Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας, Ιταλίας, Κύπρου και Ισραήλ για το πρότζεκτ του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed αναμένεται να υπογραφεί το Δεκέμβριο στη Λευκωσία, όπως ανακοινώθηκε χθες σε ημερίδα για το ρόλο της Ελλάδας και της Κύπρου στις ενεργειακές εξελίξεις της ΝΑ Μεσογείου.
Στο πλαίσιο αυτό στις 12 Οκτωβρίου έχει προγραμματιστεί κοινή συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του αγωγού. Ο EastMed αναμένεται να επανενταχθεί στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ, κατά την επικείμενη οριστικοποίηση της λίστας, που θα πραγματοποιηθεί εντός του μήνα. Στη συνέχεια ο κατάλογος με τα ‘Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος θα τεθεί προς έγκριση στο Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ.
Παρουσιάζοντας στην ημερίδα το project του East Med, ο επικεφαλής του εμπορικού τμήματος της ΔΕΠΑ κ. Στέλιος Μπίκος ανέφερε ότι, σύμφωνα με σχετικά πρόσφατες μελέτες (2015), πρόκειται για ένα έργο τεχνικά εφικτό, οικονομικά βιώσιμο και εμπορικά ανταγωνιστικό. Ο East Med από 5η επιλογή που ήταν στο παρελθόν ως μέσο εξαγωγής του αερίου της ΝΑ Μεσογείου έχει πλέον μεταπηδήσει στη δεύτερη θέση,. Σημέιωσε πάντως ότι για την εξαγωγή του αερίου της περιοχής σε τρίτες αγορές, το πιθανότερο είναι ότι θα χρησιμοποιηθούν και άλλοι τρόποι, όπως εγκαταστάσεις υγροποίησης στην Αίγυπτο κλπ.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο East MEd, υποθαλάσσιος αγωγός μήκους 1.900 χλμ, σε βάθη που φθάνουν τα 2.500 μέτρα με ικανότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, θα συνδέει τα offshore κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ με την Κρήτη και κατόπιν με την ηπειρωτική Ελλάδα. Το αέριο θα καταλήγει στην Ιταλία, όπου θα μεταφέρεται μέσω του αγωγού Poseidon, κοινό πρότζεκτ των εταιριών ΔΕΠΑ και Edison. To υψηλό κόστος σε συνδυασμό με τις τεχνικές δυσκολίες του έργου έχουν προκαλέσει κατά καιρούς ερωτήματα για τη βιωσιμότητά του, τελευταία όμως δείχνει να στηρίζεται από την ΕΕ.