Έξι συνολικά προσφορές, εκ των οποίων η μία αφορά σε κοινοπραξία των εταιριών Fluxys, Gasunie, Snam και Enagas, κατατέθηκαν σύμφωνα με πληροφορίες στον διαγωνισμό για τον ΔΕΣΦΑ.. Ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους φέρεται και η ρουμανική Trans gas. Αναλυτικότερα η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ έχει ως εξής:
Με την Εκδήλωση Ενδιαφέροντος από τα ακόλουθα έξι (6) επενδυτικά σχήματα, έληξε σήμερα η προθεσμία υποβολής εκδηλώσεων ενδιαφέροντος για την απόκτηση ποσοστού 66% (31% συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ και 35% συμμετοχή των ΕΛΠΕ) του μετοχικού κεφαλαίου του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ). Συγκεκριμένα, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής:
· Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited
· Snam S.p.A./ Enagás Internacional S.L.U./ Fluxys S.A./ N.V. Nederlandse Gasunie
· Transgaz S.A. / GRTgaz S.A.
· Regasificadora del Noroeste S.A.
· Integrated Utility Services Inc. (INTUS)
· Powerglobe LLC
Οι σύμβουλοι αξιοποίησης αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού.
Νωρίτερα, το businessenergy.gr έγραφε τα εξής:
Τις τελευταίες ημέρες παρατηρήθηκε μεγάλη κινητικότητα από πλευράς υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, με την επίσκεψη του υπουργού Γιώργου Σταθάκη στα γραφεία του ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις που είχαν δημιουργηθεί εξ αιτίας των σεναρίων για αλλαγή στον τρόπο χρέωσης των τελών του δικτύου.
Το μεγάλο άγχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου πέρα από την προσέλκυση επενδυτών είναι και το τίμημα, κάτι που θα φανεί στην επόμενη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Ας σημειωθεί ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός που ακυρώθηκε, είχε φέρει προσφορά ύψους 400 εκατ, ευρώ για το 66% του ΔΕΣΦΑ.
Μάλιστα τα ΕΛΠΕ, τα οποία κατέχουν το 35% των υπό πώληση μετοχών, επανειλημμένα έχουν διαμηνύσει ότι δεν θα δεχόντουσαν τίμημα κάτω από το ποσό αυτό.
Ωστόσο οι συνθήκες σήμερα είναι διαφορετικές και πολλά έχουν αλλάξει από το 2013, όταν η αζέρικη Socar είχε προσφέρει τα 400 εκατ. ευρώ.
Εαν η τρέχουσα διαδικασία καταφέρει τελικώς να προσελκύσει έναν ικανό αριθμό επενδυτών, τότε μπορεί να διαμορφωθεί ένα θετικό κλίμα που να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για μια καλή τελική προσφορά.
Πάντως οι προδιαγραφές του διαγωνισμού είναι τέτοιες που δεν επιτρέπουν σε μη Ευρωπαίο Διαχειριστή Συστήματος Αερίου να λάβει μέρος στη διαδικασία, εκ των πραγμάτων περιορίζοντας τον ανταγωνισμό.
Ας σημειωθεί ότι από τους υποψήφιους μνηστήρες, η Snam, η Enagas και η Fluxys μετέχουν στην κοινοπραξία που ελέγχει τον αγωγό Transadriatic Pipeline (TAP), ενώ οι Ολλανδοί της Gasunie φαίνεται ότι βλέπουν την απόκτηση του ΔΕΣΦΑ σαν την πύλη εισόδου στην αγορά της ΝΑ Ευρώπης, μία αγορά, στην οποία οι Ιταλοί θέλουν να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Από την άλλη πλευρά αν οι “τέσσερις” καταλήξουν σε κάποια συμφωνία μεταξύ τους, δεν αποκλείεται να υπάρξουν και ανακατατάξεις στο μετοχικό σχήμα του ΤΑΡ.
Η ρουμανική Transgas φέρεται να μην συμμετέχει πλέον στο παιγνίδι, καθώς ελέγχεται από την Κομισιόν για πρακτικές στην εσωτερική αγορά, ενώ το ελληνο- αμερικανικό σχήμα που ζήτησε την παράταση της προθεσμίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος (αρχικά έληγε στις 24 Ιουλίου) δύσκολα θα μπορέσει να εκπληρώσει τα κριτήρια συμμετοχής, καθώς θα πρέπει να συνεργαστεί με Ευρωπαίο διαχειριστή δικτύου για να λάβει μέρος στον διαγωνισμό.
Οι φάκελοι με το ενδιαφέρον των υποψηφίων θα πρέπει να κατατεθούν στο σύμβουλο του διαγωνισμού, στην εταιρία Alantra Greece Corporate Advisors S.A. Ως σύμβουλοι διενεργούν επίσης οι Alpha Bank A.E., η Δικηγορική Εταιρεία Κουταλίδη και η Clifford Chance LLP.