Tη μεταρρύθμιση του καθεστώτος στις ομαδικές απολύσεις, ιδιαίτερα όσον αφορά το υπουργικό βέτο, προοιωνίζεται η πρόταση του Γενικού Εισαγγελέα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση της ΑΓΕΤ Ηρακλής, εφόσον βέβαια γίνει δεκτή.
Ο εισαγγελέας κ. Nils Wahl έκρινε ουσιαστικά ότι δεν χρειάζεται μία επιχείρηση να λαμβάνει έγκριση από την κυβέρνηση πριν προβεί σε ομαδικές απολύσεις.
Η πρόταση, η οποία πάντως δεν είναι δεσμευτική για το Δικαστήριο, έχει ως βάση την οδηγία 98/59 για τις ομαδικές απολύσεις, σύμφωνα με την οποία όταν ένας εργοδότης προτίθεται να προβεί σε ομαδικές απολύσεις υποχρεούται να πραγματοποιεί εγκαίρως διαβουλεύσεις με τους εκπροσώπους των εργαζομένων με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας. Οι διαβουλεύσεις αφορούν τουλάχιστον τις δυνατότητες αποφυγής ή μείωσης των ομαδικών απολύσεων
Πρόκειται για την υπόθεση της ΑΓΕΤ Ηρακλής με τα Τσιμέντα Χαλκίδας, όταν η εταιρία, θυγατρική του γαλλικού ομίλου Lafarge, αποφάσισε να υλοποιήσει πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της παραγωγικής δομής και την οριστική διακοπή της λειτουργίας του εργοστασίου της Χαλκίδας, στο οποίο εργάζονταν 236 άτομα. . Η ΑΓΕΤ Ηρακλής κάλεσε την Ένωση Εργαζομένων στα Τσιμέντα Χαλκίδας με σκοπό την ενημέρωση και τη διαβούλευση σχετικά με το πρόγραμμα, προκειμένου μεταξύ άλλων να διερευνηθεί η δυνατότητα αποφυγής ή μείωσης των απολύσεων και των δυσμενών συνεπειών. . Η Ένωση δεν παρέστη στις συναντήσεις και η εταιρία ζήτησε εγγράφως έγκριση από τον τότε υπουργό Εργασίας να θέσει σε ισχύ το πρόγραμμά της και να προχωρήσει στο σχέδιο των ομαδικών απολύσεων. Το αίτημά απορρίφθηκε λόγω ανεπαρκούς αιτιολογίας και αόριστων επιχειρημάτων.
Κατόπιν αυτού η εταιρία προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αίτημα την ακύρωση της αποφάσεως του υπουργού. Το ΣτΕ υπέβαλε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δύο ερωτήματα σχετικά με τη συμβατότητα της ελληνικής νομοθεσίας, αφενός με την οδηγία 98/59/ΕΚ και αφετέρου με τις διατάξεις της Συνθήκης περί της ελευθερίας εγκαταστάσεως και της ελεύθερης κυκλοφορίας των κεφαλαίων (άρθρα 49 και 63 ΣΛΕΕ)
Xθες ο Γενικός Εισαγγελέας Nils Wahl πρότεινε στο Δικαστήριο να δώσει την ακόλουθη απάντηση στα ερωτήματα του ΣτΕ:
«Το άρθρο 49 ΣΛΕΕ, ερμηνευόμενο υπό το πρίσμα του άρθρου 16 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απαγορεύει διάταξη όπως αυτή του άρθρου 5, παράγραφος 3, του νόμου 1387/1983, Έλεγχος των ομαδικών απολύσεων και άλλες διατάξεις, της 18ης Αυγούστου 1983, όπως έχει τροποποιηθεί (ΦΕΚ Αʹ, 110/18 19.8.1983), η οποία, μεταξύ άλλων, απαιτεί από τους εργοδότες να λαμβάνουν διοικητική έγκριση πριν προβούν σε ομαδικές απολύσεις, και η οποία εξαρτά την εν λόγω έγκριση από τις συνθήκες της αγοράς εργασίας, από την κατάσταση της επιχειρήσεως και από το συμφέρον της εθνικής οικονομίας. Το γεγονός ότι το εν λόγω κράτος μέλος μπορεί να διέρχεται από οξεία οικονομική κρίση, η οποία συνοδεύεται από πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας, δεν επηρεάζει αυτό το συμπέρασμα.»
Στην πρόταση ο γενικός εισαγγελέας υπενθυμίζει μεταξύ άλλων ότι εναρμονίζοντας τους κανόνες που ισχύουν επί ομαδικών απολύσεων, ο νομοθέτης της Ένωσης θέλησε, συγχρόνως, να διασφαλίσει ανάλογη προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων στα διάφορα κράτη μέλη και να φέρει εγγύτερα τις επιβαρύνσεις που συνεπάγονται αυτοί οι κανόνες προστασίας για τις επιχειρήσεις της Ένωσης
Σημειώνεται ότι η πρόταση του Εισαγγελέα δεν είναι δεσμευτική, ότι η υπόθεση συνεχίζει να τελεί υπό διάσκεψη στο Δικαστήριο και η απόφαση θα εκδοθεί αργότερα.