H ανάδειξη των «Πρασίνων» σε υπολογίσιμη πολιτική δύναμη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μετά τις πρόσφατες εκλογές αναμένεται να ενισχύσει αποφασιστικά τις δράσεις κατά της Κλιματικής Αλλαγής. Γιατί μπορεί οι Πράσινοι να συγκέντρωσαν 69 από τις 751 έδρες της Ευρωβουλής, είναι όμως μία τις πιο συνεκτικές και καλύτερα οργανωμένες ευρωπαϊκές ομάδες και το σπουδαιότερο, ένας πολιτικός σχηματισμός που ασκεί μεγάλη επιρροή στη διαμόρφωση των πολιτικών των mainstream κομμάτων, ιδιαίτερα όσον αφορά στην πολιτική για το Κλίμα και την επίτευξη των στόχων της Συμφωνίας του Παρισιού.
Το «πράσινο κύμα» που αναπήδησε από τον ευρωπαϊκό βορρά, το Βερολίνο, τις Βρυξέλλες, το Δουβλίνο, τη Χάγη κλπ, μπορεί να φέρει στο προσκήνιο ζητήματα που κάποτε θεωρούνταν περιθωριακά, όπως πχ η επιβολή φόρου καυσίμων στις αεροπορικές μεταφορές και να δώσει νέα ώθηση σε ήδη δρομολογημένες πολιτικές, όπως ο στόχος για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας ως το 2050. Από την άλλη πλευρά πάντως, το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών δείχνει να βαθαίνει το ρήγμα ανάμεσα στις χώρες της δυτικής και της βόρειας Ευρώπης με αρκετές από τις χώρες της ανατολικής και νότιας , που ακολουθούν πιο συντηρητικές πολιτικές, όοον αφορά στο Κλίμα και όπου οι πράσινοι δεν συγκέντρωσαν το απαιτούμενο ελάχιστο ποσοστό για την είσοδο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Σύμφωνα με το politco. eu, τα επτά περιβαλλοντικά ζητήματα που ενδέχεται να επωφεληθούν από το «πράσινο κύμα» και να λάβουν περαιτέρω ώθηση είναι :
1. Κλιματική ουδετερότητα: Αύξηση της πίεσης στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ και στις χώρες μέλη να επιταχύνουν τις προσπάθειες για την υιοθέτηση μιας νέας, πιο επιθετικής μακροπρόθεσμης στρατηγικής για τη μείωση των ρύπων. Ας σημειωθεί ότι ήδη βρίσκεται σε διαβούλευση το σχέδιο της Κομισιόν για την κλιματική ουδετερότητα ως το 2050 και περιλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη των συνεδριάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον Ιούνιο, το φθινόπωρο και το χειμώνα. Η επόμενη Επιτροπή θα κληθεί να προτείνει τη λεπτομερή νομοθεσία για την επίτευξη του στόχου
Βάσει της Συμφωνίας του Παρισιού για το Κλίμα , η ΕΕ θα πρέπει να υποβάλει το 2020 τη μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη μείωση των ρύπων. Ας σημειωθεί ότι η ΕΕ έχει δεσμευθεί να μειώσει τις εκπομπές CO 2 κατά τουλάχιστον 40% μέχρι το 2030, αλλά αυτό δεν αρκεί για να επιτευχθεί ο στόχος της συμφωνίας για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Περιβαλλοντικοί ακτιβιστές, πράσινα κόμματα και ορισμένες κυβερνήσεις θέλουν να τεθεί πιο φιλόδοξος στόχος, εξέλιξη που πλέον μοιάζει πιο πιθανή.
2. Φόρος άνθρακα: Είτε πρόκειται για έναν φόρο άνθρακα στα σύνορα της Ευρώπης, όπως έχει προτείνει ο Γάλλος πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν ή ένας φόρος επί των εισαγωγών “βρώμικης” ενέργειας, όπως ζητά η Ισπανία, ή ένας φόρος στις αεροπορικές μεταφορές όπως υποστηρίζουν οι Ολλανδοί, όλοι μιλούν για τους πράσινους φόρους ως το βασικό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών CO 2, τη μετάβαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τις βιώσιμες μεταφορές και τα νέα πρότυπα κατανάλωσης.
"Το στοιχείο που λείπει από την εργαλειοθήκη μας είναι ένα σύγχρονο πλαίσιο για τη φορολογία της ενέργειας, ανάλογο με τις φιλοδοξίες ", δήλωσε ο Επίτροπος για την Ενέργεια και το Κλίμα κ. Miguel Arias Cañete τον Απρίλιο.
Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, τόσο ο Frans Timmermans των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών όσο και ο Guy Verhofstadt των Φιλελευθέρων υποστήριξαν έναν φόρο άνθρακα -, για να μην μιλήσουμε για τους Πράσινους, οι οποίοι από καιρό ζητούν την καθιέρωση πράσινης φορολογίας σε επίπεδο ΕΕ.
