Προχωρούν οι διαδικασίες για την ανάπτυξη της αποθήκης διοξειδίου του άνθρακα στο εξαντλημένο κοίτασμα του Πρίνου, με το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας να επεξεργάζεται την περίοδο αυτή το θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία και τη λειτουργία του έργου.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειαις Θόδωρος Σκυλακάκης, μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση για την παράταση της σύμβασης διαχείρισης του Πρίνου μεταξύ του ελληνικού δημοσίου με την Energean, αναφέρθηκε στην σημασία της, καθώς “αποκτούμε τη δυνατότητα, μελλοντικά, να αναπτύξουμε αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα”, όπως είπε χαρακτηριστικά. Πρόσθεσε ότι αρκετές βιομηχανίες και περισσότερες στο μέλλον όσο προχωρά η ενεργειακή μετάβαση, θα έχουν ανάγκη να αποθηκεύσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται κατά τη διαδικασία παραγωγής, υπογραμμίζοντας ότι οι σταθμοί αποθήκευσης στη Μεσόγειο είναι εξαιρετικά περιορισμένοι. «Ο Πρίνος, είπε ο κ. Σκυλακάκης, είναι μία μοναδική ευκαιρία για να αναπτύξουμε την αποθήκευση CO2».
Η παράταση της σύμβασης, η έβδομη κατά σειρά, μεταξύ του δημοσίου, - μέσω της ΕΔΕΥΕΠ- και της Energean για τη διαχείριση του Πρίνου, που κυρώθηκε πρόσφατα από τη Βουλή, κρίθηκε αναγκαία στο πλαίσιο της διαδικασίας για τη δημιουργία της αποθήκης, παράλληλα με την οριστικοποίηση του θεσμικού πλαισίου, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να προχωρήσει η επένδυση με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Πρόκειτα για το πρότζεκτ της Energean, που έχει ήδη ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ (Projects of Common Interest – PCI)στο καθώς και στο Ταμείο Ανάκαμψης με το ποσό των 150 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία αποθήκης διοξειδίου του άνθρακα στο εξαντλημένο κοίτασμα του Πρίνου.
Ας σημειωθεί ότι μεγάλοι βιομηχανικοί όμιλοι όπως η HelleniQ Energy, η Motor Oil, ο Τιτάνας, η τσιμεντοβιομηχανία Ηρακλής, η metlen και άλλοι σχεδιάζουν μονάδες συλλογής διοξειδίου του άνθρακα στις εγκαταστάσεις τους. Παράλληλα τρέχει σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για αγωγό μεταφοράς CO2 από τις βιομηχανικές μονάδες, το οποίο στη συνέχεια θα υγροποιείται και θα μεταφέρεται με ειδικά πλοία προς αποθήκευση στον Πρίνο. Ας σημειωθεί ότι για το πρότζεκτ του ΔΕΣΦΑ έχουν δεσμευτεί 75 εκατ. ευρώ στο REPowerEU.
Συνολικά για για την αποθήκη του Πρίνου έχουν υπογραφεί οκτώ μη δεσμευτικά Μνημόνια Κατανόησης (MoU) για χρήση της υποδομής από ελληνικές, αλλά και ξένες βιομηχανίες γειτονικών χωρών (Ιταλίας, Κροατίας και Βουλγαρίας).
Η αποθήκη του Πρίνου, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, θα διαθέτει δυναμικότητα απορρόφησης 2,5 με 3 εκατ. τόνων CO2 κατ’ έτος σε πλήρη λειτουργία. Με βάση τους αρχικούς σχεδιασμούς, η πρώτη φάση του έργου, δυναμικότητα περίπου 1 εκατ. τόνων ετησίως, προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος 2025 και η αποθήκη να φθάσει στην πλήρη ανάπτυξη στα τέλη 2027.
Στην ανατολική Μεσόγειο είναι το μόνο ανάλογο πρότζεκτ που προωθείται αυτή την περίοδο ενώ συνολικά στη Νότια Ευρώπη υπάρχουν μόνον άλλες 2 ανάλογες υποδομές σε εξέλιξη , στη Ραβένα και στα Πυρηναία.
Πρόσφατα η Energean δημιούργησε μιας νέας εταιρία, την EnEarth, με σκοπό την ανάπτυξη «πράσινων» κόμβων για την αξιοποίηση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων που βαίνουν προς εξάντληση ή έχουν ήδη εξαντληθεί, καθώς και άλλων γεωλογικών σχηματισμών, που θα κριθούν πρόσφοροι για την αποθήκευση CO2. Στο πλαίσιο αυτό, η EnEarth σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί:
-Στην αποθήκευση CO2, καταρχήν στον Πρίνο της Καβάλας και σε άλλα κοιτάσματα και γεωλογικούς σχηματισμούς στη Μεσόγειο.
-Στη μεταφορά CO2 σε συνεργασία με την εξειδικευμένη στις θαλάσσιες μεταφορές Prime Marine για αποθήκευση CO2 στον Πρίνο.
-Στην απευθείας δέσμευση CO2 από την ατμόσφαιρα (Direct Air Capture and Storage– DACS). Μάλιστα για τη συγκεκριμένη τεχνολογία, η EnEarth έχει υπογράμει με την RepAir, συμφωνία για την πιλοτική δέσμευση CO2 απευθείας από την ατμόσφαιρα.
Στην Ευρώπη αναπτύσσονται συνολικά την περίοδο αυτή 36 projects αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα δυναμικότητας 110 εκατ. τόνων CO2 ανά έτος έως το 2030. Από αυτά, τα 17 έργα, δυναμικότητας αποθήκευσης 35 εκατ. τονων CO2 ανά έτος έως το 2030 βρίσκονται σε χώρες μέλη της Ε.Ε. Στόχος των Βρυξελλών είναι η ανάπτυξη μονάδων αποθήκευσης CO2 δυναμικότητας 50 εκατ. τόνων ως το 2030.