμενης εγγύησης από 65 στις 35 ημέρες, δηλαδή στο χρονικό διάστημα που ισχύει σήμερα, αναφέρει η εταιρία στην επιστολή της.
Αλλά και η Φυσικό Αέριο, για το ίδιο ζήτημα υποστηρίζει ότι το ποσό της Εγγυητικής Επιστολής που θα καλύπτει την έκθεση του Διαχειριστή, θα πρέπει να τροποποιηθεί σε χρονικό διάστημα 35 ημερών της ετήσιας προϋπολογισθείσας χρέωσης Διανομής για κάθε Σημείο Παράδοσης.
Η εταιρία, προσθέτει ότι θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ώστε οι συνεπείς Χρήστες Διανομής που εξοφλούν πάντα εμπρόθεσμα τα Τιμολόγια Υπηρεσιών Διανομής να καταθέτουν απομειωμένη εγγύηση, ενώ οι Χρήστες Διανομής που καθυστερούν στη εξόφληση των Τιμολογίων Υπηρεσιών Διανομής, να έχουν κατάλληλη αναπροσαρμογή της εγγύησης αν απαιτείται. Αυτό το σχήμα επιβράβευσης των συνεπών Χρηστών θα μπορούσε να εφαρμοστεί μέσω χρήσης, κατά τον υπολογισμό της κατάλληλης εγγύησης, διαφορετικού αριθμού ημερών, ανάλογα με το ιστορικό πληρωμών του Χρήστη Διανομής.
Το σημείο αυτό κρίνεται πολύ σημαντικό, διότι υψηλά ποσά εγγυήσεων δημιουργούν κεφαλαιακά ζητήματα σε συνεπείς Προμηθευτές, ενώ επίσης επηρεάζουν και τις εγγυήσεις που θα ζητήσει κάθε Χρήστης Διανομής από τους τελικούς καταναλωτές, επηρεάζοντας συνολικά την αγορά φυσικού αερίου, προειδοποιεί η εταιρία, η οποία στην επιστολή της θέτει και μία σειρά άλλων θεμάτων σχετικά τα τιμολόγια, τους χρόνους εξόφλησης κλπ
Τη διαφωνία της εκφράζει και η Ζενίθ, τονίζοντας ότι το χρονικό διάστημα των 65 ημερών για την εγγύηση κρίνεται ως ιδιαιτέρως εκτεταμένο και στο πλαίσιο αυτό προτείνει να μειωθεί στο μισό , ενδεικτικά στις 35 ημέρες. Η εταιρία υπενθυμίζεί ότι στις επιμέρους συμβάσεις με τους Διαχειριστές κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, το επίμαχο διάστημα ήταν σημαντικά μικρότερο και ζητεί την επανεξέταση του όλου θέματος, θέτοντας ταυτόχρονα και θέμα μεθοδολογίας υπολογισμού της εγγύησης.