Tον κίνδυνο σημαντικής αύξησης του κόστους για τις μονάδες ηλεκτροπραραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο εξ αιτίας της θέσπισης διαφορετικών τιμών αγοράς και πώλησης του αερίου εξισορρόπησης, επισημαίνει ο ΕΣΑΗ, ο Σύνδεσμος των Ανεξάρτητων Παραγωγών Ηλεκτρισμού, στο κείμενο που κατέθεσε στη ΡΑΕ στο πλαίσιο της Δημόσιας Διαβούλευσης για την “Τροποποίηση των Διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης Φυσικού Αερίου”
Οπως τονίζει ο Σύνδεσμος, το συγκεκριμένο άρθρο (53 α) “εισάγει εξ ορισμού σημαντική, απρόβλεπτη και πρακτικά μη διαχειρίσιμη επιβάρυνση στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, καθώς δεν υπάρχει ακόμα η αντίστοιχη ενδοημερήσια αγορά και η αγορά εξισορρόπησης στον ηλεκτρισμό, η οποία δεν μπορεί παρά να έχει σημαντική επίδραση στο τελικό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Προκειμένου να αποτραπεί κάτι τέτοιο είναι επιτακτική η ανάγκη να διατηρηθεί ενιαία τιμή αγοράς και πώλησης του αερίου εξισορρόπησης, τουλάχιστον μέχρι τη συνολική αναδιοργάνωση των αγορών ηλεκτρισμού και την αποτελεσματική λειτουργία ενδοημερήσιας αγοράς και αγοράς εξισορρόπησης ηλεκτρισμού”, αναφέρει στο κείμενό του ο ΕΣΑΗ.
Διευκρινίζει ότι η διαφορά τιμής σε συνδυασμό με την έλλειψη των κατάλληλων αγορών ηλεκτρισμού αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα για την ομαλή διαχείριση των μονάδων παραγωγής ρεύματος, οι οποίες προσαρμόζουν την παραγωγή τους με βάση τις εντολές του ΑΔΜΗΕ, που εκδίδονται σε πραγματικό χρόνο και αφορούν τη διατήρηση του ισοζυγίου παραγωγής και ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας. Οι κανονισμοί που προβλέπει το προτεινόμενο άρθρο για την αγορά του αερίου εξισορρόπησης από τους παραγωγούς ηλεκτρισμού, λειτουργούν κατά τρόπο επιβαρυντικό στο τελικό κόστος.
Ανάμεσα στα σημαντικότερα θέματα θέτει ο ΕΣΑΗ στη διαβούλευση είναι :
- Να συμπεριληφθεί η δυνατότητα αγοράς και πώλησης αερίου εξισορρόπησης και μεταξύ των χρηστών και να μην αφορά η δυνατότητα αυτή μόνον συναλλαγή μεταξύ χρήστη και Διαχειριστή του Συστήματος Αερίου
- Πρόβλεψη ότι σε περίπτωση μετακίνησης πελάτη φυσικού αερίου είτε οικειοθελώς είτε με πρωτοβουλία του προμηθευτή, η επιστροφή της μεταφορικής ικανότητας που έχει δεσμευτεί για τον συγκεκριμένο πελάτη να γίνεται αυτόματα στον Διαχειριστή.
- Δέσμευση μεταφορικής ικανότητας στα σημεία εισόδου και εξόδου ΕΣΦΑ για τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού
- Συγχρονισμός των μεταρρυθμίσεων στις αγορές φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού ώστε να μην δημιουργούνται πέραν των οικονομικών και μία σειρά πρακτικών προβλημάτων και άλλων στρεβλώσεων. Σε κάθε περίπτωση ο ΕΣΑΗ κρίνει ως απαραίτητο την ανακοίνωση και τη διεξαγωγής της δημοπράτησης προημερησίου προιόντος σε προγενέστερο χρόνο, - σε σχέση με αυτόν που προτείνει ο υπό διαβούλευση κώδικας- για να μπορούν πρακτικά οι χρήστες του συστήματος να παρακολουθήσουν και να συμμετάσχουν στη δημοπρασία κλπ
- Ιδιαίτερη αναφορά ο ΕΣΑΗ κάνει στα προβλήματα που θα επιφέρει η πρόωρη αλλαγή του ορίου ανοχής χρήστη, καθώς προβλέπεται η άμεση μείωση του ορίου ανοχής από 10% σε 3% και ο μηδενισμός του ορίου αυτού από 1/1/2019. Και σε αυτό το σημείο που οι ηλεκτροπαραγωγοί θεωρούν ιδιαίτερα κρίσιμο, επισημαίνουν ότι αλλαγές τέτοιου τύπου δεν μπορούν να φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα στο βαθμό που δεν λειτουργούν αποτελεσματικά οι κατάλληλες αγορές ηλεκτρικής ενέργειας. Το αντίθετο, η πρόωρη εφαρμογή τους μόνον στο φυσικό αέριο, θα φέρει σωρεία προβλημάτων.