Δημοπρασίες δέσμευσης χωρητικότητας για τη διασυνοριακή, αμφίδρομη διακίνηση ποσοτήτων φυσικού αερίου ήδη από τον Ιούλιο του 2019, προβλέπει το νέο σχέδιο της Κομισιόν που τίθεται άμεσα σε εφαρμογή για το άνοιγμα της αγοράς αερίου στη Νοτιανατολική Ευρώπη.
Οι διαχειριστές των εθνικών συστημάτων αγωγών στα Βαλκάνια και την κεντρική Ευρώπη καλούνται αφενός νια προωθήσουν τη δυνατότητα αντίστροφης ροής του αερίου και αφετέρου να προγματοποιούν δημοπρασίες, ετήσιες αλλά και τριμηνιαίες για τη δέσμευση χωρητικότητας. με βάση τα συμπεράσματα της συνόδου για την ενεργειακή διασύνδεση των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (CESEC) που πραγματοποιήθηκε την 1η Απριλίου στο Βουκουρέστι.
Στη σύνοδο, όπως αναφέρει ανακοίνωση της Επιτροπής, υπογραμμίστηκε η επείγουσα ανάγκη προόδου σε ότι αφορά τη δυνατότητα φυσικής αντίστροφης ροής στα δίκτυα αγωγών της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουκρανίας. Σττο πλαίσιο αυτό οι διαχειριστές των δικτύων καλούνται να προχωρήσουν σε δημοπρασίες προϊόντων δέσμευσης σταθερής χωρητικότητας για την περίοδο μετά την 1η Ιανουαρίου 2020. Έτσι οι πρώτες δημοπρασίες για τα ετήσια προϊόντα πρέπει να ξεκινήσουν από τον Ιούλιο 2019 και οι δημοπρασίες για τα τρίμηνα προϊόντα από τον Αύγουστο του 2019.
Επίσης τονίζεται ότι τα προϊόντα αυτά θα πρέπει να επιτρέπουν τις αμφίδρομες, διασυνοριακές ροές που θα αντανακλούν τη ζήτηση της αγοράς πέρα από τα σύνορα, με πλήρη πρόσβαση στις εθνικές αγορές.
Παράλληλα, η εγκρίθηκε η διάθεση ποσού 28 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση της δεύτερης διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, πρότζεκτ ενταγμένο στα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος ( PCI), καθώς και ποσού 27 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση και τον εκσυγχρονισμό του εσωτερικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου της Βουλγαρίας. Και τα δυο έργα θα χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF)
Ο εκσυγχρονισμός του εσωτερικού δικτύου της Βουλγαρίας συνδέεται και με τη διακίνηση του αερίου που θα προέρχεται από τον αγωγό Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB), ο οποίος θα αρχίσει να κατασκευάζεται το δεύτερο εξάμηνο του 2019 ώστε να τεθεί σε λειτουργία έως το τέλος του 2020, παράλληλα με την έναρξη λειτουργίας και του αγωγού TAP.
Μάλιστα το CESECκαλεί τους υπεύθυνους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς της Ελλάδας και της Βουλγαρίας να συνάψουν εγκαίρως τις συμφωνίες διασύνδεσης για τον IGB.
Στον ίδιο ευρωπαϊκό σχεδιασμό εντάσσεται και ο αγωγός φυσικού αερίου Βουλγαρίας-Ρουμανίας-Ουγγαρίας-Αυστρίας (BRUA), ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως τα τέλη του 2019.