Eπιχειρηματικός συμβιβασμός, πολιτική παρέμβαση, ίσως συνδυασμός και των δύο, ενδεχομένως και τρίτων παραγόντων…Ανεξαρτήτως της αιτίας, το γεγονός είναι ένα: O κυπριακών συμφερόντων Euroasia Interconnector, χθες, φάνηκε να κάνει στροφή 180 μοιρών όσον αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικης και να αποδέχεται την κατασκευή του καλωδίου από την “Αριάδνη Interconnector”, τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, ως φορέα υλοποίησης του έργου, με την προϋπόθεση της διαλειτουργικότητας με το διεθνή διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ, ενώ μόλις λίγα εικοσιτετράωρα πριν “μιλούσε” ακόμα για δύο γραμμές μεταφοράς στην ίδια διαδρομή.
¨Ωρες μετά την ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ ότι θα δημοσιεύσει τα τεύχη διακήρυξης για τα υποθαλάσσια καλώδια και τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική την προσεχή εβδομάδα- την ερχόμενη Δευτέρα 20 Μαίου, σύμφωνα με πληροφορίες-, ο Εuroasia, με non paper, έσπευδε εμμέσως πλην σαφώς να αναγνωρίσει το ρόλο της “Αριάδνης” ως φορέα υλοποίησης του έργου
Eπισημαίνει πάντως στον non paper ότι, σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, η «Αριάδνη» θα πρέπει να αποστείλει σήμερα, Παρασκευή 17 Μάϊου, τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, υπογραμμίζοντας τα στοιχεία που διασφαλίζουν με απόλυτο τρόπο τη διαλειτουργικότητα με τις διασυνδέσεις Κρήτης-Κύπρου και Κρήτης-Ισραήλ.
Ίσως η διαλειτουργικότητα να είναι η λέξη- κλειδί, αφού μέχρι σήμερα πολλά έχουν λεχθεί και γραφεί για τις τεχνικές προδιαγραφές, που κατά ορισμένους απέκλειαν μεγάλο ελληνικό όμιλο με εμπειρία στα έργα αυτά ή κατά άλλους δεν επέτρεπαν την τεχνική διασύνδεση με το τμήμα Κρήτης- Κύπρου - Ισραήλ.
Φαίνεται ότι στο σημείο αυτό επήλθε η απαραίτητη επιχειρηματική συννενόηση προκειμένου να ξεμπλοκάρει το έργο, με τον Euroasia να ρίχνει στη ΡΑΕ το “μπαλάκι” για την προάσπιση και τη διαφύλαξη των τεχνικών προδιαγραφών της διαλειτουργικότητας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο non paper με τίτλο:
“Σε ανοιχτή γραμμή με Euroasia – Διαχειριστές Κύπρου, Ισραήλ για τη διαλειτουργικότητα του μεγάλου PCI η Αριάδνη» ο Euroasia αναφέρει ότι “μοναδικό κώλυμα στην άμεση προκήρυξη για την κατασκευή της «μεγάλης διασύνδεσης» αποτελεί η απαίτηση υποβολής στη ΡΑΕ και έγκρισης των τεχνικών προδιαγραφών του έργου διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, έχοντας εξασφαλίσει κατόπιν συνεργασίας με τους αρμόδιους Διαχειριστές και Φορείς Υλοποίησης τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των υποτμημάτων του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος «EuroAsia Interconnector» και των εθνικών συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τα οποία θα διασυνδεθεί.
Για το σκοπό αυτό, η διοίκηση της «Αριάδνης» αναμένεται να συναντηθεί άμεσα με τους διαχειριστές συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας Κύπρου και Ισραήλ, αλλά και τον φορέα υλοποίησης των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου και Κρήτης-Ισραήλ «EuroAsia Interconnector Limited», βάζοντας τις τελικές πινελιές στις τεχνικές προδιαγραφές που θα διασφαλίζουν την διαλειτουργικότητα των τριών διασυνδέσεων.
Θεωρείται δε βέβαιο, ότι μόλις ολοκληρωθούν οι ζυμώσεις που αφορούν τα τεχνικά ζητήματα οι διαχειριστές Κύπρου και Ισραήλ καθώς και η κοινοπραξία «Euroasia», θα αποστείλουν τις αναγκαίες διαβεβαιώσεις προς την ΡΑΕ. Σύμφωνα με πήγες του διαχειριστή δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο και κοινής ανακοίνωσης των εμπλεκομένων μερών, με σκοπό την καλύτερη δυνατή προβολή της προκήρυξης του έργου.”
Καλές εξελίξεις υπάρχουν και από το χρηματιστηριακό μέτωπο. Η Alpha Finance αποτιμά θετικά τον ΑΔΜΗΕ, με σύσταση "καλύτερη από αυτή της αγοράς" (outperform) και τιμή-στόχο τα 2,7 ευρώ.
Η χρηματιστηριακή εκτιμά πως υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης της εταιρείας καθώς στο προσεχές μέλλον θα προχωρήσει στη διασύνδεση ορισμένων νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο μεταφοράς ρεύματος. Η διασύνδεση εκτιμάται ότι μπορεί να εξοικονομήσει ως και 500 εκατ. ευρώ ετησίως για τους καταναλωτές, σημειώνει η Alpha Finance και προσθέτει πως ο ΑΔΜΗΕ έχει την οικονομική επιφάνεια που απαιτείται για να υλοποιήσει αυτό το φιλόδξο σχέδιο.