“Ρίγη” στους Ευρωπαίους traders αερίου προκάλεσε την Παρασκευή το ενδεχόμενο να καθυστερήσει η άφιξη φορτίων LNG από το Κατάρ, με αποτέλεσμα οι τιμές του αερίου στα ευρωπαϊκά hub να πάρουν ξαφνικά την ανιούσα, ενώ μέχρι τότε κινούντο μάλλον υποτονικά παρά τη ξαφνική κρίση στη Μέση Ανατολή με επίκεντρο το Κατά, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα υγροποιημένου αερίου.
Η αιτία της απότομης αυτής μεταστροφής ήταν ότι δύο πλοία που μετέφεραν LNG από το Κατάρ άλλαξαν ξαφνικά πορεία , αποφεύγοντας τη διαδρομή από την Ερυθρά Θάλασσα και το Κανάλι του Σουέζ, πού είναι ο συνήθης “δρόμος” που ακολουθούν για τις μεταφορές στην Ευρώπη.
Το αποτέλεσμα, όπως γράφει το Bloomberg, ήταν οι τιμές να εκτιναχθούν στην Ευρώπη, όπου παράλληλα τον τελευταίο καιρό έχει παρατηρηθεί αύξηση των αμερικανικών παραδόσεων LNG και αυξημένες ροές αερίου μέσω αγωγών, από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με τη γαλλική εταιρία παρακολούθησης cargo , την Kpler SAS, τα πλοία μπορεί να κάνουν τον γύρο της Αφρικής για να φθάσουν στην Ευρώπη. Η αύξηση του κόστους μεταφοράς και κυρίως η καθυστέρηση στις παραδόσεις επιφέρουν αυξήσεις στις τιμές.
Οι Ευρωπαίοι gas traders στηρίζονται στο Κατάρ για την αναπλήρωση του στοκ αερίου στις αποθήκες, που έχει πέσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα εξ’ αιτίας του χειμώνα, που πέρασε. Την Παρασκευή στη Βρετανία οι τιμές του αερίου παρουσίασαν τη μεγαλύτερη άνοδο από τον Ιανουάριο, μόλις έγιναν γνωστά τα νέα για τη απότομη αλλαγή πλεύσης των πλοίων. Λίγες ώρες νωρίτερα μάλιστα, σε έρευνα που είχε γίνει, οι traders δεν είχαν δείξει να ανησυχούν ιδιίτερα για τις τιμές, μάλλον το αντίθετο.
Τα δύο πλοία, το Zarga και το Al Mafyar, που σύμφωνα με το Bloomberg άλλαξαν ξαφνικά πορεία έξω από την Υεμένη, κατευθυνόντουσαν στη Βρετανία. Αν τελικώς ακολουθήουν στη διαδρομή από το Πράσινο Ακρωτήρι αυτό θα σημάνει μία καθυστέρηση της τάξης των 5-10 ημερών.
Αν τα πλοία μείνουν ανατολικά του Σουέζ αυτό σημαίνει ότι αυξάνονται οι εξαγωγές του Κατάρ προς τις χώρες της Απω Ανατολής, εξέλιξη που και πάλι θα έχει ανοδική επίδραση στις τιμές στην Ευρώπη.
Εν τω μεταξύ αυξήθηκαν οι παραδόσεις αμερικανικού LNG στην Ευρώπη, ενώ και η Ρωσία στέλνει συνεχώς αέριο μέσω των αγωγών, ξαναγεμίζοντας τις αποθήκες αερίου.
Την περίοδο αυτή, η Ευρώπη δεν έχει πρόβλημα γιατί η κατανάλωση αερίου είναι περιορισμένη λόγω θέρους και ουσιαστικά η δραστηριότητα περιορίζεται στον ανεφοδιασμό των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων.
“Η Ευρώπη εφοδιάζεται καλά με ρωσικό αέριο και αν χρειαστεί μπορεί να ζητήσει έξτρα ποσότητες από τις ΗΠΑ με μικρό χρόνο προειδοποίησης. Εξάλλου υπάρχει άφθονος χρόνος για να ξαναγεμίσει τις αποθήκες της “ δήλωσε Βρετανός αναλυτής, επισημαίνοντας όμως ότι ο κίνδυνος μίας παρατεταμένης κρίσης στο Κατάρ θα έχει μεγαλύτερες συνέπειες για την Ευρώπη, ειδικά τον επόμενο χειμώνα”.
Εν τω μεταξύ η μία μετά την άλλη οι μεγάλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο Κατάρ σπεύδουν να καθησυχάσουν τις αγορές.
Η Qatar Petroleum ανακοίνωσε ότι συνεχίζει να εργάζεται κανονικά, business as usual, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, διαβεβαιώνοντας επίσης ότι έχει κινητοποιήσει όλους τους διαθέσιμους πόρους προκειμένου να μην υπάρξει καμία διαταραχή στη ροή του προϊόντος της προς τις αγορές. Ανάλογο μήνυμα έστειλε και η ExxonMobil, η οποία σε ανακοίνωσή της υποστηρίζει ότι οι εργασίες στο Κατάρ δεν έχουν επηρεαστεί από τη νέα αραβική κρίση.