Tη δυνατότητα ακόμα και να τροποποιεί τις αποφάσεις των εθνικών διαχειριστών των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, ακόμα και όταν έχουν τη σύμφωνη γνώμη των εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας έχει ο ACER, η Αρχή των Ευρωπαίων Ρυθμιστών Ενέργειας, όπως προκύπτει από σχετική απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου, με αφορμή δύο αποφάσεις του ACER σχετικά με την Εξισορρόπηση Ηλεκτρικής Ενέργειας στις διασυνοριακές συναλλαγές και τις υποχρεώσεις των Διαχειριστών Μεταφοράς.
Σύμφωνα με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που ανακοινώθηκε χθες, ο ACER μπορεί να τροποποιεί τις προτάσεις των Διαχειριστών, προκειμένου να διασφαλίζει τη συμβατότητά τους προς το δίκαιο της Ένωσης στον τομέα της ενέργειας, χωρίς μάλιστα να δεσμεύεται, ακόμα και όταν υπάρχει συμφωνία των Διαχειριστών με τις εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές.
Το Δικαστήριο, το οποίο με την απόφασή του επιβεβαιώνει τις αυξημένες εξουσίες του ACER, επικαλείται τον κανονισμό 2017/2195 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σχετικά με την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος προβλέπει τη λειτουργία διαφόρων ευρωπαϊκών πλατφορμών για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης.
Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται η ευρωπαϊκή πλατφόρμα για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με αυτόματη ενεργοποίηση (πλατφόρμα aFRR) και η ευρωπαϊκή πλατφόρμα για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση (πλατφόρμα mFRR)
Ολοι οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρισμού είχαν υποβάλει προς έγκριση στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές 4 κοινές προτάσεις μεθοδολογίας για την υλοποίηση της πλατφόρμας aFRR και της πλατφόρμας mFRR.
Κατόπιν αυτού, ο ACER εξέδωσε δύο αποφάσεις, εκ των οποίων η μία αφορούσε τη μεθοδολογία για την πρώτη πλατφόρμα (aFRR) και η άλλη τη μεθοδολογία για τη δεύτερη πλατφόρμα (mFRR), στις οποίες είχαν επισυναφθεί οι προαναφερόμενες μεθοδολογίες, όπως τροποποιήθηκαν και εγκρίθηκαν από τον ίδιο τον οργανισμό.
Μία ομάδα Διαχειριστών από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, και συγκεκριμένα οι εταιρίες διαχείρισης μεταφοράς ηλεκτρισμού: Austrian Power Grid, ČEPS, a.s., Polskie sieci elektroenergetyczne S.A., Red Eléctrica de España SA, RTE Réseau de Transport d’Eectricité, Svenska kraftnät, TenneT TSO BV και TenneT TSO GmbH άσκησαν διοικητικές προσφυγές κατά των δύο αποφάσεων στο Συμβούλιο Προσφυγών του ACER. Μετά την απόρριψη των προσφυγών οι διαχειριστές προσέφυγαν στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ, ζητώντας την ακύρωση των απορριπτικών αποφάσεων του Συμβουλίου του ACER για τα τμήματα εκείνα που τις αφορούσαν (κάποιες διατάξεις των αποφάσεων ACER και τις συνημμένες σε αυτές μεθοδολογίες)
Όμως το δεύτερο πενταμελές τμήμα του Γενικού Δικαστηρίου απέρριψε τις προσφυγές ακυρώσεως, αποφαινόμενο, κατ’ αυτόν τον τρόπο, αφενός, επί της κατανομής των αρμοδιοτήτων μεταξύ του ACER και των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών όσον αφορά την έγκριση των μεθοδολογιών aFRR και mFRR και, αφετέρου, επί των λειτουργιών που απαιτούνται για τη διαχείριση των πλατφορμών aFRR και mFRR βάσει του κανονισμού 2017/2195.
Το Γενικό Δικαστήριο έκρινε απαράδεκτες τις προσφυγές ακυρώσεως κατά το μέρος που βάλλουν κατά των αποφάσεων του ACER και των παραρτημάτων τους. Επισήμανε κατ’ αρχήν ότι οι εταιρίες που προσέφυγαν μπορούσαν να επιδιώξουν από το Δικαστήριο μόνον την ακύρωση των αποφάσεων που εξέδωσε το Συμβούλιο Προσφυγών του Ευρωπαίου Ρυθμιστή και όχι την ακύρωση των αποφάσεων του ίδιου του ACER και των παραρτημάτων τους.
Δεύτερον το Δικαστήριο επιβεβαίωσε ότι βάσει των σχετικών κανονισμών της ΕΕ ο ACER είναι αρμόδιος να αποφαίνεται ή να εκδίδει ατομικές αποφάσεις επί ρυθμιστικών ζητημάτων ή προβλημάτων που επηρεάζουν τις διασυνοριακές συναλλαγές ή τη διασυνοριακή ασφάλεια του συστήματος, όπως οι μεθοδολογίες aFRR και mFRR, σε περίπτωση που οι Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές (ΕΡΑ) του υποβάλουν κοινό αίτημα.
«Ο σκοπός των κρίσιμων διατάξεων των κανονισμών 2019/942 και 2017/2195 και το πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται, καθώς και οι ιδιαίτερες περιστάσεις της υπό κρίση υποθέσεως, επιβεβαιώνουν ότι ο ACER έχει την αρμοδιότητα να αποφασίζει σχετικά με την κατάρτιση των μεθοδολογιών aFRR και mFRR, σε περίπτωση υποβολής κοινού αιτήματος προς τούτο εκ μέρους των ΕΡΑ» αναφέρει χαρακτηριστική η ανακοίνωση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου. .
Προσθέτει δε ότι σύμφωνα με τους κανονισμούς, οι προτάσεις μεθοδολογιών που υποβάλλουν οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς πρέπει να περιλαμβάνουν τον καθορισμό των λειτουργιών που απαιτούνται για τη διαχείριση των πλατφορμών aFRR και mFRR , συμπεριλαμβανομένης και της υπηρεσίας διαχείρισης δυναμικότητας, εφόσον απαιτείται για τις εν λόγω πλατφόρμες. Πρόκειται για ένα από τα σημεία στα οποία διαφωνούσαν οι διαχειριστές.
Το Γενικό Δικαστήριο έκρινε ότι η υπηρεσία διαχείρισης της δυναμικότητας καθίσταται αναγκαία εφόσον ο κανονισμός 2017/2195 επιβάλλει στους Διαχειριστές να επικαιροποιούν διαρκώς τη διαθέσιμη δυναμικότητα διαζωνικής μεταφοράς για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή για την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών. Από τεχνικής απόψεως, όπως προκύπτει από τις προτάσεις μεθοδολογιών aFRR και mFRR, η διαρκής επικαιροποίηση της εν λόγω δυναμικότητας αποτελεί ουσιώδες στοιχείο της υπηρεσίας βελτιστοποίησης της ενεργοποίησης.
Κατά της αποφάσεως του Γενικού Δικαστηρίου και εντός δύο μηνών και δέκα ημερών από της κοινοποιήσεώς της μπορεί να ασκηθεί αναίρεση ενώπιον του Δικαστηρίου, περιοριζόμενη σε νομικά ζητήματα.