H μετατροπή πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG) σε πλωτό τερματικό σταθμό LNG είναι μία από τις λύσεις που εξετάζονται για το πρότζεκτ της Αλεξανδρούπολης, ενώ μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους αναμένεται να διεξαχθεί και το συμπληρωματικό μάρκετ τεστ για τον αγωγό μεταφοράς αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές.
Η συμμετοχή της GasLog, εταιρίας συμφερόντων του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού, στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade (όμιλος Κοπελούζου) έχει ανοίξει νέες προοπτικές στο πρότζεκτ για το πλωτό σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης, καθώς η GasLog είναι μία από τις μεγαλύτερες διεθνώς εταιρίες πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, το χαρτοφυλάκιο της οποίας αριθμεί, ιδιόκτητα και υπό διαχείριση, 27 LNG currier
Από το στόλο της GasLog, πέντε πλοία βρίσκονται υπό κατασκευή και μάλιστα με συμβόλαια που δίνουν τη δυνατότητα να μετατραπούν σε πλωτούς σταθμούς αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG.
Η συμφωνία για την πώληση του 20% της Gastrade στη GasLog ανακοινώθηκε τον Δεκέμβριο αλλά η πώληση δεν έχει ολοκληρωθεί, καθώς η μεταβίβαση τελεί υπό την έγκριση των αρμόδιων αρχών.
Ας σημειωθεί ότι η GasLog έχει έδρα στο Μονακό και οι μετοχές της είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης
Η Gastrade, που μέχρι να γίνει η μεταβίβαση του 20% στην GasLog ανήκει κατά 100% στην κα Ελμίνα Κοπελούζου, είναι η εταιρία, η οποία προωθεί τον πλωτό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη και έχει λάβει και τις σχετικές άδειες για το έργο. Ενδιαφέρον συμμετοχής έχουν εκδηλώσει η ΔΕΠΑ και η βουλγαρική BEH (Bulgarian Energy Holding), καθώς και άλλες διεθνείς εταιρίες αλλά ακόμα δεν έχει υπάρξει συμφωνία για το τελικό μετοχικό σχήμα του φορέα που θα «τρέξει» το πρότζεκτ της Αλεξανδρούπολης, αν και συζητείται ένα μοντέλο με βάση το 20% για κάθε μέτοχο
Πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι η GasLog έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για μεγαλύτερο μερίδιο.
Εκτός από τη συμμετοχή στη Gastrade, η GasLog θα παράσχει υπηρεσίες Συντήρησης και Λειτουργίας (Ο &Μ ) στον πλωτό σταθμό.
Οι τελικές αποφάσεις για τον τρόπο κατασκευής του πλωτού σταθμού θα ληφθούν αργότερα, αν και μέχρι στιγμής φαίνεται να προκρίνεται η μετατροπή ενός LNG carrier, άγνωστο ακόμα αν θα είναι ένα από τα πέντε υπό κατασκευή πλοία της GasLog ή αν θα αγοραστεί κάποιο, ειδικά για τον σκοπό αυτό.
Η κατασκευή του πλωτού σταθμού υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί 18 μήνες για να ολοκληρωθεί.
Το τερματικό της Αλεξανδρούπολης συνδυάζεται με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας- Βουλγαρίας (IGB) και ήδη προσελκύει ενδιαφέρον μεγάλων, νέων διεθνών προμηθευτών LNG όπως οι ΗΠΑ με την εταιρία Cheniere, η Κύπρος, το Ισραήλ αλλά και υφιστάμενων όπως το Κατάρ, η Αίγυπτος και η Αλγερία αλλά και μεγάλων εταιριών εμπορίας LNG, καθώς ανοίγει τον δρόμο για την τροφοδοσία της Βουλγαρίας και άλλων χωρών της περιοχής με αέριο από τρίτες πηγές.
Τέλος, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017 αναμένεται να διεξαχθεί και το συμπληρωματικό μάρκετ τεστ για τις εταιρίες που θα δεσμεύσουν χωρητικότητα μεταφοράς αερίου στον αγωγό IGB, καθώς όταν έκλεισε το προηγούμενο μάρκετ τεστ, ένα μέρος του δυναμικού μεταφοράς έμεινε ακάλυπτο ενώ υπήρξαν 3-4 εταιρίες που ενώ εκδήλωσαν ενδιαφέρον δεν πρόλαβαν να συμμετάσχουν στη διαδικασία.
Η κατασκευή του IGB αποτελεί προϋπόθεση για τη δημιουργία του σταθμού της Αλεξανρούπολης.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό τα δύο έργα πρέπει να είναι έτοιμα να λειτουργήσουν στο τέλος του 2019 με αρχές του 2020.