3 Ναυτιλία και Αεροπορία: Πρόκειται για δύο τομείς που είναι εκτός της Συμφωνίας του Παρισιού για το Κλίμα και μέχρι σήμερα δεν ακούγονταν παρά περιθωριακές φωνές από ακτιβιστές περιβαλλοντολόγους για την όποια ειδική φορολόγησή τους . Τώρα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει «Γιατί δεν φορολογούμε την κηροζίνη; Φορολογούμε τα καύσιμα για τα αυτοκίνητα και τα τρένα, αλλά όχι για τα αεροπλάνα, είναι απαράδεκτο», δήλωσε ο Frans Timmermans στο debate των υποψηφίων.
Οι χώρες της ΕΕ ενδέχεται να μην συμφωνήσουν σχετικά με τον τρόπο μείωσης των εκπομπών ρύπων από τη ναυτιλία, αλλά οι περισσότερες δείχνουν να έχουν αποδεχθεί ότι αυτό είναι κάτι που πρέπει να συζητηθεί και ότι θα συμβεί σύντομα. Η ΕΕ απαιτεί τη λήψη μέτρων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τις θαλάσσιες μεταφορές έως το 2023.
Οσον αφορά στις αεροπορικές μεταφορές, η Ολλανδία έχει ταχθεί εδώ και καιρό υπέρ της επιβολής φόρου στις πτήσεις σε όλη την ΕΕ - είτε μέσω ενός φόρου στα αεροπορικά εισιτήρια, είτε μέσω φόρου στα αεροπορικά καύσιμα.
Σε προεκλογικές δηλώσεις τους στο POLITICO, μόνο οι Ευρωπαίοι Συντηρητικοί αντιτάχθηκαν σε ένα φόρο επί των αεροπορικών καυσίμων. Αντίθετα, ο Πρόεδρος του ΕΛΚ Manfred Weber, των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών Frans Timmermans και η Margrethe Vestager των Φιλελευθέρων υποστήριξαν το σχέδιο.
4 Βιώσιμη Χρηματοδότηση: Η Ευρώπη χρειάζεται επενδύσεις της τάξης των 180 δισ ευρώ ετησίως την επόμενη δεκαετία για να επιτύχει τους στόχους του Παρισιού για το Κλίμα. Για να κινητοποιήσει τους πόρους αυτούς η ΕΕ θα πρέπει να στρέψει τον χρηματοπιστωτικό τομέα προς τις βιώσιμες επενδύσεις. “ Μπορώ να φανταστώ ότι η βιώσιμη χρηματοδότηση θα είναι ανάμεσα στις προτεραιότητες της νέας Επιτροπής” είχε δηλώσει τον περασμένο Μάρτιο ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπροβκις. Το πρώτο βήμα θα είναι η διαβούλευση μεταξύ των θεσμών για τον προσδιορισμό του τι ακριβώς ορίζεται ως διατηρήσιμη επένδυση στην ΕΕ
5 Πράσινη γεωργία: H άνοδος των Πρασίνων στην Ευρωβουλή εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει στην πλήρη μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Ο παράγων Κλίμα θα γίνει βασική παράμετρος του σχεδιασμού της νέας αγροτικής πολιτικής, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στις πληρωμές, όπως αναδιανομή των πόρων υπέρ των μικρότερων αγροτών, ή υποχρεωτικ΄ηεφαρμογή προτύπων οικολογικής γεωργίας κλπ
6 Κλίμα και εμπόριο : H ύπαρξη πολλών κομμάτων με ισχυρή περιβαλλοντική ατζέντα στις χώρες του πυρήνα της ΕΕ σημαίνει ότι οι Ευρωβουλευτές μπορεί να ζητήσουν τη διαμόρφωση μίας εμπορικής πολιτικής που θα λαμβάνει υπόψη το περιβάλλον και τα εργασιακά δικαιώματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι την επομένη των ευρωεκλογών ο Γάλλος υπουργός Εμπορίου Jean Baptiste Lemoyne δήλωσε ότι η συμφωνία με τη Mercosur, -χώρες της Νοτίου Αμερικής- θα πρέπει να περιέχει δικλείδες ασφαλείας κατά της αποψίλωσης των δασών. Μέχρι σήμερα οι όποιες πρόνοιες της ΕΕ υπέρ του βιώσιμου εμπορίου δεν περιείχαν υποχρεωτικούς όρους. Από εδώ και πέρα όμως αυτό είναι πολύ πιθανόν ότι θα αλλάξει. Ας σημειωθεί ότι το κόμμα του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν έχει ταχθεί υπέρ της ένταξης στις διεθνείς εμπορικές συμφωνίες της ΕΕ υποχρεωτικών όρων όσον αφορά στο περιβάλλον., ενώ ανάλογη θέση έχει εκφράσει και η Ισπανία
7 Παρασιτοκτόνα: Ενα πιο πράσινο ευρωκοινοβούλιο σημαίνει μεγαλύτερη πίεση για τη μείωση της χρήσης παρασιτοκτόνων στην Ευρώπη και … περισσότερες διαμαρτυρίες από τους αγρότες και τη χημική βιομηχανία ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις.