Μετά το target model στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έρχεται και το target model στην αγορά φυσικού αερίου. Πρόκειται για το μοντέλο- στόχο της απελευθέρωσης της ευρωπαϊκής αγοράς φυσικού αερίου, βασικές παραμέτρους του οποίου, συζητεί το τεχνικό κλιμάκιο του υπουργείου Περιβάλλοντος – Ενέργειας με τους εκπροσώπους των θεσμών για το άνοιγμα της εγχώριας αγοράς, τη μεγαλύτερη από τις εκκρεμότητες στη λίστα των προαπαιτούμενων στον τομέα της Ενέργειας.
Το target-model στο φυσικό αέριο, όπως και στον ηλεκτρισμό, προβλέπει τη δημιουργία χονδρικής αγοράς, η οποία για να λειτουργεί αποτελεσματικά και με διαφάνεια προϋποθέτει μία αγορά σποτ και μία προθεσμιακή αγορά, χωρίς να αποκλείονται τα διμερή συμβόλαια και οι ανταλλαγές αερίου. Ταυτόχρονα προϋποθέτει άνοιγμα στους εναλλακτικούς προμηθευτές, εξ ού και η μεγάλη πίεση των δανειστών να αυξηθεί η ποσότητα του αερίου που δημοπρατεί η ΔΕΠΑ και να μην αφορά κατά κύριο λόγο τους μεγάλους καταναλωτές αλλά περισσότερους προμηθευτές.
Σήμερα οι δημοπρασίες αερίου αφορούν στο 10% της ποσότητας που διακίνησε η ΔΕΠΑ την προηγούμενη χρονιά και στο τραπέζι έχει πέσει πρόταση για τουλάχιστον διπλάσια ποσότητα, δηλαδή αύξηση του σχετικού ποσοστού στο 20%. Μάλιστα αρχικά είχε ζητηθεί οι δημοπρασίες να καλύπτουν το 50% της αγοράς, ποσοστό που τόσο το υπουργείο όσο και η διοίκηση της ΔΕΠΑ εκτιμούν ότι θα ήταν καταστροφικό για την εταιρία.
Κύκλοι του υπουργείου ανέφεραν ότι επειδή οι ποσότητες αερίου που θα βγάλει φέτος η ΔΕΠΑ στις δημοπρασίες θα είναι αισθητά μεγαλύτερες από τις περυσινές ακόμα και με διατήρηση του πλαφόν του 10%, θα μπορούσαν να εισέλθουν στο παιχνίδι περισσότεροι προμηθευτές.
Η ποσότητα καθορίζεται με βάση τον όγκο πωλήσεων της ΔΕΠΑ την προηγούμενη χρονιά και επειδή το 2015 η κατανάλωση αερίου ήταν αυξημένη σε σχέση με το 2014, θα είναι, ούτως ή άλλως μεγαλύτερη η ποσότητα που θα διατεθεί φέτος μέσω των δημοπρασιών.
Στα επιχειρήματα του υπουργείου απέναντι στους δανειστές είναι και το άνοιγμα που θα προκύψει από τη διάθεση δυναμικού μεταφοράς αερίου σε τρίτους προμηθευτές από το σημείο εισόδου του δικτύου, στα ελληνο-βουλγαρικα σύνορα, καθώς και η υιοθέτηση μίας σειράς προβλέψεων που απορρέουν από το τρίτο ενεργειακό πακέτο της ΕΕ.
Σε αυτό πέρα από τον πλήρη διαχωρισμό δραστηριοτήτων των λειτουργών του δικτύου, περιλαμβάνονται ακόμα οι διαδικασίες διαχείρισης συμφόρησης και οι Κώδικες για το Δίκτυο, όπως πχ οι μηχανισμοί για την κατανομή της μεταφορικής ικανότητας, οι Κώδικες για την εξισορρόπηση της αγοράς αερίου, οι κώδικες για την δια-λειτουργικότητα και την ανταλλαγή στοιχείων καθώς και η εναρμόνιση της διάρθρωσης των τιμολογίων.
Το πακέτο των μέτρων αυτών αποσκοπεί και στη ζεύξη αγορών, καθώς και στη δημιουργία υπερεθνικών περιφερειακών αγορών αερίου, που για να μπορέσουν να λειτουργήσουν προϋποθέτουν και ανάλογες υποδομές και φυσικές διασυνδέσεις μέσω αγωγών κλπ.