Στο επόμενο βήμα για την υλοποίηση του πλωτού τερματικού σταθμού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης προχωρεί η κοινοπραξία που προωθεί το έργο, καθώς ήδη απηύθυνε πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος με προθεσμία ως τις 25 Οκτωβρίου τόσο για τη μελέτη, κατασκευή και εγκατάσταση του έργου όσο και για τη διασύνδεση του πλωτού σταθμού με τον κεντρικό αγωγό στην Αλεξανδρούπολη.
Παράλληλα προχωρεί και η διαδικασία για το μάρκετ τεστ του έργου, μετά την έγκριση από τη ΡΑΕ των κατευθυντήριων γραμμών για τη διαχείριση και κατανομή της δυναμικότητας υγροποιημένου αερίου του σταθμού της Αλεξανδρούπολης.
Το market test αναμένεται να τρέξει σε δύο φάσεις, με στόχο ως τα τέλη του 2018, να έχει εκδηλωθεί το συνολικό εμπορικό ενδιαφέρον, ώστε η κοινοπραξία που προωθεί το πρότζεκτ να μπορέσει να λάβει τις τελικές επιχειρηματικές αποφάσεις. Αν όλα εξελιχθούν σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το έργο θα είναι έτοιμο να τεθεί σε λειτουργία το τελευταίο τρίμηνο του 2020.
Στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU μετέχει η Gastrade, η εταιρία, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου από την οποία ξεκίνησε το πρότζεκτ, με ποσοστό 40%, η Gaslog του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού με 20%, ενώ θα συμμετάσχουν η ΔΕΠΑ με ποσοστό 20% - όπως ανακοινώθηκε επίσημα στη Θεσσαλονίκη, το βουλγαρικό κρατικό χαρτοφυλάκιο ενέργειας ΒΕΗ και μία ακόμα εταιρία, μάλλον αμερικανική, της οποίας το όνομα δεν έχει δημοσιοποιηθεί και με την οποία βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για την εξαγορά μεριδίου 20% στο πρότζεκτ από το πακέτο της Gastrade.
Ας σημειωθεί ότι στα αρχικά στάδια του πρότζεκτ είχαν γίνει επαφές με την Cheniere, την πρώτη αμερικανική εταιρία που εξήγαγε shale gas (σχιστολιθικό αέριο), οι οποίες τότε δεν είχαν καρποφορήσει. Αργότερα η κοινοπραξία του FSRU είχε προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις με την επίσης αμερικανική Tellurian, οι οποίες επίσης δεν κατέληξαν. Εν τω μεταξύ, πρόσφατα έγινες γνωστό ότι η Cheniere βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τη ΔΕΠΑ για την προμήθεια αμερικανικού LNG και, μάλιστα, η συμφωνία για την παράδοση του πρώτου σποτ φορτίου LNG έχει ήδη κλείσει, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
O πλωτός σταθμός αερίου της Αλεξανδρούπολης μαζί με τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό IGB, αποτελούν δύο έργα προτεραιότητας τόσο για τις Βρυξέλλες όσο και για την Ουάσινγκτον, που τα στηρίζουν ενεργά τα τελευταία χρόνια με στόχο τη μείωση της εξάρτησης της Βουλγαρίας και άλλων χωρών της περιοχής από το ρωσικό αέριο.
Επιπρόσθετα το FSRU της Αλεξανδρούπολης συνδυάζεται άμεσα με την προώθηση του αμερικανικού LNG στην Ευρώπη.
Στόχος είναι το έργο να ολοκληρωθεί το 2020, χρονιά κατά την οποία αναμένεται να λειτουργήσουν εμπορικά τόσο ο αγωγός ΤΑΡ, ο οποίος θα παραλαμβάνει στα ελληνο-τουρκικά σύνορα αέριο από το Αζερμπαιτζάν και θα το μεταφέρει μέσω Αλβανίας στην Ιταλία όσο και ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός. Μάλιστα, ο IGB, θα συνδέεται απ’ ευθείας με τον ΤΑΡ σε ελληνικό έδαφος καθώς και με το FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Το έργο περιλαμβάνεται στα έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI).