Toυς νέους κανόνες που θα ισχύσουν για την προμήθεια φυσικού αερίου σε όλους τους καταναλωτές, οικιακούς, επαγγελματικούς, βιομηχανικούς και ηλεκτροπαραγωγούς έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ, εν όψει της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου από 1ης Ιανουαρίου 2018, που δίνει το δικαίωμα σε όλους τους χρήστες να επιλέξουν τον προμηθευτή τους.
Η διαβούλευση ολοκληρώνεται στις 3 Νοεμβρίου 2017
Ας σημειωθεί ότι ήδη πολλές εταιρίες και ανάμεσά τους οι περισσότεροι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας ετοιμάζονται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στη νέα αγορά, καθώς οι καταναλωτές, που μέχρι σήμερα ήταν δεσμευμένοι στις 3 ΕΠΑ, Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας θα μπορούν από την αρχή του επόμενου χρόνου να στραφούν σε άλλους προμηθευτές.
Ειδικά για τους οικιακούς καταναλωτές, που αποτελούν το τελευταίο τμήμα της αγοράς που απελευθερώνεται, η ΡΑΕ προβλέπει ειδικούς κανονισμούς, παρεμφερείς με αυτούς που ισχύουν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ειδικές ρυθμίσεις προβλέπονται για την ομάδα των ευάλωτων καταναλωτών, καθώς και για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Oι συμβάσεις προμήθειας πρέπει να έχουν διάρκεια τουλάχιστον ενός χρόνου, τα προσφερόμενα τιμολόγια ισχύ για τουλάχιστον έξι μήνες, ενώ μπορεί να ζητηθεί από τον καταναλωτής να πληρώσει εγγύηση, ως του ποσού των λογαριασμών δύο μηνών , που μπορεί να φθάσει και στους τρεις μήνες για περιπτώσεις με ιστορικό ληξιπρόθεσμων λογαριασμών. Για την αλλαγή προμηθευτή θα πρέπει ο πελάτης να έχει εξοφλήσει τον προηγούμενο προμηθευτή του.
Ο πελάτης έχει δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση προμήθειας εντός 14 ημερών από την υπογραφή της, ακόμα και αν αυτή το δικαίωμα δεν αναγράφεται στη σύμβαση,
Από Νοέμβριο μέχρι Μάρτιο δεν θα γίνονται αποκοπές για ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς, ενώ ο πάροχος πρέπει να προσφέρει δυνατότητα εξόφλησης σε δόσεις, ειδικά στις ευάλωτες ομάδες των πολιτών, (όπως ορίζονται εκ του νόμου). Στις περιπτώσεις αυτές μάλιστα, η δόση δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% της μηνιαίας δαπάνης φυσικού αερίου, ενώ η εξόφληση θα είναι άτοκη.
Αναλυτικότερα, από τις κυριότερες προβλέψεις του νέου κώδικα για τους οικιακούς πελάτες :
1. Ο Προμηθευτής καταρτίζει, ενημερώνει τακτικώς και δημοσιοποιεί Έντυπο Υπηρεσιών Φυσικού Αερίου, με σκοπό την πληροφόρηση ιδίως των Οικιακών Πελατών σχετικά με τις παρεχόμενες υπηρεσίες προμήθειας Φυσικού Αερίου, τις υπηρεσίες που παρέχονται από τρίτους και αφορούν στην παροχή Φυσικού Αερίου και τις σχετικές διαδικασίες.
2. Το Έντυπο Υπηρεσιών Φυσικού Αερίου περιέχει συνοπτικές πληροφορίες τουλάχιστον για τα ακόλουθα:
α) Περιγραφή των υπηρεσιών προμήθειας Φυσικού Αερίου που παρέχει ο Προμηθευτής με αναφορά σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, διαδικασίες, προθεσμίες εξυπηρέτησης, προδιαγραφές, σχετικές χρεώσεις, καθώς και στις υποχρεώσεις του Προμηθευτή έναντι του Πελάτη, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία εμπίπτει, σε συνάρτηση με τις αντίστοιχες Χρεώσεις Προμήθειας.
β) Αναφορά των υπηρεσιών Φυσικού Αερίου που παρέχονται από το Διαχειριστή του Συστήματος και το Διαχειριστή του οικείου Δικτύου, των αρμοδιοτήτων των φορέων αυτών και της ευθύνης τους έναντι των Πελατών, σε συνάρτηση με τις αντίστοιχες Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις.
γ) Περιγραφή διαδικασιών και προϋποθέσεων σύναψης και καταγγελίας της Σύμβασης Προμήθειας, έναρξης και διακοπής τροφοδοσίας Φυσικού Αερίου και σχετικών ρητρών.
δ) Περιγραφή προϋποθέσεων και διαδικασιών ένταξης σε Βασικές και Ειδικές κατηγορίες Πελατών, καθώς και των απαιτούμενων δικαιολογητικών που απαιτούνται για την ένταξη σε κάθε μία από τις ως άνω κατηγορίες.
ε) Τους τρόπους ενημέρωσης του Πελάτη σχετικά με τροποποίηση των όρων της Σύμβασης και ιδίως των Τιμολογίων Προμήθειας.
