Tην εξαγωγή φυσικού αερίου στην Ιταλία μέσω του αγωγού Transadriatic Pipeline, TAP και του αγωγού Poseidon φαίνεται πως εξετάζει μεταξύ άλλων εναλλακτικών η ρωσική Gazprom, όπως αποκάλυψε ένα από τα κορυφαία στελέχη του ιταλικού ομίλου ENI.
Eκπρόσωπος του αγωγου ΤΑΡ, o oποίος θα μεταφέρει αέριο του Αζερμπαιτζάν στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας, δήλωσε πως με βάση τον ευρωπαϊκό κανονισμό, όποιος εξαγωγέας αερίου επιθυμεί να μεταφέρει αέριο στο πλαίσιο των διαδικασιών του ΤΑΡ μπορεί να το πράξει, αρκεί να πληροί τις προϋποθέσεις που έχουν τεθεί.
Ο “Poseidon” είναι το πρότζεκτ για την υποθαλάσσια διασύνδεση Ελλάδας- Ιταλίας, που προωθούον απο κοινού 50-50 η ΔΕΠΑ με την ιταλική εταιρία Edison, η οποία ανήκει στη γαλλική εταιρία ηλεκτρισμού EdF.
Οπως σημειώνει σε σχετικό δημοσίευμα το έγκυρο naturalworld.com, η Gazprom και η ENI είχαν πρόσφατα διαπραγματεύσεις για την ανανέωση της σύμβασης προμήθειας αερίου και τη πιθανή συμμετοχή της Gazprom στους σχεδιαζόμενους αγωγούς μεταφοράς αερίου στη Νότιο Ευρώπη.
Σε συνέδριο στη Γερμανία ο επικεφαλής του τομέα αερίου και ηλεκτρισμού της ΕΝΙ κ. Massimo Mantovani δήλωσε ότι η Gazprom εξετάζει διάφορες οψιόν για τη μεταφορά αερίου στη νοτιανατολική Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των αγωγών Poseidon. TAP και South Stream.
“ O TAP δεν παράγει ούτε πουλά αέριο. Το μεταφέρει. Αρχικά θα μεταφέρει περί τα 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο από το υπό ανάπτυξη κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ της Κασπίας μέσω Ελλάδας και Αλβανίας ως την Ιταλία. Ο ΤΑΡ θα διεξάγει μάρκετ τεστ κάθε δύο χρόνια πριν την έναρξη των εμπορικών λειτουργιών, προκειμένου να διαθέσει το πρόσθετο δυναμικό μεταφοράς που θα προκύψει από την αναβάθμιση του αγωγού (ως τα 20 δια. κμ αερίου/ετησίως). Αυτά τα μάρκετ τεστ θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές που έχουν εγκριθεί από τις Ρυθμιστικές Αρχές της Ελλάδας, της Αλβανίας και της Ιταλίας” δήλωσε εκπρόσωπος του ΤΑΡ στο naturalworld.com
Ολοι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καταθέσουν προσφορά για τη διαθέσιμη δυναμικότητα. “ Ο ΤΑΡ θα επεκτείνει το δυναμικό του για να εξυπηρετήσει έγκυρες προσφορές που έχουν υποβληθεί, εφόσον τα μάρκετ τεστ καταλήξουν σε τεχνικά και οικονομικά βιώσιμα αποτελέσματα (σύμφωνα με τη μεθοδολογία τιμολόγησης του ΤΑΡ όπως έχει εγκριθεί από τις τρεις εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές, Ελλάδος, Αλβανίας και Ιταλίας) .
Για την ΕΝΙ η μεταφορά ρωσικού αερίου μέσω του ΤΑΡ μπορεί να αποτελεί μία ενδιαφέρουσα εξέλιξη. Θα επιτρέψει στην Ιταλία να δεχθεί αέριο στο νότιο τμήμα της χώρας, πέρα από τα περίπου 20 δισ. κυβικά μέτρα ρωσικού αερίου/ετησίως που εισάγει μέσω της Αυστρίας από τον αγωγό TAG (Τrans Austria Gas). Tαυτόχρονα όμως η ENI δεν αποκλείει την πιθανότητα να αποκτήσει μερίδιο στον Turkish Stream, o oποίος θα μεταφέρει ρωσικό αέριο μέσω υποβρύχιας σύνδεσης από τη Μαύρη Θάλασσα στην Τουρκία και από εκεί στην ΕΕ .
Στην ΕΝΙ συζητάμε τα πάντα αλλά δεν έχουμε συμφωνήσει σε τίποτα, προς το παρόν, τουλάχιστον, σχολίασε στέλεχος του ιταλικού ομίλου.
‘Οσο για τον όρο South Stream, θα μπορούσε να αναφέρεται είτε στην ευρωπαϊκή επέκταση του Turkish Stream - ενός υποβρύχιου αγωγού από τη Ρωσία ως την Τουρκία-, είτε στην αναβίωση του “προκατόχου” του, ενός υποβρύχιου αγωγού από τη Ρωσία ως τη Βουλγαρία με επέκταση στη νότια Ευρώπη.
Η Gazprom, η Edison και η ΔΕΠΑ έχουν υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης για το έργο, χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν δεσμευτεί επίσημα για την ακριβή διαδρομή του επί ευρωπαϊκού εδάφους σκέλους του αγωγού.
Ας σημειωθεί ότι ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν, όταν ανακοίνωσε τη ματαίωση του πρώτου South Stream και το πρότζεκτ για τον Turkish Stream, είχε δηλώσει πως ο νέος αγωγός θα μεταφέρει ρωσικό αέριο ως τα ελληνο-τουρκικά σύνορα. Από εκεί και πέρα αν η Ευρώπη θέλει ρωσικό αέριο μπορεί να το παίρνει από τα σύνορα Ελλάδας- Τουρκίας, είχε δηλώσει.
‘Οπως ο ρωσο-γερμανικός αγωγός Nord Stream II έτσι και οι αγωγοί South Stream ή Turkish Stream μειώνουν το ρόλο της Ουκρανίας στην “αλυσίδα” μεταφοράς του ρωσικού αερίου στην ΕΕ, αφού ουσιαστικά την παρακάμπτουν. Είναι μία από τις βασικές αιτίες που οι Βρυξέλλες αντιδρούν στα διάφορα ρωσικά σχέδια, τόσο για πολιτικούς όσο και για οικονομικούς λόγους, καθώς το bypass δεν θα πλήξει μόνον την Ουκρανία αλλά και χώρες-μέλη της ΕΕ, όπως η Σλοβακία, απ’ όπου συνεχίζουν οι αγωγοί προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Ο άλλος βασικός λόγος βέβαια είναι ότι τα πρότζεκτ αυτά δεν εξυπηρετούν τον διακηρυγμένο στόχο της ΕΕ και των ΗΠΑ για μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο.
Μάλιστα, ο αγωγός ΤΑΡ κατασκευάζεται ακριβώς στην προοπτική της εναλλακτικής προμήθειας αερίου της ευρωπαϊκής αγοράς, προοπτική που δεν εξυπηρετείται αν αύριο ο ΤΑΡ αρχίσει να μεταφέρει το αέριο της Gazprom.