Τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και για την παραγωγή στη χώρα μας φορτιστών και μπαταριών αναμένεται να συζητηθούν σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, στο οποίο παρουσιάζονται οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση.
Χαρακτηριστική παράμετρος της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι η οριζόντια και όχι κλιμακωτή επιδότηση , που θα δίδεται για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, δηλαδή ένα σταθερό ποσό ανεξαρτήτως της τιμής του οχήματος. Υψηλότερα κίνητρα σχεδιάζονται για τα επαγγελματικά οχήματα, ταξί κλπ, τα οποία πραγματοποιούν συχνότερες διαδρομές, ενώ στοχευμένες επιδοτήσεις προγραμματίζονται για τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα σκούτερ.
Όπως δήλωσε χθες ο ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης το ακριβές ύψος της επιδότησης παραμένει υπό συζήτηση με το υπουργείο Οικονομικών , ενώ το νομοσχέδιο στη πλήρη του μορφή, που καταρτίζεται με τη συνδρομή των υπουργείων Μεταφορών-Υποδομών και του Οικονομικών, θα παρουσιαστεί αργότερα, όταν θα ολοκληρωθεί η επεξεργασία του.
«Θα υπάρξουν κίνητρα με ένα ειδικό πρόγραμμα», δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης, προσθέτοντας ότι η έκπτωση θα είναι σταθερή. “Είτε πάρεις ένα ακριβό αυτοκίνητο, είτε ένα φθηνό, η έκπτωση θα είναι ίδια, διότι δεν θέλουμε να βοηθάμε τους πλουσιότερους» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα παραμένει ακόμα εξαιρετικά χαμηλό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του πρόεδρου του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων,κ Γιώργου Βασιλάκη το 2020 οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να φθάσουν στα 1.500, δηλαδή μόλις το 2% της αγοράς και στα 3.500 αυτοκίνητα το 2021.
Ας σημειωθεί ότι σε χώρες όπως η Ολλανδία, η Γερμανία και άλλες το 10% του στόλου των αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικά, ενώ στη χώρα μας σήμερα κυκλοφορούν μόνον μερικές εκατοντάδες ηλεκτρικά οχήματα.
Στις χώρες αυτές όμως και ειδικά στη Γερμανία, που φιλοξενεί ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, υπάρχουν και ισχυρές επιδοτήσεις, από 5.000 ως και 10.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος, καθώς οι τιμές τους παραμένουν σημαντικά ακριβότερες σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Το άλλο μεγάλο ζήτημα που συνδέεται άμεσα με την εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι το δίκτυο φόρτισης και οι μπαταρίες. Ο κ. Χατζηδάκης χθες δήλωσε ότι πως θα προχωρήσει αμέσως η εγκατάσταση φορτιστών, τα «ηλεκτρικά βενζινάδικα. Δεν μπορεί να τελεσφορήσει το μέτρο αυτό αν δεν έχεις φορτιστές” ανέφερε χαρακτηριστικά.
Προς την κατεύθυνση αυτή έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες επαφές με τους δήμους, την ΚΕΔΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ ώστε να δημιουργηθεί ένα εκτεταμένο δίκτυο σε λιμάνια, αεροδρόμια, πλατείες, κέντρα εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών σε αυτοκινητοδρόμους, σούπερ μάρκετ, πάρκινγκ και γενικότερα όλος τους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων . Στις συζητήσεις αυτές λαμβάνει μέρος και η ΠΟΜΙΔΑ για την εγκατάσταση και τον τρόπο διαχείρισης των φορτιστών στις πολυκατοικίες.
Η ανάπτυξη του δικτύου των φορτιστών, που αποτελεί μία από τις κυριότερες παραμέτρους για την ανάπτυξη της ίδιας της ηλεκτροκίνησης, θα χρειαστεί πέραν από τον προσδιορισμό και τη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης- ώστε να παρέχουν την αναγκαία εξυπηρέτηση στον οδηγό- τις κατάλληλες επενδύσεις από τον ΔΕΔΔΗΕ, τον Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Ηλεκτρισμού, προκειμένου το δίκτυο ρεύματος να μπορέσει να ανταποκριθεί στις εγκαταστάσεις ταχυφορτιστών και σε όλες τις νέες προκλήσεις.
Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει και κίνητρα για την παραγωγή φορτιστών και μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι οι σχετικές τεχνολογίες, παρά την πρόοδο των τελευταίων ετών, είναι ακόμα σχετικά πρώιμες και αρκετά ακριβές, ενώ η Κίνα ήδη πρωταγωνιστεί στην εν λόγω αγορά.