στ) Τη διαδικασία υποβολής, διαχείρισης παραπόνων και επίλυσης διαφορών που προβλέπεται από τον Προμηθευτή και, σε περίπτωση μη εξεύρεσης ικανοποιητικής λύσης, τη διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών από τους αρμόδιους φορείς.
ζ) Περιγραφή άλλων προσφερόμενων υπηρεσιών και αντίστοιχων χρεώσεων, όπως ενεργειακών υπηρεσιών, ενεργειακών ελέγχων διενεργούμενων με ανεξάρτητο τρόπο ή μέτρων βελτίωσης ενεργειακής αποδοτικότητας.
η) Τη διαδικασία αλλαγής Προμηθευτή.
3. Το Έντυπο Υπηρεσιών Φυσικού Αερίου δημοσιοποιείται στην ιστοσελίδα κάθε Προμηθευτή και κοινοποιείται στη ΡΑΕ μόλις καταρτισθεί, καθώς και μετά από κάθε τροποποίηση του.
Αίτηση-Σύμβαση Φυσικού Αερίου Οικιακού Πελάτη
1. Ειδικά για τους Οικιακούς Πελάτες, η Αίτηση Προμήθειας Φυσικού Αερίου περιλαμβάνει τη Σύμβαση Προμήθειας, το Έντυπο Υπηρεσιών Φυσικού Αερίου, καθώς και την Προσφορά Προμήθειας, τους όρους των οποίων ο Πελάτης πρέπει να αποδεχθεί, προκειμένου να ενεργοποιηθεί η σχετική υπηρεσία.
2. Η Αίτηση-Σύμβαση κατά τα ανωτέρω, υποβάλλεται υπογεγραμμένη από τον Πελάτη, συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά έγγραφα και στοιχεία.
Υποχρέωση Σύναψης Σύμβασης Προμήθειας
1. Ο Προμηθευτής κάνει δεκτές τις Αιτήσεις Προμήθειας Οικιακών Πελατών, εκτός αν συντρέχει μία από τις παρακάτω περιοριστικώς αναφερόμενες περιπτώσεις:
α) Αν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές του αιτούντος προς τον Προμηθευτή που απορρέουν από προηγούμενη μεταξύ τους Σύμβαση Προμήθειας ή προς οποιονδήποτε άλλο Προμηθευτή, ή αν ο αιτών δεν προσκομίζει αντίγραφο του τελευταίου εκκαθαριστικού Λογαριασμού Κατανάλωσης, ή αν έχει υποβληθεί τουλάχιστον δύο (2) φορές εντολή απενεργοποίησης Μετρητή Κατανάλωσης λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών του Πελάτη κατά το προηγούμενο της αίτησης έτος.
β) Αν ο Προμηθευτής δεν προμηθεύει την κατηγορία Πελατών στην οποία εντάσσεται ο αιτών.
γ) Αν υπάρχουν ελλείψεις στην υποβαλλόμενη Αίτηση-Σύμβαση ή στα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά, έγγραφα ή στοιχεία, ο Προμηθευτής ζητεί τη συμπλήρωσή τους, θέτοντας παράλληλα και εύλογη προθεσμία. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, η Αίτηση-Σύμβαση παραμένει εκκρεμής.
2. Η Προσφορά Προμήθειας δεν δύναται να αποκλίνει από τους δημοσιοποιημένους Γενικούς Όρους και τα Τιμολόγια Προμήθειας που διαθέτει ο Προμηθευτής για την Κατηγορία Πελατών, στην οποία κατατάσσεται ο αιτών, εκτός αν οι προτεινόμενες αποκλίσεις ή διαφοροποιήσεις καθιστούν την Προσφορά στο σύνολό της ευνοϊκότερη για τον Οικιακό Πελάτη. Σε κάθε περίπτωση δεν θίγεται το δικαίωμα του Οικιακού Πελάτη για σύναψη Σύμβασης Προμήθειας βάσει των δημοσιοποιημένων Όρων και Τιμολογίων που διατίθενται από τους Προμηθευτές για την Κατηγορία Πελατών, στην οποία εντάσσεται, με την προϋπόθεση ότι προσκομίζει τα απαραίτητα δικαιολογητικά, όπου αυτά απαιτούνται.
3. Πέραν των αναφερομένων στο άρθρο 17 του παρόντος Κώδικα στοιχείων, η Προσφορά Προμήθειας προς Οικιακούς Πελάτες πρέπει επίσης να προβλέπει:
α) Την ελάχιστη διάρκεια ισχύος της Προσφοράς Προμήθειας, η οποία δεν δύναται να είναι μικρότερη των τριάντα (30) ημερών από την παραλαβή της.
β) Την ελάχιστη διάρκεια ισχύος των προσφερομένων Τιμολογίων Προμήθειας. Η ελάχιστη αυτή διάρκεια δεν δύναται να είναι μικρότερη των έξι (6) μηνών.
γ) Σαφή, εύλογα και διαφανή κριτήρια βάσει των οποίων λαμβάνει χώρα η αναπροσαρμογή των Χρεώσεων Προμήθειας.