Από καθυστέρηση σε καθυστέρηση πηγαίνει ο αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB), με το πολιτικό αδιέξοδο στο οποίο έχει βυθιστεί η γειτονική χώρα να απειλεί με περαιτέρω αναβολές, πέραν της 30ης Ιουνίου 2022, την πιο πρόσφατη από τις …καταληκτικές ημερομηνίες για την ολοκλήρωσή του, που έχει ανακοινωθεί.
Πριν λίγες εβδομάδες, η αρμόδια αρχή ενέργειας της Βουλγαρίας γνωστοποίησε ότι ο αγωγός δεν θα τεθεί σε λειτουργία πριν τον Ιούνιο του 2022, επικαλούμενη καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας, καθώς και την ανάγκη πρόσθετης περιβαλλοντικής αξιολόγησης, καθώς ένα τμήμα του αγωγού περνά κάτω από ένα φράγμα. Πολλοί αναλυτές ωστόσο εκφράζουν επιφυλάξεις και για τη νέα προθεσμία, δεδομένων των πολιτικών εξελίξεων στη Βουλγαρία. Μετά από δύο εκλογικές αναμετρήσεις η χώρα αδυνατεί να σχηματίσει κυβέρνηση μετά και πλέον εκτιμάται ότι θα αναγκαστεί να προσφύγει εκ νέου στις κάλπες για τρίτη φορά μέσα σε ένα χρόνο.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την ολοκλήρωση του αγωγού στο τέλος του 2020, σχεδόν ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση του αγωγού Transadriatic Pipeline (TAP), μέσω του οποίου η Βουλγαρία θα προμηθεύεται αέριο από το Αζερμαϊτζάν, της τάξης του 1 δισ.κυβικών μέτρων ετησίως.
Μάλιστα η 25ετής σύμβαση της Σόφιας με τη Socar, την κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν ξεκίνησε στο τέλος του 2020.
Ο αγωγός, μήκους 182 χλμ και προϋπολογισμού 240 εκατ. ευρώ, κατασκευάζεται από την κοινοπραξία ICGB. Μέτοχοι είναι η η βουλγαρική κρατική ενεργειακή εταιρία BEH, με μερίδιο 50%, ενω το υπόλοιπο 50% ελέγχεται από τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison.
Το έργο φιλοδοξεί να περιορίσει την εξάρτηση της Βουλγαρίας από το ρωσικό αέριο, εξασφαλίζοντας την πρόσβασή της χώρας σε εναλλακτικές πηγές αερίου.
Η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού ανέρχεται σε 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως. Εντός του ελληνικού εδάφους ο αγωγός θα συνδεθεί με τον ΤΑΡ, που είναι το τελευταίο σκέλος του λεγόμενου “ Νότιου Διαδρόμου Αερίου”, ο οποίος μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.