Συμμετοχή ως 25% στο πλωτό τερματικό υγροποιημένου αερίου της Αλεξανδρούπολης εξετάζει η Βουλγαρία, όπως δήλωσε η υπουργός Ενέργειας της γειτονικής χώρας Τεμενούτσκα Πέτκοβα κατά την κοινή συνέντευξη τύπου που έδωσε με τον υπουργό Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη, στο πλαίσιο της προωθητικής εκδήλωσης που διοργανώθηκε χθες στη Σόφια για την παρουσίαση του ελληνο-βουλγαρικoύ αγωγού αερίου IGB.
Ο πλωτός σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης και ο αγωγός IGB είναι δύο πρότζεκτ στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους, καθώς η υλοποίηση του αγωγού είναι προϋπόθεση για την κατασκευή του τερματικού στην Αλεξανδρούπολη.
Το κρατικό, ενεργειακό χαρτοφυλάκιο της Βουλγαρίας ΒΕΗ και η Gastrade του ομίλου Κοπελούζου, η εταιρία που εμπνεύστηκε το όλο σχέδιο, έχουν συστήσει κοινή ομάδα εργασίας για τον πλωτό σταθμό και θα παρουσιάσει την πρότασή της στο τέλος του μήνα.
Ο προϋπολογισμός του πλωτού τερματικού τοποθετείται στα 380 εκατ. ευρώ και θα συνδέεται με αγωγό με τον IGB, προκειμένου να μεταφέρεται αέριο από εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας στη Βουλγαρία, της οποίας η αγορά μονοπωλείται από τη ρωσική Gazprom.
Tην περίοδο αυτή διενεργείται το μάρκετ τεστ για την κατάθεση των τελικών προσφορών δέσμευσης χωρητικότητας στον IGB, από την επιτυχία του οποίου θα κριθεί και η οριστική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του.
Ο κ. Σκουρλέτης, από το βήμα του road show στη Σόφια, κάλεσε τις εταιρίες να δεσμεύσουν χωρητικότητα στον αγωγό «Τώρα είναι η ώρα για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του έργου, το οποίο προβλέπεται ότι θα φέρει πολλαπλά οφέλη για όλους μας τα επόμενα χρόνια» δήλωσε, προσθέτοντας ότι «σε επίπεδο προθέσεων οι στόχοι έχουν μέχρι στιγμής υπερκαλυφθεί αλλά αυτό δεν αρκεί. Είναι απαραίτητο να υπάρξει δέσμευση τέτοιων ποσοτήτων ικανών να καταστήσουν βιώσιμο το έργο, καθώς πλέον δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια αναβολών και γενικών συζητήσεων» πρόσθεσε.
Η προθεσμία για τις προσφορές λήγει στο τέλος του μήνα, μετά την παράταση που δόθηκε στην αρχική καταληκτική ημερομηνία της 30ης Σεπτεμβρίου.
Παρά την έντονη πολιτική στήριξη από ΕΕ και ΗΠΑ και βέβαια τη Σόφια και την Αθήνα, τόσο η πρώτη όσο και η δεύτερη φάση του μάρκετ τεστ για το έργο έδειξαν ότι αντιμετωπίζει δυσκολίες στην εύρεση αγοραστών του αερίου που θα μεταφέρει, καθώς η βουλγαρική αγορά κυριαρχείται από τη Gazprom, η οποία δεν θα ανοίξει εύκολα τον δρόμο στους ανταγωνιστές της.
Κύκλοι της αγοράς προεξοφλούν την κατάθεση προσφορών από τους μετόχους του πρότζεκτ, τη ΔΕΠΑ, την ιταλική Edison και ορισμένες βουλγαρικές εταιρίες, καθώς και την αζέρικη Socar και αναμένουν την ανταπόκριση των αμερικανικών Cheniere και Νοble, όπως και αυστρο-ρουμανικής εταιρίας. ΟΜV-Petrom
Ο ελληνο- βουλγαρικός αγωγός, Κομοτηνή – Στάρα Ζαγόρα θα έχει μήκος περίπου 180 χλμ και αρχικό μεταφορικό δυναμικό 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου με προοπτική αύξησης στα 5 δισ. κμ. Θα μπορεί να τροφοδοτείται από το ελληνικό σύστημα (αγωγοί και Ρεβυθούσα), τον αγωγό ΤΑΡ ο οποίος θα μεταφέρει αζέρικο αέριο και το πλωτό τερματικό της Αλεξανδρούπολης για LNG.
Aξίζει να σημειωθεί ότι στο πρότζεκτ για τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης, ετήσιας δυναμικότητας 6,1 δισ. κ.μ αερίου, θα συμμετάσχει και η ΔΕΠΑ, ενώ ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει και η αμερικανική Cheniere, η πρώτη εταιρία εξαγωγής LNG από τις ΗΠΑ. Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί στα τέλη του 2017 και η εμπορική λειτουργία του τοποθετείται στο δεύτερο εξάμηνο του 2019 με αρχές του 2020, όταν θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει ο IGB