Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών (www.fuelprices.gr) η αμόλυβδη βενζίνη έχει ανατιμηθεί κατά 6,3 λεπτά το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης κατά 5,2 λεπτά το λίτρο. Η σύγκριση γίνεται κατά την περίοδο 26 Φεβρουαρίου – 25 Μαρτίου, οπότε και η αμόλυβδη “σκαρφάλωσε” στα 1,359 από 1,296 ευρώ το λίτρο, ενώ και το ντίζελ εκτινάχθηκε από τα 0,974 ευρώ το λίτρο στα 1,026 ευρώ.
Όπως σχολιάζουν στελέχη της αγοράς τελικά το timing της αύξησης των ΕΦΚ δεν είναι και το καλύτερο καθώς μπορεί οι τιμές να είναι σε χαμηλά επίπεδα, ωστόσο, όπως προκύπτει από τις διεθνείς εξελίξεις στην αγορά του “μαύρου” χρυσού το ανοδικό κρεσέντο θα συνεχιστεί.
Μάλιστα όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας το πρώτο δίμηνο του έτους η αγορά κινείται πτωτικά κατά 10%. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα αφενός να πληγεί ο κλάδος και η εθνική οικονομία και αφετέρου να μην επιτευχθεί ο στόχος της αύξησης των δημοσιονομικών εσόδων καθώς η κατανάλωση θα υποχωρήσει δραματικά.
“Παρόλο που οι σημερινές διεθνείς τιμές του πετρελαίου κινούνται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών και έχουν οδηγήσει τις τιμές λιανικής των καυσίμων σε αισθητά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, η αγορά στο πρώτο δίμηνο του 2016 υποχωρεί περεταίρω κατά 10%”, εξηγεί ο ΣΕΕΠΕ και συνεχίζει εκτιμώντας περαιτέρω άνοδο των διεθνών τιμών: “Όμως, ενδέχεται το επόμενο διάστημα οι τιμές του πετρελαίου να αυξηθούν λόγω διεθνών εξελίξεων. Επίσης, οι συγκριτικά με το παρελθόν χαμηλότερες τιμές, δεν αφήνουν να φανεί το γεγονός ότι, στη Χώρα μας, το ύψος της φορολογίας στα καύσιμα είναι εξαιρετικά υψηλό, από τα υψηλότερα στην Ευρώπη. Σήμερα, η επιβάρυνση των φόρων και δασμών στις τιμές του καταναλωτή στην αντλία είναι: 70% για τις Βενζίνες, 55% για το Πετρέλαιο Κίνησης και 50% για το Πετρέλαιο Θέρμανσης”.
Και ο ΣΕΕΠΕ περιγράφει τις επιπτώσεις στην οικονομία, τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις:
“Η αύξηση εσόδων που προσδοκά το κράτος είναι αμφίβολο αν μπορεί να επιτευχθεί με αύξηση των φόρων στα καύσιμα. Το παράδειγμα του πετρελαίου θέρμανσης, όπου ο ειδικός φόρος από τα 60 ευρώ αυξήθηκε στα 330 ευρώ το 2012, είναι χαρακτηριστικό αφού δεν αυξήθηκαν τα συνολικά κρατικά έσοδα, ενώ ταυτόχρονα επιδεινώθηκε η δυνατότητα σημαντικού μέρους του πληθυσμού να θερμανθεί επαρκώς”.
Τα στελέχη των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών υπογραμμίζουν ακόμη και τις επιπτώσεις για το ενδεχόμενο αναπροσαρμογής του ΕΦΚ στο ντίζελ: “Επισημαίνεται ότι, τυχόν αύξηση του Ειδικού Φόρου στο πετρέλαιο κίνησης θα αυξήσει σημαντικά το μεταφορικό κόστος που θα μετακυληθεί στις τελικές τιμές, σε μεγάλο αριθμό προϊόντων. Το αποτέλεσμα θα είναι η οικονομική ασφυξία των επαγγελματιών των περισσότερων Κλάδων και η αύξηση των τιμών στο «ράφι» εις βάρος του, ήδη υπερφορολογούμενου, πολίτη. Ενδεχόμενη αύξηση στη φορολογία των καυσίμων θα επιβαρύνει τους οικογενειακούς και επιχειρηματικούς προϋπολογισμούς, θα οδηγήσει σε μείωση καταναλώσεων με αποτέλεσμα τα τελικά οφέλη για τα κρατικά έσοδα να είναι μηδαμινά”.